شناسه خبر:71126
1402/4/17 09:46:28
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان تأکید کرد:

لزوم ورود نسل جوان به عرصه نویسندگی در حوزه ادبیات پایداری

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان خطاب به نویسندگان حوزه ادبیات پایداری، گفت: توجه به نوشتن و ورود نسل جوان به ادبیات عرصه دفاع مقدس یک واقعیت است که باید همه اهل قلم به آن اهتمام ورزند.

سردار مهدی ظفری در آیین تجلیل و نکوداشت اهالی قلم و فعالان فرهنگی با عنوان «قلم‌های ماندگار»، اظهار کرد: برگزاری مراسم تجلیل، تکلیف ما است که این وظیفه بیشتر شده؛ ما جمع شده‌ایم که ادای تکلیف کنیم و یک عهد مضاعف با شهدا ببندیم. نسل جوان قلم بزند و از اشتباه نترسد.

وی افزود: هیچ‌کس از ابتدا کامل نبوده؛ توجه به نوشتن و ورود نسل جوان به ادبیات عرصه دفاع مقدس یک واقعیت است که باید همه اهل قلم به آن اهتمام ورزند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان به شرایط دوام یک انقلاب پرداخت و اضافه کرد: سلسله‌انقلاب‌های دنیا در دوره گذار هستند و یا دچار انحلال شده‌اند و یا به سمت‌وسوی دیگر رفته‌اند، در دوره گذار افراد و نسل‌هایی که انقلاب کردند، امتحان می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر افرادی که در انقلاب نقش داشتند نتوانند به‌درستی سرمایه‌های روزهای اول انقلاب را انتقال دهند، به رسالتشان عمل نکرده‌اند و وقتی اینطور می‌شود، از امتحان مردود شده‌اند.

سردار ظفری با بیان اینکه دوره گذار دوره امتحان است و منِ سرباز دوران دفاع مقدس وظیفه دارم رسالت خود را به‌درستی انجام دهم، افزود: جهاد یک امر مقطعی نیست.

وی خاطرنشان کرد: امروز روز رزم و امتحان ما بوده، روز گذر از سختی‌ها است و ما پیشکسوتان وظیفه داریم تجربیات خود را به نسل نوجوان و آینده انتقال دهیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان در بخشی دیگر از سخنانش با بیان اینکه باید همانند سردار سلیمانی باشیم و به دیده شدن فکر نکنیم، گفت: اگر به این سمت رفتیم که دیده نشویم، مطمئن باشید که خدا می‌بیند، همانند همسر شهید «محسن عینعلی» که وقتی ما فهم و درک عملیاتی نداشتیم، در عملیات بودند و اصول و قواعد رزم را رعایت می‌کردند. خانواده‌های شهدا که دیده نمی‌شوند، شاید در جامعه ما گم هستند، اما خداوند پاداش آنان را می‌دهد.

وی یادآور شد: دوره گذار، دوره امتحان است؛ معمولاً انقلاب‌ها در دوره گذار بدون استثنا دچار انحراف شده‌اند، اما به برکت ایثارگری و روحیه دیده نشدن، 44 سال از عمر انقلاب می‌گذرد.

سردار ظفری تصریح کرد: درخصوص انقلاب اسلامی ایران، باورم این است که خورشید اسلام ناب طلوع کرده و خاموش نمی‌شود و آن چیزی که رد می‌شود، ابر است؛ اما خورشید ماندگار است و این‌ها بستگی به انگیزه ما دارد. چه کسی همراه با این طلوع آفتاب خواهد ماند؟

* شهادت با غدیر معنا پیدا می‌کند

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه شهادت با غدیر معنا پیدا می‌کند، گفت: چند روز قبل عید قربان بود؛ بدون قربان، غدیر امکان‌پذیر نیست. برای رسیدن به غدیر باید قربان شد که شهادت، تلاش و سختی می‌طلبد و همه این‌ها هدایت‌کننده به سمت غدیر هستند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی ادامه داد: خداوند عالم مطلق است، دانشمندان و دیگر انسان‌ها علمشان کامل نیست؛ بنابراین خداوند هر کاری انجام می‌دهد، معجزه است که دیگران نمی‌توانند مثل آن را انجام دهند. خداوند برای رسیدن انسان به قله‌های بلند، غدیر را انتخاب کرد.

وی بیان کرد: غدیر، بعثت و قربان و نام‌هایی از این قبیل حقایقی هستند که از هر منظر که نگاه می‌کنید، یک معنا دارند؛ مثل امام حسین (ع) که اگر امام حسن (ع) به‌جای ایشان بود، همان کار را انجام می‌داد و همه یک حقیقت هستند که هرکدام متناسب با روز و زمان، یک کار انجام می‌دادند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: غدیر دلتنگی ندارد، یعنی اگر میثم تمار را با این وضعیت به شهادت می‌رسانند، دلتنگ نیست، خیلی هم خوشحال است، چون وابسته به غدیر است. غدیر رودخانه بزرگ و زلالی است که احساس آرامش دارد و اگر از آن جدا شوید، یک رود کوچک می‌شوید.

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: ما اگر بخواهیم سرپا بمانیم، هیچ راهی جز راه اول انقلاب نداریم؛ راهی که شهیدان طی کردند.

حاجی‌بابایی ادامه داد: اگر همسر و فرزند شهید از غدیر دور شوند، شهید هیچ نسبتی با آنان ندارد؛ مادر، همسر، خواهر، برادر و فرزند شهید کسی است که از او تبعیت می‌کند. فرزند امام راحل، رهبر معظم انقلاب اسلامی و شهدا هستند، کسی با امام است که نه یک قدم جلوتر و نه یک قدم عقب‌تر برود.

وی با بیان اینکه شهدا برای همه هستند، تصریح کرد: مگر می‌شود کسی طرفدار نظام و انقلاب باشد اما حرف‌های رهبری را نفهمد؟ رهبر می‌گوید تزریق ایمان و امید در جامعه، اگر کسی یک مثقال ولایی باشد، یک کلمه از آن عبور نمی‌کند. بعضی‌ها فکر می‌کنند انقلابی حرف زدن یعنی داد و بیداد کردن؛ هرگونه رهبر صحبت کرد، ما هم باید مانند آن حرف بزنیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: انقلابی بودن یعنی همه مردم را پای نظام بیاوری، نه اینکه همه را پیش‌نماز کنید‌؛ همه را باید برای طرفداری از نظام به میدان بیاوریم و کار پیامبر جز این نیست‌.

وی خطاب به نویسندگان حوزه ادبیات پایداری گفت: این قلمی که شما می‌زنید و کتابی که می‌نویسید، برای این است که شهدا را به مردم معرفی و خواسته‌های آنان را بیان کنید.

حاجی‌بابایی با تأکید بر تزریق امید در جامعه، افزود: کارهای بزرگی انجام می‌شود، اما به یاد شهدا بیان نمی‌شود. نقد اشکال ندارد، اما کارهای بزرگ هم باید بیان شوند، چشم مردم به این تریبون‌ها است.

وی ادامه داد: امروز کارخانه‌های فراوانی داریم که نیاز به نیروی فنی دارند، ما می‌توانیم برای پنج هزار کارگر در عرض یک ماه در همدان اشتغال ایجاد کنیم؛ امروز که دشمن می‌خواهد بگوید ما ناکارآمد هستیم، باید نکات مثبت را هم بیان کنیم.

این مقام مسئول در پایان با تأکید بر اینکه نباید از سیره شهدا دور شویم، گفت: خانواده شهدا با شهدایشان عشق‌ورزی می‌کنند؛ هیچ‌کس برای مادر شهید جای شهید را نمی‌گیرد، حتی اگر دنیا را به او بدهند.

 

شناسه خبر 71126