شناسه خبر:70711
1402/4/5 09:32:53

سپهرغرب، گروه سیاسی: رئیس جمهور در نیمه فعالیت چهارساله نخست خود به 15 کشور سفر کرد که در 12 سفر به منظور توسعه و تحکیم روابط و گسترش مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران با این کشورها اسناد همکاری متعددی به امضا رسید.

دولت سیزدهم در سطوح مختلف و با رویکرد همسایه محوری و اولویت‌های منطقه‌ای در روابط اقتصادی، تمرکز خود را بر چندجانبه‌گرایی اقتصادی و با نگاه به آسیا و تعامل با کشورهای این منطقه توجه خود را در گام نخست عرصه سیاست خارجی قرار داد که به گفته وزیر امور خارجه یکی از ویژگی‌های سیاست خارجی متوازن دولت سیزدهم ضمن توجه به اولویت‌ها، استفاده از هر فرصتی در سایر حوزه‌های جهان برای تامین حداکثری منافع ملی‌ است.
رئیس جمهور در تداوم راهبرد دیپلماتیکی خود، مبنای فعالیت را توسعه روابط با تمام کشورها دنبال می‌کند که سفر به 15کشور از همسایگان دور و نزدیک در 22 ماه اخیر به گفته آیت الله‌ رئیسی سطح تعامل ایران با کشورهای منطقه را تا چند برابر افزایش داده است.
سفرهای دیپلماتیکی رئیسی از شهریور 1400 با سفر به تاجیکستان برای حضور در بیست و یکمین دوره اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای آغاز شد و در این مدت به کشورهای ترکمنستان، روسیه، قطر، عمان، ترکمنستان، ازبکستان، نیویورک، قزاقستان، چین، سوریه، اندونزی، ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا سفر کرد که از این بین بیشترین اسناد امضاء شده بین ایران با سه کشور بوده است.
 ونزوئلا درصدر بیشترین اسناد امضاء شده
رئیس‌جمهور در نخستین سفر دوره‌ای خود به منطقه، هفته سوم خرداد به آمریکای لاتین رفت که در مقصد نخست یعنی ونزوئلا، 26 سند بین تهران و کاراکاس به امضا رسید؛ به این ترتیب ونزوئلا تاکنون اسناد امضاء شده با ایران را در دولت سیزدهم در اختیار دارد.
 چین در سکوی دوم با 20 سند همکاری
سفر به چین در واقع دهمین سفر خارجی رئیسی در دولت سیزدهم بود. سفری سه روزه که با هدف اقتصادی، سیاسی و راهبردی و در راستای ارتقای روابط چند جانبه در حوزه‌های تجارت، حمل و نقل، انرژی، بین تهران - پکن شکل گرفته و در واقع این نخستین سفر دولتی رئیس جمهور به چین در 20 سال اخیر بود که در پی دعوت رسمی «شی جین پینگ» انجام شد.
چین از آنجایی که بزرگترین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران به در پکن شمار می‌رود در این سفر 20 سند همکاری و یادداشت تفاهم میان جمهوری اسلامی ایران و چین از سوی مقامات عالیرتبه دو کشور و در حضور آیت‌الله رئیسی و شی جین پینگ به امضا رسید که این اسناد در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی است.
 ازبکستان در پله سوم با امضا 17 سند
ازبکستان هفتمین مقصد خارجی رئیس جمهور بود. سفری که به منظور حضور در بیست و دومین دوره نشست سران سازمان همکاری‌ شانگهای انجام شد و نخستین سفر رییس جمهور ایران به ازبکستان پس از ١٨ سال بود.
رئیس‌جمهور در این سفر سه روزه 11 دیدار داشت که «اعلام رسمی عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای توسط رییس‌جمهور ازبکستان» و تاکید اعضای شانگهای بر اجرای کامل برجام و «امضای 17 سند همکاری در زمینه‌های انرژی، صنعت، کشاورزی، ورزشی و فرهنگی» از مهمترین دستاوردهای این سفر بود.
بر این اساس و از مجموع 15 سفر رئیس جمهور به کشورهای مختلف تاکنون بیش از 132 اسناد همکاری با 12 کشور به امضا رسیده است.

شناسه خبر 70711