شناسه خبر:71152
1402/4/18 08:25:12
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق همدان خبر داد:

کنترل‌پذیری 6 هزار مشترک بخش کشاورزی و صنعتی در همدان

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق همدان با بیان اینکه در زمینه هوشمندسازی، رؤیت‌پذیری و قرائت در بخش مشترکین سنگین کار به‌طور کامل انجام شده است، گفت: درحال حاضر از مشترکین کشاورزی و صنعتی ما 6 هزار مشترک سنگین کنترل‌پذیر شده‌اند.

علی سهرابی‌بیدار ظهر روز گذشته در نشستی با حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان اینکه مأموریت ما توزیع برق مطمئن و پایدار برای مشترکان است، اظهار کرد: برای رسیدن به این مهم چهار محور تعریف شده که نخستین آن هوشمندسازی است.
وی با بیان اینکه دنیا به سمت هوشمندسازی در حرکت است و در ایران نیز برخی استان‌ها در این حوزه پیشرو هستند، گفت: هوشمندسازی در دو بخش انجام می‌شود و بخش نخست آن هوشمندسازی لوازم اندازه‌گیری بوده که در کمیسیون انرژی نیز مطرح است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه 810 هزار مشترک برق در استان همدان وجود دارد، ابراز کرد: از این تعداد حدود 650 هزار مشترک خانگی هستند.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه عمده مصرف انرژی برق در استان در بخش کشاورزی و صنعت است، ما در قدم نخست هوشمندسازی را از این مشترکین آغاز کردیم که کنتورهای آن‌ها از راه دور قرائت می‌شوند.
سهرابی‌بیدار با بیان اینکه در زمینه هوشمندسازی، رؤیت‌پذیری و قرائت در بخش مشترکین دیماندی کار به‌طور کامل انجام شده است و به سمت کنترل‌پذیری می‌رویم، گفت: درحال حاضر از مشترکین کشاورزی و صنعتی ما 6 هزار مشترک سنگین کنترل‌پذیر شده‌اند و جهت ادامه کار نیز یک فراخوان مناقصه برای سه هزار تابلو طی امسال برگزار شده است.
وی ادامه داد: بخش دوم هوشمندسازی شبکه است که در این زمینه نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و اردیبهشت‌ماه سال گذشته در روز صنعت برق، مرکز اسکادا افتتاح شد و درحال حاضر از طریق این مرکز بیش از 351 نقطه پایش و مدیریت می‌شود و مدیریت هوشمند شبکه در استان فعال است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان افزود: در این راستا پست‌های زمینی عمومی که تغذیه‌کننده مشترکین شهر همدان است، تجهیز می‌شوند که درحال حاضر آخرین فناوری‌های دنیا را در این پست‌ها به‌کار گرفته‌ایم.
وی با بیان اینکه طی یک‌سال گذشته اقدامات خوبی در بخش هوشمندسازی انجام شده و در این حوزه رفتار بار و مدیریت شبکه و مدیریت سمت مصرف‌کننده درحال انجام است، گفت: محور دوم قابلیت اطمینان است که در این راستا نیز در بخش فشار ضعیف و 20 کیلوولت سه هزار پایه مشکل‌دار تعویض شد.
سهرابی‌بیدار با اشاره به تبدیل سیم‌های مسی به کابل خودنگهدار، تصریح کرد: در این حوزه نقاط مستعد سرقت در اولویت قرار دارد تا از آسیب‌ها جلوگیری شود و امسال نیز برنامه تهیه 600 کیلومتر کابل خودنگهدار برگزار شده است.
وی اظهار کرد: از طریق سامانه نیز چاوش کنترل وضعیت ولتاژ شبکه را داریم تا در منطقه‌ای ولتاژ ضعیف نباشد و اطمینان حاصل کنیم که برق استان همدان استاندارد است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق همدان با بیان اینکه در راستای قابلیت اطمینان شبکه به سمت استفاده از خط گرم رفته‌ایم و این امر درحال حاضر با استفاده از پیمانکار انجام می‌شود، گفت: محور سوم بهره‌وری است که اقدامات ما باید یک پیوست بهره‌وری داشته باشد و از دانش روز استفاده شود.
وی با بیان اینکه شرکت توزیع نیروی برق استان جزء سه شرکت آزمونه (پایلوت) مطالعات بهره‌وری است، خاطرنشان کرد: مشتری‌مداری و ارتباط دوسویه با مشترکین محور چهارم و مهم برنامه‌های ما است که در این زمینه از همه ابزارهای لازم استفاده شده که ازجمله می‌توان به اپلیکیشن «برق من» اشاره کرد؛ با استفاده از این مهم درخواست‌های مشترکین در کوتاه‌ترین زمان پیگیری و پاسخ داده می‌شود.
سهرابی‌بیدار با بیان اینکه چهار محور مذکور ما را به سمت توزیع برق مطمئن و پایدار می‌برد، گفت: سال گذشته وزارت نیرو با 100 برنامه عملیاتی در ارکان صنعت برق ورود کرد تا مشکلات پیش‌آمده در اوج بار 1400 را رفع کند و امسال نیز با استفاده از تجربه به‌دست‌آمده با 140 برنامه، وارد اوج بار تابستان و مدیریت آن شد.
وی تصریح کرد: در تابستان با توجه به ورود سیستم‌های سرمایشی به مدار، مصرف کشاورزان و کاهش ضریب قدرت انتقال در شبکه، مصرف برق افزایش می‌یابد؛ بنابراین بحث مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در مصرف برق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به مصوبه هیئت وزیران، یادآور شد: براساس این مصوبه و با توجه به عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری، مشترکین کشاورزی با خاموش کردن الکتروموتور خود به مدت پنج ساعت در اوج بار، قبض برقشان رایگان می‌شود.
وی گفت: در بخش صنعت نیز صنایع خُرد هیچ محدودیتی برای مصرف ندارند، اما صنایع بالای 500 کیلووات و شهرک‌های صنعتی برای مدیریت بار می‌توانند یک شیفت کاری خود را به روزهای تعطیل و جمعه منتقل کنند.
سهرابی‌بیدار با اشاره به اینکه سایر مصارف صنعتی نیز به تناسب نوع تولید می‌توانند در طرح‌های تشویقی مشمول صنعت مشارکت داشته باشند، افزود: ادارات نیز موظف هستند در ساعات اداری 30 درصد و در ساعات غیر اداری 60 درصد مصرف خود را کاهش دهند.
وی عنوان کرد: در بخش خانگی نیز مشوق‌هایی برای همراهی مشترکین درنظر گرفته شده که درصورت کاهش مصرف تا 20 برابر هزینه برق مصرفی مشترک پاداش داده می‌شود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق همدان با تأکید بر اینکه خاموشی در مراکز جمعیتی شهرها و روستاها نداریم، تصریح کرد: تعمیرات و نگهداری شبکه نیز براساس برنامه و به‌صورت مستمر انجام می‌شود و درصورت وقوع حادثه نیز با تلاش همکاران در کمترین زمان برای رفع مشکل اقدام می‌شود.
وی با بیان اینکه همکاران ما همواره در هر شرایطی جهادگرانه ورود کرده‌اند، گفت: از نمونه اقدامات سریع و بدون فوت وقت می‌توان به پروژه برق‌رسانی به ایستگاه پمپاژ تالوار اشاره کرد که طی سه روز برای تأمین آب شرب همدان انجام شد.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه از تخصیص 500 میلیون یورو به پتروشیمی همدان خبر داد.
حمیدرضا حاجی‌بابایی با اشاره به چهار محور تعریف‌شده شرکت برق، اظهار کرد: هوشمندسازی، افزایش قابلیت اطمینان، بهره‌وری و مشتری‌مداری در حوزه برق حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه ما باید در نوع نگاه خود به انرژی تجدید نظر کنیم و توجه خاصی به این مهم داشته باشیم، گفت: از هشت درصد رشدی که باید در کشور رقم بزنیم، 2.8 درصد مربوط به بهره‌وری است.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در ادامه از تخصیص 500 میلیون یورو به پتروشیمی همدان خبر داد و افزود: مقرر شده 10 هزار تخت بیمارستانی در کشور احداث شود تا سه پله در بحث بهداشت و درمان کشور را بالاتر ببرد که یک‌هزار تخت آن در همدان احداث می‌شود.
وی با بیان اینکه برای در قله قرار گرفتن صنعت «های‌تک» و فناوری‌های برتر را انتخاب کرده‌ایم، گفت: در این راستا 50 هکتار زمین در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفت که امسال 500 هکتار نیز به آن اضافه می‌شود.
حاجی‌بابایی با اشاره به کلنگ‌زنی پروژه 11 هزار واحدی نهضت مسکن ملی در همدان، تأکید کرد: قرار است این پروژه طی دو سال تحویل متقاضیان شود.
وی عنوان کرد: 15 هزار واحد نیز توسط قرارگاه امام حسن (ع) در کشور احداث می‌شود که 6 هزار واحد آن در همدان است.
حاجی‌بابایی با اشاره به آب‌رسانی به 200 روستا در استان توسط قرارگاه امام حسن (ع)، گفت: در زمینه گردشگری نیز با ثبت جهانی هگمتانه قدم‌های خوبی برداشته شده است که تازه شروع کار ما است و باید به‌گونه‌ای پیش رویم که همدان در قله قرار گیرد.

شناسه خبر 71152