شناسه خبر:71159
1402/4/18 09:32:29

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر پایگاه ملی دستکندهای استان همدان با بیان اینکه دستکند ارزانفود چشم‌انتظار تخصیص اعتبار است، تأکید کرد: به‌علت محدودیت فصلی هرچه زودتر باید اعتبار دستکند تخصیص یابد.

علی خاکسار اظهار کرد: در سفر سال گذشته رئیس‌جمهور به همدان اعتبار خوبی برای دستکندهای استان ازجمله دستکند ارزانفود مصوب شد، اما با توجه به اینکه اعتبارات به‌صورت مقطعی تخصیص می‌یابد، تاکنون اعتباری به این دستکند تعلق نگرفته است.
وی ادامه داد: از طرف دیگر به‌علت حساسیت پرونده ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان»، اعتبارات به این پرونده اختصاص داده شده و قرار است اعتبارات بعدی به دستکند ارزانفود تخصیص یابد.
معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی استان همدان با اعلام اینکه برای اتمام فاز نخست دستکند ارزانفود چهار میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است، افزود: این فاز شامل سامان‌دهی، محوطه‌سازی و تکمیل ساختمان پایگاه است.
خاکسار با تأکید بر اینکه اعتبار مذکور هرچه زودتر باید تخصیص یابد تا عملیات اجرایی فاز نخست آغاز شود، خاطرنشان کرد: در فازهای بعدی به‌مرور کاوش و پژوهش در این محوطه انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه پس از اتمام فاز نخست این جاذبه منحصربه‌فرد آماده بازدید عموم‌ خواهد شد، تصریح کرد: دستکند ارزانفود یک شهر زیرزمینی وسیع است و عملیات آماده‌سازی و کاوش باید به‌تدریج در آن انجام شود.
دستکند ارزانفود سال 89 کشف و بعد از چند فصل کاوش، 80 اتاق در آن نمایان شد. هرچند بر عکس دستکند سامن که اشیای تاریخی مربوط به دوره اشکانی و معاصر در آن کشف شده، در این دستکند هیچ ابزار و اشیایی که متعلق به دوره تاریخی خاصی باشد، پیدا نشده است.
در 25 کیلومتری شهر همدان و در دامنه الوند شرقی، گنج زیرزمینی دستکند ارزانفود به انتظار گردشگرانش نشسته تا دنیایی از تاریخ و تمدن را به آن‌ها نشان دهد و بار دیگر تاریخ کهن همدان را به رخ جهانیان بکشد.

شناسه خبر 71159