شناسه خبر:71262
1402/4/20 08:41:45

سپهرغرب، گروه خبر: اسدآباد یکی از شهرهایی است که ازدیاد خودروهای شخصی و وسایل نقلیه و عرض کم معابر و فعالیت واحدهای صنفی و مشاغل پُرمخاطب در خیابان‌های اصلی آن به‌ویژه در مرکز، وضعیتی نامطلوب و گره‌های ترافیکی در این شهر ایجاد کرده است.

خودروهای شخصی تک‌سرنشین در کنار استقرار مدارس در خیابان‌های اصلی در ساعات شروع مدارس و ابتدای ظهر و شب، ایجاد صحنه‌هایی از ترافیک را در شهر اسدآباد موجب شده که نبود پارکینگ عمومی را نیز در این گره‌های ترافیکی، می‌توان مزید بر علت دانست.
در سال‌های اخیر همواره شهرداری اسدآباد و نیز مسئولان امر بر آن بوده‌اند تا با راهکاری مناسب، معضل ترافیک این شهر را برای همیشه مرتفع کنند؛ اما تاکنون این برنامه همچنان به‌صورت ابتر باقی مانده و حکایت ترافیک اسدآباد به‌ویژه در مرکز این شهر، همچنان باقی است؛ ضمن اینکه کاهش بار ترافیکی موجود در شهر احداث پارکینک‌های عمومی و طبقاتی را بیش از گذشته در این شهر ضرورت می‌بخشد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اسدآباد دراین‌باره اظهار کرد: یکی از نتایج ازدیاد خودروها در سطوح شهر، نبود محل پارک برای خودروها و اشباع شدن معابر از خودروهای پارک‌شده در معابر به‌ویژه معابر و خیابان‌های اصلی بوده که این امر به‌عنوان یک معضل در شهر اسدآباد به‌شمار می‌رود و رفع این مشکل از مطالبات مهم مردمی است.
حمیدرضا مرادی‌ضمیر با بیان اینکه پیگیر ایجاد پارکینگ عمومی برای شهر اسدآباد هستیم، افزود: متأسفانه نبود مکان مناسب برای ایجاد پارکینگ عمومی یکی از دلایل مهم به تأخیر افتادن این برنامه برای حل مشکل ترافیک سطح شهر به‌ویژه در مرکز شهر بوده است.
وی با اشاره به اینکه ایجاد پارکینگ عمومی و طبقاتی از نقش مؤثری در کاهش بار ترافیکی مرکز شهر برخوردار خواهد بود، تصریح کرد: بسیاری از شهروندان اسدآبادی و نیز اهالی روستاها که به داخل و مرکز شهر تردد دارند، به‌علت نبود پارکینگ عمومی به‌ناچار خودروهای خود را در حاشیه خیابان‌ها و یا کوچه‌های اطراف خیابان‌های مرکز شهر پارک می‌کنند که این امر علاوه‌بر حجم بالای ترافیک، نارضایتی‌های فراوانی را برای سایر شهروندان ایجاد کرده است.
مرادی‌ضمیر ادامه داد: تنها مکان شناسایی‌شده برای احداث پارکینگ عمومی و طبقاتی ساختمان جهاد کشاورزی قدیم شهر اسدآباد بوده که دارای کاربری پارکینگ است و این مکان از سال‌ها پیش برای پیاده کردن چنین برنامه‌ای هدف‌گذاری شده است.
وی بیان کرد: مالکیت ساختمان جهاد کشاورزی سابق واقع در خیابان 15 خرداد با دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی است و چندین‌بار تلاش کرده‌ایم با راهکاری مناسب این مکان را با ساختمان دیگری با دانشگاه سیدجمال تهاتر و یا معاوضه و معامله کنیم، اما موفق نشده‌ایم.
مرادی‌ضمیر اظهار کرد: متأسفانه دانشگاه سیدجمال برای تهاتر و معاوضه این ساختمان با شهرداری موافقت نمی‌کند و کوتاه نمی‌آید و حرف آن‌ها این است که ابتدا باید تغییر کاربری آن را انجام دهند و این ساختمان را از کاربری پارکینگ به کاربری مسکونی تغییر دهند، سپس نسبت به فروش آن اقدام کنند؛ چراکه با تغییر کاربری ساختمان مورد نظر از پارکینگ به مسکونی، قیمت محل سه تا چهار برابر خواهد شد.
وی اضافه کرد: کمیسیون ماده پنج استانداری هم با این موضوع که این مکان از کاربری پارکینگ به مسکونی تبدیل شود، به‌علت نبود پارکینگ عمومی در شهر اسدآباد مخالفت کرده است و اصرار دارند باید این مکان به پارکینگ اختصاص یابد.
وی با اشاره به اینکه ساختمان مذکور مربوط به دانشگاه سیدجمال است و فعلاً نتوانسته‌ایم با آن‌ها به توافق برسیم، خاطرنشان کرد: ایجاد پارکینگ نیاز به جا و مکان دارد و باید در جای مناسب شهر با دسترسی آسان برای مردم باشد؛ ضمن اینکه در مرکز شهر فعلاً تنها این یک مکان را برای احداث پارکینگ عمومی داریم.
مرادی‌ضمیر با تأکید بر اینکه از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احداث پارکینگ در شهر اسدآباد استقبال و حمایت می‌کنیم، گفت: به‌طور قطع با مرتفع شدن محل مکان نسبت به ایجاد پارکینگ عمومی در شهر اسدآباد توسط شهرداری و یا با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی اقدام خواهد شد؛ چراکه ایجاد پارکینگ عمومی برای این شهر ضروری است.
رئیس دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی هم در این رابطه اظهار کرد: کلنگ خوابگاه دانشجویی این دانشگاه در تابستان سال گذشته در پردیس دانشگاه به زمین زده شده و محل بودجه آن از فروش زمین دانشگاه واقع در خیابان 15 خرداد (جهاد سابق) که هم‌اکنون در دست شهرداری و وانت‌بارهای میوه‌فروشان است، بوده و برای فروش مصوبه هیئت‌امنا، هیئت وزیران و مولدسازی را داریم که آن را با تغییر کاربری به بالاترین ارزش به فروش برسانیم.
صادق خزل‌پور افزود: حال برای این امر باید کمیسیون ماده پنج آن را تغییر کاربری دهد که با وجود تمام پیگیری‌ها، این اتفاق نیفتاده است؛ ضمن اینکه شهرداری هم در این تغییر کاربری آن محل را به‌عنوان پارکینگ دیده که ارزش آن کم و یک‌دهم زمین است؛ بنابراین با این وضعیت عملیات اجرایی خوابگاه را شروع نکنیم، بهتر است تا اینکه یک معضل بر دست دانشگاه بگذاریم.
رئیس دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی ادامه داد: اعتبار برآورد ساخت خوابگاه دانشجویی این دانشگاه 55 میلیارد تومان در سال 1401 دیده شده است، اما با توجه به تورم، 67 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.
شهردار اسدآباد هم چندی پیش احداث پارکینگ در نقاط مختلف شهر اسدآباد را مهم دانست و تصریح کرد: با توجه به افزایش چشمگیر خودروهای شهر اسدآباد، می‌طلبد در مناطق پُرتردد شهر برای کاهش بار ترافیک پارکینگ‌های عمومی احداث شود؛ بنابراین شهرداری اسدآباد از سرمایه‌گذاران احداث پارکینگ به‌جد حمایت می‌کند.
درحال حاضر تنها راهکار ممکن برای ایجاد پارکینگ عمومی و طبقاتی در شهر اسدآباد، اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران برای این برنامه بوده و تا مشخص نشدن وضعیت مالکیت زمین جهاد سابق واقع در خیابان 15 خرداد، شهرداری برای ایجاد پارکینک در این محل و در این نقطه از شهر، امکان ورود نخواهد داشت؛ ضمن اینکه اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران برای ایجاد پارکینگ عمومی نیز نیاز به اطلاع‌رسانی و ترغیب و تشویق داشته و عملیاتی و اجرایی کردن چنین پروژه‌ای به‌طور قطع با پیش‌بینی توجیه اقتصادی طرح توسط سرمایه‌گذار همراه خواهد بود و به هر ترتیب احداث پارکینک عمومی در اسدآباد بر سر دوراهی و چشم‌انتظار جذب سرمایه‌گذار و یا توافق با دانشگاه سیدجمال است.

شناسه خبر 71262