شناسه خبر:71314
1402/4/21 09:24:14

سپهرغرب، گروه شهر: حمل‌ونقل پیشرفته، امنیت، انرژی سبز و مشارکت شهروندان در اتخاذ رویکردهای سبز به‌عنوان مهم‌ترین مولفه‌ها در تبدیل لندن به هوشمندترین شهر اروپا شناخته شده است.

پایتخت بریتانیا طی سال‌های متوالی به عنوان یکی از هوشمندترین شهرهای جهان شناخته شده، با این حال در سال 2023 جایگاه هوشمندترین شهر اروپا را از آن خود کرده است. محققان پس از بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدند که مؤلفه‌های مختلفی در این دستاورد سهیم بوده است که در ادامه به معرفی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. حمل‌ونقل پیشرفته

بهره‌گیری از فناوری‌های هوشمند به بخشی جدایی‌ناپذیر در زندگی روزمره شهر و مردم تبدیل شده و حمل‌ونقل شهری را نیز در بر گرفته است. امروزه ساکنان لندن تنها از طریق تلفن‌های همراه و ساعت‌های هوشمند خود به بهترین مسیرهای تردد از طریق وسایل نقلیه عمومی، به‌ویژه قطارهای زیرزمینی و اتوبوس‌ها دسترسی پیدا می‌کنند و حتی قابلیت پرداخت هزینه سفر برای آن‌ها به همین روش امکان‌پذیر شده است. دسترسی به ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی در بسیاری از خیابان شهر ممکن شده و این در حالی است که توسعه مسیرهای پیاده‌روی، قابلیت اتخاذ تردد سبز را برای شهروندان در اغلب مناطق فراهم آورده است. توسعه مناطق کم‌کربن از دیگر ویژگی‌های مهم پایتخت بریتانیا در بهبود جابه‌جایی در آن محسوب می‌شود، ضمن این‌که وجود دوربین‌های هوشمند در هر نقطه از معابر امکان تخلف در آن‌ها را به حداقل رسانده است.

 امنیت

امنیت استراتژی مهم دیگر مدیران لندن برای هوشمندسازی شهر محسوب می‌شود که از طریق فراهم آوردن داده‌های زمان واقعی بی‌شمار با اینترنت نسل پنجم و به دنبال آن، نظارت بر ترافیک و رفتار شهروندان هنگام عبور و مرور محقق شده است. علاوه بر این، وجود شبکه عظیمی از سنسورها، دوربین‌ها، پهپادها و ربات‌های هوشمند در افزایش امنیت در شهر نقش مهمی ایفا کرده است.

 انرژی سبز

صادق خان، شهردار لندن از دستیابی به هدف صفر انتشار کربن تا سال 2030 خبر داده و مدعی شده است این رویکرد را از طریق نظرات بر ترافیک، به حداقل رساندن ازدحام در معابر و بهبود کیفیت هوا محقق خواهد کرد، ضمن این‌که جایگزینی انرژی تجدیدپذیر با نیروی شهری در سبز سازی پایتخت لندن اثربخش خواهد بود. مدیران شهر همواره در تلاش هستند تولید انرژی تجدیدپذیر را افزایش دهند که در این راستا، تاکنون از فناوری‌های پیشرفته و استفاده دوباره از گرمای حاصل از سیستم‌های زیرزمینی بهره گرفته شده و پیامدهای مثبت بی‌شماری را به دنبال داشته است. در حال حاضر مرکز تولید انرژی تجدیدپذیر در یکی از مناطق شهر به نام ایزلینگتون نیروی لازم را برای هزار و 350 خانه، یک مدرسه و دو مرکز تفریحی از طریق گرمای زیرزمینی فراهم می‌آورد و این در حالی است که کاربران وسایل نقلیه عمومی زیرزمینی از تونل‌هایی خنک‌تر در فصل تابستان بهره می‌برند.

 مشارکت شهروندان

صادق خان در تلاش است از طریق تشویق مردم به مشارکت در امور شهری، از لندن شهری آینده‌نگرتر از قبل به وجود بیاورد، ضمن این‌که رونق اقتصاد مدور شهر به واسطه حضور شهروندان در جنبش‌های بازیافت از دیگر اهداف شهردار به‌شمار می‌رود که به واسطه بهره‌گیری از نرم‌افزارهای دیجیتالی برای این منظور به هوشمندی هرچه بیشتر پایتخت بریتانیا کمک خواهد کرد.

شناسه خبر 71314