شناسه خبر:70786
1402/4/7 09:41:48
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خبر داد؛

پوشش درمانی 96 درصدی بیماران HIV در استان کرمانشاه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از پوشش درمانی 96 درصدی بیماران HIV در استان کرمانشاه خبر داد.

ابراهیم شکیبا بیماری اچ‌آی‌وی را یک بیماری عفونی قابل کنترل دانست و اظهار کرد: در صورتی که این بیماری به موقع تشخیص داده شود و تحت مراقبت و درمان قرار گیرد نه تنها فرد مبتلا می‌تواند طول عمر نرمال داشته باشد بلکه با درمان مناسب، قدرت انتقال بیماری به افراد دیگر نیز به حد صفر می‌رسد.

وی افزود: متأسفانه درصد بالایی از افراد مبتلا از بیماری خود مطلع نیستند و یکی از مهمترین علت آن ترس، انگ و تبعیض مرتبط با بیماری است که مانع می‌شود بیماران برای تشخیص، مراقبت و درمان اقدام کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تنها راه تشخیص اچ‌آی‌وی را آزمایش خون دانست و گفت: این آزمایش در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری، مراکز کاهش آسیب و همچنین تمام مراکز جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی توسط مشاورین دوره دیده به صورت محرمانه و رایگان انجام می‌گیرد.

شکیبا با بیان اینکه آموزش و پیشگیری از اچ‌آی‌وی متناسب با رعایت اصول بهداشتی و خود مراقبتی افراد جامعه است، تصریح کرد: خدمات ارائه شده در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری شامل ویزیت پزشک عمومی،ویزیت پزشک متخصص عفونی، ویزیت فوق تخصص کودکان، ویزیت روانپزشک، مشاوره روانشناسی، معاینات مامایی و... انجام آزمایش‌های pcr، الایزا، آزمایش کامل روتین برای تمام بیماران اچ‌آی‌وی مثبت به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه تمام داروهای بسیار کمیاب اچ. آی. وی نیز به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار داده می‌شود و 96 درصد بیماران در استان تا پایان سال 1401 تحت درمان رایگان قرار گرفته‌اند.

 

شناسه خبر 70786