شناسه خبر:71146
1402/4/17 10:56:16
نگاهی به ظرفیت صنایع‌دستی همدان

جهان‌شهر ملایر میزبان جشنواره ملی مبل و منبت

میزبانی جهان شهر ملایر از جشنواره ملی «مبل و منبت» روندی است که می‌تواند حوزه گردشگری و صادرات صنایع دستی استان همدان به‌ویژه ملایر را ارتقا دهد.

بهمن‌ماه سال 1398 بود که بر اساس تصمیم شورای جهانی صنایع‌دستی و با پیگیری‌های مسئولان، هنر دستان هنرمندان ملایری بر روی چوب جهانی شد و این افتخار به‌عنوان یک سند ارزشمند برای مردم ملایر ثبت شد تا نام ملایر به‌عنوان جهان شهر بر تارک تاریخ ایران‌زمین بدرخشد.

امروز بعد از یک وقفه به علت بیماری کرونا جهان شهر ملایر افتخار این را دارد تا در ایام دهه ولایت و امامت از عید قربان تا عید غدیر شاهد برگزاری چهارمین جشنواره مبل و منبت باشد.

چراغ جشنواره مبل و منبت ملایر از هشتم تیرماه با برگزاری مراسم افتتاحیه با هنرنمایی هنرمندان مطرح کشور در بوستان «سیفیه ملایر» و با حضور مردم، مسئولان، گردشگران و مسافران روشن شده و 16 تیرماه با برگزاری برنامه‌های متنوع و اختتامیه این جشنواره در مینی‌ورد (جهان کوچک) به کار خود خاتمه می‌دهد.

*شهر جهانی مبل و منبت رویدادی بزرگ و ملی را آغاز کرده است

فرماندار ویژه ملایر با اشاره به اینکه ملایر دو عنوان جهانی را در کارنامه خود دارد؛ اظهار کرد: گفت: یک ایران امروز نگاهش به ملایر است و شهر جهانی مبل و منبت رویدادی بزرگ و ملی را آغاز کرده است.

سلمان اسماعیلی چهارمین جشنواره مبلمان منبت را بهترین رویداد فرهنگی و تجاری شهرستان ملایر دانست و افزود: دولت با تمام توان پای‌کار آمده، فعالان بخش خصوصی نیز با وحدت و وفاق در حال پیگیری امور برگزاری جشنواره هستند.

وی با بیان اینکه این جشنواره باید به فرصتی برای رشد و توسعه همه‌جانبه شهرستان تبدیل شود، افزود: افق روشنی با کسب برند جهانی مبل و منبت برای ملایر ترسیم شده و باید در تمامی جوانب به سمت‌وسوی جهانی‌شدن برویم.

وی هنر- صنعت مبلمان و منبت را بستر تحول شهرستان ملایر دانست و گفت: اصحاب رسانه شهرستان با هنر خود، در جریان برگزاری جشنواره مبل و منبت، تصویر زیبایی از ملایر را به ایران و جهانیان مخابره می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه با برگزاری جشنواره مبل و منبت، اقتصاد شب پویا و رونق اقتصادی در شهرستان ایجاد می‌شود، تصریح کرد: مجموعه تفریحی، توریستی و گردشگری جهان کوچک (مینی‌وُرلد) نیز هم‌زمان با عید سعید غدیر خم، میزبان مراسم اختتامیه جشنواره مبل و منبت ملایر است.

فرماندار ویژه ملایر با تأکید بر اینکه همه مردم و فعالان بخش خصوصی باید در این پویش بزرگ احساس تکلیف کنند، خاطرنشان کرد: از هشتم تا شانزدهم تیرماه همزمان با برگزاری جشنواره مبل و منبت، هر شب و هر روز شاهد برگزاری جشن‌ها و برنامه‌های متنوع فرهنگی در نقاط مختلف شهرستان هستیم.

اسماعیلی افزود: تعدادی از مهمانان خارجی و رایزنان تجاری و اقتصادی کشورهای مختلف در این مراسم حاضر شده و در طول برگزاری جشنواره نیز میزبان رایزنان و سفرای کشورهای مختلف خواهیم بود.

وی ادامه داد: هر شب یک رویداد و جشن در نقاط مختلف این شهرستان پیش‌بینی‌شده و تمام تلاش ما بر این است تا بتوانیم روزهای خوب و خاطره‌انگیزی را برای هم‌وطنان رقم بزنیم.

فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه آمادگی خوبی برای اسکان و پذیرایی مسافران و گردشگران داریم، افزود: برنامه‌های تفریحی و فرهنگی و تجاری، تخفیف‌های خوب، جایزه ویژه خودروی شاهین و دیگر جوایز پیش‌بینی شده است.

اسماعیلی اظهار کرد: باتوجه‌به همزمانی با دهه ولایت، برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی نیز تدارک دیده شده است.

*در تلاش هستیم از ظرفیت کشور گرجستان برای واردات چوب بهره‌مند شویم

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه با برگزاری این جشنواره شرایط گردشگری خوبی برای بازدید مسافران و گردشگران مهیا شده؛ افزود: گروه اجرایی در این شهرستان تلاش کرد تا دهه ولایت در ملایر به نحو مطلوب برگزار شود و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهر را در حوزه‌های مختلف معرفی کنیم.

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه با بیان اینکه رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان و نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان برای حضور در این جشنواره به ملایر سفر می‌کنند، بیان کرد: در تلاش هستیم از ظرفیت کشور گرجستان برای واردات چوب، تهاتر و صادرات مبل و منبت بهره بگیریم و از روزهای آینده میزبان مهمانانی از کشورهای مختلف و مدیران در سطح کشوری هستیم.

وی با اشاره به ساخت تیزر تبلیغاتی جشنواره توسط هنرمندان ملایری، گفت: با آماده‌سازی این تیزر، هنر صنعت مبلمان و منبت از طریق رسانه ملی به نمایش گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه با تلاش مستمر فرماندار ملایر شرایط خوبی برای برگزاری جشنواره فراهم شد و فضای شهرستان فضای جشنواره‌ای برای ورود گردشگران و مسافران شده، یادآور شد: به بهانه جشنواره، جهانی‌شدن مبلمان و منبت ملایر را جدی‌تر از قبل دنبال می‌کنیم.

**آماده میزبانی از مسافران و گردشگران هستیم

در ادامه، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر گفت: حدود 260 اتاق و یک هزار و 100 تخت برای اسکان مسافران و گردشگرانی که برای حضور در جشنواره مبل و منبت وارد این شهرستان می‌شوند در حال خدمات‌رسانی است که در صورت نیاز افزایش تعداد اتاق‌ها از 260 مورد به حدود 300 تا 400 اتاق را نیز پیش‌بینی کرده‌ایم.

ابراهیم جلیلی اظهار کرد: علاوه بر این، مدارسی در ملایر، سامن و شهر جوکار تجهیز شده که حدود 54 مدرسه با 190 کلاس درس برای پذیرایی و اسکان مسافران پیش‌بینی شده است؛ برخی مراکز خاص همچون مهمان‌سرای ادارات دولتی و مراکز عمومی مثل راهدارخانه‌ها، برای اسکان اضطراری مسافران در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: باتوجه‌به اینکه عده‌ای از مسافران تمایل به اقامت در مراکز باز همچون پارک‌ها و بوستان‌ها به‌صورت کمپ و چادر دارند، در همین راستا پارک کوثر و محوطه فضای سبز ترمینال تهران برای اقامت این مسافران پیش‌بینی شده و هماهنگی لازم با فرمانده انتظامی شهرستان و معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ملایر برای تأمین امنیت آن‌ها انجام شده و فهرست تأسیسات اقامتی تحت‌نظر میراث‌فرهنگی و شماره تماس‌های ستاد اسکان چاپ شده و در ورودی‌های شهر نصب می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر با اشاره به اینکه راهنمای گردشگری در اماکن مستقر است، افزود: توصیه‌ها و هماهنگی‌های لازم برای مشایعت و راهنمایی مسافران و حمل‌ونقل رایگان درصورتی‌که تقاضا باشد، از طریق محل اسکان و بازار مبل با دستگاه‌های متولی همچون راه‌آهن، پایانه مسافربری و مراکز اقامتی و تجاری صورت‌گرفته است.

جلیلی با تأکید بر اینکه فعالیت تمامی مراکز تفریحی، توریستی و مذهبی با دستگاه‌های متولی در زمان برگزاری جشنواره و سفرهای تابستانی انجام شده، اظهار کرد: اعطای بلیت رایگان برای استفاده مسافران از مراکز زیرپوشش میراث‌فرهنگی، سالن‌های ورزشی و استخر زیرپوشش ورزش و جوانان، اماکن زیرپوشش اوقاف و امور خیریه و شهربازی هماهنگ شده و مراکز فروش مبلمان می‌توانند نسبت به تهیه این بلیت‌ها اقدام و به مسافران عرضه کنند.

**وجود 6 هزار واحد تولیدی مبلمان و منبت در ملایر

رئیس اتحادیه درودگران مبل و منبت ملایر نیز بیان کرد: به شهر ملایر و فرهیختگان و هنرمندان منبت‌کار آن افتخار می‌کنیم که هنر خود را در جهان ثبت و ضبط کردند.

یدالله کریمی افزود: در حال حاضر، بالغ بر 65 درصد تولید مبلمان و منبت کشور در ملایر انجام می‌شود و 6 هزار واحد تولیدی مبلمان و منبت در سطح این شهرستان فعال است و برای بیش از 20 هزار نفر به طور مستقیم و 30 هزار نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

وی گفت: در راستای برگزاری چهارمین جشنواره مبل و منبت، 10 نمایشگاه در شهر جوکار، 20 نمایشگاه در روستای دهنوآورزمان و 600 نمایشگاه و فروشگاه در شهر ملایر آماده عرضه مستقیم تولیدات مبلمان و منبت هستند.

رئیس اتحادیه درودگران مبل و منبت ملایر در ادامه، با بیان اینکه تخفیف 10 درصدی برای خریداران مبلمان و منبت در چهارمین جشنواره اعمال شده، ادامه داد: زیرساخت‌های لازم در مناطق فروش مبلمان و منبت همچون بازار بزرگ مبل، شهرک تخصصی مبلمان و منبت حاجی‌آباد، بلوار شهید بهشتی و خیابان کارآفرین مهیا شده و آماده بازدید و خرید مردم است.

کریمی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود چهارمین جشنواره ملی مبل و منبت ملایر، حدود یک هزار میلیارد تومان آورده مالی برای فعالان این حوزه و تمامی بخش‌ها به‌دنبال داشته باشد.

وی بیان کرد: امسال برای جلب هر چه بیشتر رضایت‌مندی خریداران، در زمینه‌های طراحی، ساخت، کیفیت رنگ و پارچه، تولیدات مبلمان منبت ملایر ارتقا یافته است.

رئیس اتحادیه درودگران مبل و منبت ملایر ادامه داد: همه کمیته‌های مرتبط با این جشنواره تلاش کرده‌اند یک جشنواره پویا و کارآمد برگزار شود و در مناطق چهارگانه فروش مبلمان و منبت همچون بازار مبل، بلوار شهید بهشتی، خیابان کارآفرین و شهرک تخصصی مبلمان حاجی‌آباد، زیرساخت‌های لازم فراهم و آذین‌بندی و نصب بنرها انجام شده است.

کریمی با بیان اینکه در این جشنواره مشوق‌های خوبی برای خریداران مبلمان و منبت در نظر گرفته شده، گفت: جایزه ویژه این جشنواره یک دستگاه ماشین شاهین است که توسط فعالان این هنر صنعت تهیه شده و به‌صورت قرعه‌کشی به خریداران خوش‌شانس اهدا می‌شود.

**خبرگزاری مهر

 


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 71146