شناسه خبر:71066
1402/4/15 08:45:04

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره طرح و برنامه اداره‌ کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان از تدوین برنامه رشد تولید در این استان خبر داد و گفت: طرح مطالعاتی پنج فرصت سرمایه‌گذاری در استان همدان برای سال‌ جاری تهیه شده است.

حسین وفایی‌بصیر اظهار کرد: پیرو نام‌گذاری امسال به‌عنوان «مهار تورم و رشد تولید» و تأکیدات رئیس‌جمهور و استاندار همدان، اداره کل صمت استان تصمیم گرفت برنامه‌‌ای ویژه رشد تولید تدوین کند که نقشه راه تولید استان باشد.
رئیس اداره طرح و برنامه اداره‌ کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه برنامه رشد تولید استان همدان از دو جنبه تدوین شده است، تصریح کرد: در راهبرد مستقیم رشد تولید و در راهبرد غیر مستقیم تقویت شرکت‌های پخش استان دیده شده است.
   احیای 35 واحد صنعتی غیر فعال در همدان
وی با بیان اینکه برنامه رشد تولید استان با هفت محور و راهبرد اساسی و 34 زیربرنامه تدوین شده است، افزود: رشد تولید از طریق توسعه سرمایه‌گذاری شامل رشد طرح‌های نیمه‌تمام و طرح‌های جدید، رشد تولید از طریق تکمیل طرح‌های صنعتی غیر فعال و افزایش ظرفیت تولید واحدهای صنعتی، دو راهبرد مهم در برنامه رشد تولید استان همدان است که بر این اساس، امسال 35 واحد صنعتی غیر فعال احیا خواهد شد.
وفایی‌بصیر با اشاره به رشد تولید از طریق افزایش بهره‌وری به‌عنوان راهبرد سوم برنامه رشد تولید استان همدان، خاطرنشان کرد: افزایش بهره‌وری واحدهای تولیدی از طریق استفاده واحدهای پُرمصرف از پساب، برگزاری دوره‌ آموزشی و رویدادهای مصرف بهینه آب، یکی از راهبردهای نقشه راه تولید استان درنظر گرفته شده است که در استان همدان 25 واحد مصرف آب بالایی دارند و در برنامه تدوین‌شده هرساله یک یا دو واحد با ارائه تسهیلات، به سمت استفاده از پساب خواهند رفت.
رئیس اداره طرح و برنامه اداره‌ کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با تأکید بر افزایش فعالیت واحدهای دانش‌بنیان به‌ویژه بخش تحقیق و توسعه، از برگزاری رویداد نقش فناوری‌های نوین در صنعت طی پاییز امسال خبر داد.
   ایجاد زنجیره معادن در همدان
وی با اشاره به برگزاری همایش سرمایه‌گذاری و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه، تأمین مالی اثربخش واحدهای صنعتی را از دیگر راهبردهای برنامه رشد تولید استان دانست و یادآور شد: استفاده از ابزارهای نوین تأمین مالی ازجمله تأمین مالی زنجیره‌ای، از برنامه‌های رشد تولید است.
وفایی‌بصیر با بیان اینکه رشد تولید از طریق معدن و صنایع معدنی نیز از دیگر راهبردهای نقشه راه تولید در استان است، اظهار کرد: با افزایش ظرفیت‌های معدنی با صدور پروانه اکتشاف، صدور گواهی کشف و افزایش ظرفیت استخراج واقعی معادن استان که بر این اساس پیش‌بینی شده، امسال یک میلیون تُن به ظرفیت استخراج واقعی معادن استان افزوده شود.
این مقام مسئول با اشاره به افزایش معادن دارای پروانه بهره‌برداری، پیگیری معدن لیتیوم، احیای معادن غیر فعال و تکمیل زنجیره معادن در نقشه راه تولید استان همدان، افزود: بهبود حوزه بازرگانی از طریق افزایش واحدهای تولیدی صنفی و افزایش صادرات از گمرک استان در برنامه رشد تولید استان همدان دیده شده است.
   رشد 30 درصدی صادرات در سال‌ جاری
وی با تأکید بر تنوع اقلام صادراتی درباره صادرات فرش همدان بیان کرد: یکی از مشکلاتی که صادرات فرش استان دارد این است که نقشه‌های آن به‌روز نیست و مورد توجه بازارهای جهانی قرار نمی‌گیرد و باید به‌روزرسانی شود که در نقشه راه رشد تولید استان این موضوع گنجانده شده است.
وفایی‌بصیر با بیان اینکه رشد 30 درصدی صادرات استان همدان در برنامه امسال درنظر گرفته شده است، گفت: 109 قلم کالای صادراتی از گمرک استان صادر می‌شود که براساس برنامه باید تا پایان سال به 135 قلم برسد؛ ضمن اینکه باید کیفیت تولیدات استان بالا برود.

شناسه خبر 71066