شناسه خبر:70929
1402/4/12 09:10:16

سپهرغرب، گروه خبر: معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: افزون بر 987 میلیون دلار ترانزیت کالا از مرزهای استان در سه ماهه نخست سال جاری انجام شد.

طاها سمیعی روز یکشنبه با اشاره به اینکه در این مدت 987 میلیون و 431 هزار و 491 دلار ترانزیت از مرزهای استان انجام شد، اظهار کرد: عمده محصولات ترانزیت انجام شده شامل انواع سوخت و مواد معدنی حاصل از آن‌ها، ضایعات کارتن، ضایعات مس، تایر و کشنده‌ها، سیگار، لاستیک خودرو، لوازم صوتی و تصویری است.
وی با بیان اینکه در این سه ماهه 218 میلیون و 540 هزار و 297 دلار انواع کالا از طریق مرزهای استان به خارج از کشور صادر شده است، افزود: 61 درصد کالاهای صادراتی از مرزهای استان را محصولات کشاورزی، 19 درصد محصولات شیمیایی و معدنی و 20 درصد را هم محصولات صنعتی تشکیل داده است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه کشورهای هدف صادراتی استان عراق، ترکیه، سوریه و هند است، ادامه داد: در این مدت 72 میلیون و 102 هزار و 477 دلار کالا هم از مرزهای استان وارد کشور شده است.
سمیعی بیان کرد: شمش و ضایعات آلومینیوم، استرج فیلم و قطعات یدکی پکیج از عمده کالاهای وارداتی به استان بوده است.
مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهم‌ترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به‌شمار می‌آید. گمرکات استان کردستان با شعبه‌های فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می‌کند.
گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.

شناسه خبر 70929