شناسه خبر:71385
1402/4/22 00:08:21

سپهرغرب، گروه خبر: کارخانه‌ای با تولید سالانه 66 هزار تن خوراک دام و طیور و اشتغال برای 90 نفر به‌دلیل کم‌کاری‌ها از سوی سرمایه‌گذار و مسئولان در کنج ایلام مغفول مانده و تعطیل شده است.

کارخانه شید دانه غرب ایلام که تأمین‌کننده خوراک دام، طیور و آبزیان است و می‌تواند جزو سومین کارخانه دام و طیور در کشور باشد، سال‌هاست به خاطر کم‌کاری مسئولان و بی‌انگیزگی سرمایه‌گذاران در کنج ایلام مغفول مانده این در حالی است که می‌تواند به محض شروع دوباره آن برای 90 نفر اشتغال ایجاد کند.

امسال به شعار «مهار تورم؛ رشد تولید » مزین شده و باید در این مسیر گام برداشته شود اما این روزها «کارخانه شید دانه غرب» که تأمین‌کننده سالانه 66 هزار تن خوراک دام و طیور است زیرسایه مانع‌تراشی‌ها تعطیل شده است.

این روزها بایستی از سوی مسئولان ارشد استان و سرمایه‌گذاران غیر بومی روندی را شاهد باشیم که نه‌تنها از تولید حمایت شود بلکه باید تحقق شعار امسال یعنی «مهار تورم و رشد تولید» را نیز در لحظه لحظه آن لمس کنیم.

حال باید گفت چرا یک کارخانه به‌دلیل عدم نقدینگی و نبود حمایت از سوی بعضی از دستگاه‌های ارشد استان باید تعطیل باشد؟ چرا سرمایه‌گذارانی که در ایلام برای محرومیت استان و اشتغال جوانان جویای کار قدم بر می‌دارند به‌دلیل بی‌تدبیری بانک‌ها پا به فرار بگذارند؟

  اشتغال 90 نفر در کارخانه

نماینده کارخانه شید دانه غرب اظهار کرد: این کارخانه از سال 95 کار خود را آغاز و به دلایل مختلفی ازجمله نبود حمایت مناسب توسط مسئولان و عدم تسهیلات مناسب فعالیت خود را متوقف کرد.

پور بهمن افزود: این کارخانه می‌تواند سومین کارخانه خوراک دام و طیور در کشور باشد و به استان‌های همجوار ازجمله همدان، خرم‌آباد، کرمانشاه و کشور عراق صادرات داشته باشد.

وی تصریح کرد: از مدیر عامل شرکت برق ایلام خواستاریم حمایت همه‌جانبه‌ای را جهت شروع دوباره این کارخانه توسط مسئولان ارشد استان داشته باشد چراکه برق این کارخانه در حال حاضر 60 کیلو وات است و ارتقا آن به 400 وات می‌تواند پاره‌ای از مشکلات کارخانه را کاهش دهد و همچنین فعالیت دوباره کارخانه نیز می‌تواند در فاز نخست باعث اشتغال 60 نفر و در فاز دوم نیز 30 نفر شود.

نماینده کارخانه شید غرب ایلام بیان کرد: از بانک نیز انتظار همکاری می‌رود که فرصت را به سرمایه‌گذار دهد تا بتواند بدهی معوق خود را پرداخت کند.

  لزوم پیگیری مسئولان

لرستانی یکی از کارگران نیز بیان کرد: این واحد تولیدی سالیان سال است که در خواب عمیقی فرورفته است اما با پیگیری‌های متعدد مسئولان ازجمله استاندار و قوه قضائیه می‌تواند دوباره شروع به فعالیت کند و امید را برای کارگران به‌وجود بیاورد.

وی گفت: در این واحد ده‌ها جوان بومی تحصیلکرده مشغول کار بودند که بایستی همتی مضاعف از جانب دستگاه‌های ارشد برای رونق بخشی بیشتر این واحد تولیدی خوراک دام و طیور صورت پذیرد.

  حمایت از تولید با رفع موانع

مختاری مسول فنی شرکت کارخانه شید نیز گفت: مسئولان استانی ازجمله استاندار، معاون اقتصادی استاندار، مدیر عامل برق استان، رئیس صنعت و معدن و مدیر عامل شرکت شهرک‌های استان بایستی از شرکت شید دانه غرب حمایت کنند.

وی بیان کرد: امید است این کارخانه با اشتغال‌زایی بیش از 60 نفر به چرخه تولید و اشتغال بازگردد.

وی خاطرنشان کرد: این کارخانه علاوه بر حمایت مسئولان استانی، نیاز به حمایت بانک در جهت دادن تسهیلات سرمایه در گردش، کمک به رفع موانع از قبیل بخشودگی جرایم تسهیلات و تمدید اقساط معوق، دارد.

  احیای 106 واحد غیر فعال و راکد در استان

معاونت اقتصادی استانداری ایلام نیز بیان کرد: عزم دولت و مجموعه این مدیریت برای احیا و بازسازی واحد‌های راکد جدی است و تمام تلاش خود را در این مسیر خواهیم کرد.

عباسی افزود: سال گذشته 106 واحد غیر فعال و راکد را در سطح استان فعال کردیم و توانستیم رتبه چهارم کشور را کسب کنیم این یعنی دولت با آغوش باز به‌دنبال احیا واحد‌های غیر فعال و حمایت جدی از سرمایه‌گذارانی است که اراده‌ای از خود نشان دهند.

وی تصریح کرد: این کارخانه با بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی مواجه بود اما متاسفانه سرمایه‌گذار اراده‌ای جدی برای احیاء دوباره کارخانه نداشت و این یعنی بی‌انگیزگی و کم‌کاری سرمایه‌گذارانی که در تلاش برای اشتغال و تولید در سطح استان هستند.

حال کارشناسان صنعت دام، طیور و آبزیان بر این باورند که با توجه به تأمین یارانه ارزی واردات نهاده‌ها از سوی دولت، می‌توان تولید و اشتغال در این صنعت را با جذب سرمایه داخلی و خارجی رونق بیشتری داد.

*کبری هواسی

شناسه خبر 71385