شناسه خبر:71404
1402/4/22 00:30:13

سپهرغرب، گروه اقتصادی - شهره کرمی: شهرک بنکداران در عین حال که نیاز به تقویت زیرساخت‌ها دارد در ارتقای جایگاه استان همدان در تعاملات اقتصادی غرب کشور می‌تواند نقش به‌سزایی داشته باشد، لذا با همدلی مسؤولان و بنکداران می‌توان گامی برای پیشرفت به جلو برداشت.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی : محوطه راسته حسین‌خانی همدان یکی از مراکز مهم اقتصادی و مبادله کالای شهر است که سال‌های اخیر با مشکلاتی همچون ترافیک، کمبود فضای در اختیار و زیرساخت‌های لازم تجاری مواجه بود. این موضوعات چندین سال به طور مستمر از سوی بازاریان بیان می‌شد تا اینکه در سال‌های اخیر به درخواست آن‌ها محلی برای احداث بازار بنکداران جدید در شهرک صنفی بوعلی دو ایجاد شد که برخی در این طرح شرکت کردند و برخی آن را جدی نگرفتند.

مسئولان همدانی این فضای جدید را ظرفیت مطلوب اقتصادی برای استان دانسته و اذعان دارند این امر مرکزیت همدان در توزیع کالا در استان و غرب کشور را وسعت خواهد بخشید. البته باید توجه داشت که بازار جدید متناسب با نیاز فعالان این عرصه ساخته شده و علاوه بر زیرساخت‌های لازم و وجود فضای کافی برای باربری و پارکینگ، از امنیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

حال با گذشت زمان و آماده شدن این بازار و نزدیک شدن به این جابه‌جایی، اهالی این بازار به دو دسته موافقان و مخالفان تقسیم شده‌اند. برخی آن را فرصت شمرده و برخی دیگر به‌عنوان تهدید نگاه می‌کنند.

با توجه به این موضوع ابتدا سری به بازار بنکداران همدان زدیم و با مغازه‌داران و سپس با مصطفی حقیقی؛ مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

یکی از مغازه‌داران عنوان کرد: 15 سال است در بازار حسین‌خانی مشغول به‌کار هستم، در این مدت با مشکلات زیادی ازجمله فضای کوچک مغازه‌، جای پارک و ترافیک مواجه بوده‌ایم، چند سال قبل قرار شد برای این بازار که متعلق به 50 سال پیش است و با فضای مورد نیاز بازار امروز ما همخوانی ندارد، چاره‌ای اندیشیده ‌شود، به همین منظور برای ایجاد بازار جدید برنامه‌ریزی شد تا مغازه‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر ایجاد شود و مغازه‌داران بتوانند حجم بالایی از کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه وقتی حجم خرید بالا باشد شرکت‌ها تخفیف حجمی به مغازه‌داران خواهند داد، تصریح کرد: این موضوع باعث می‌شود تا قیمت‌ها کاهش یافته و در بازار جدید مغازه‌داران و مردم از تخفیف‌های خوبی بهره‌مند شوند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه ما موافق این انتقال هستیم، افزود: بازار جدید نیازمند وجود زیرساخت‌هایی همچون مسجد، مخابرات (خط تلفن و اینترنت)، خط ویژه حمل و نقل (خط واحد و اتوبوس) و سرویس بهداشتی است تا کامل‌تر شود چراکه همه امکانات آن فراهم شده. همچنین وجود بستر مناسب اینترنت برای ما ضروری است چراکه برای سامانه جامع انبارها که در واقع زیرساخت ثبت اطلاعات، ساماندهی و نظارت بر مراکز نگهداری کالا است، به آن نیاز داریم.

این مغازه‌دار در ادامه خاطرنشان کرد: کسانی که در گذشته به این پروژه اطمینان نداشته‌اند بیشتر به آن معترض‌اند، چراکه فرصت را از دست داده و می‌گویند ما که مغازه نخریده‌ایم کجا بیاییم؟ موضوع دیگر نداشتن وسع مالی برخی مغازه‌داران برای پر کردن چنین مغازه‌های بزرگی در فضای جدید است. مشکلی نداریم خرده‌فروشان در همین فضای فعلی بمانند، ما می‌خواهیم عمده‌فروشان به محل جدید انتقال پیدا کنند.

  بنکداران خود پیشگام انتقال به بازار جدید باشند

وی یادآورد شد: اگر 50 نفر از عمده‌فروشان به بازار جدید بروند آنجا خود به‌خود راه خواهد افتاد، در این خصوص همه باید با هم متحد باشند. از همه همکاران خود تقاضای همکاری دارم تا زودتر به فضای جدید منتقل شویم.

این مغازه‌دار با عنوان این مثال که برخی علیرغم داشتن یک خانه ویلایی هزار متری هنوز در خانه کلنگی 50 متری ساکن‌اند و با وجود مشکلات حاضر نیستند به فضای جدید و مناسبی بروند، گفت: برای بهبود کیفیت کار رفتن به جای جدید لازم است چراکه می‌تواند ظرفیت خوبی برای همدان ایجاد کند تا غرب کشور بتواند از همدان خرید کند.

دیگر مغازه‌دار با بیان اینکه من دو قطعه در بنکداران خریده‌ام، اظهار کرد: در فضای فعلی ترافیک یکی از عمده‌ترین مشکلات برای ما و مشتریان است، من در حال انتقال به فضای جدید هستم چراکه بستر مناسبی برای ما ایجاد کرده و منتظر افتتاحیه آن از سوی مسئولان هستیم. نمی‌دانیم چرا هنوز افتتاح نشده است؟

یکی دیگر از مغازه‌داران در ادامه تصریح کرد: افرادی که موافق جابه‌جایی بازار بنکداران هستند چند دلیل دارند، نخست اینکه آن‌ها در بازار جدید ملک خریده و قصد فروش آن را دارند چراکه در حال حاضر بازار رونق سابق را ندارد و دوم اینکه افزایش تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر ضعیف شدن بازار تأثیر گذاشته است.

وی با اشاره به مشکلات بعد مسافتی بازار جدید افزود: قطعاً افراد ترجیح می‌دهند از شرکت‌های پخشی که محصولات را درب مغازه تحویل می‌دهند خرید کنند چراکه برای رفتن به شهرک بنکداران باید مسافتی طولانی طی شود و حداقل دو ساعت درب مغازه‌ را ببندیم.

این مغازه‌دار تأکید کرد: برخی افراد که اصلاً سررشته‌ای در بازار ندارند و کارمند اداره‌جات مختلف مانند شهرداری، بانک‌ها، آموزش و پرورش هستند از این واحدها خریداری کرده‌اند، حتی در فهرست خریداران بچه چهارساله نیز وجود دارد گفت: موضوع به دادستانی نیز ارجاع داده شده، این افراد تنها به قصد سرمایه‌گذاری دست به این کار زده‌اند و نمی‌توانند کاسبی کنند، این کار خودبه خود باعث خواهد شد تا فقط افراد سودجو در آنجا ساکن شوند.

وی با اشاره به مسیر دور و طولانی که یکی از مشکلات اصلی این شهرک است اذعان کرد: به طور مثال مشتری که صرفاً 200 کیلو برنج یا یک گونی شکر می‌خواهد اصلاً حاضر نیست چنین مسافتی را طی کند، این رفت و آمد در فصل زمستان سخت‌تر خواهد بود.

وی افزود: در صورتی که این بازار جابه‌جا شود خرده‌فروش‌ها بیشتر آسیب می‌بینند چراکه واحدهای جدید 250 تا 400 متر درنظر گرفته شده در حالی که مغازه‌های خرده‌فروشان در بازار حاضر 15 تا 20 متر است، این افراد و به تبع آن مشتری‌هایشان، برای یک جنس کوچک نمی‌توانند این همه مسیر را طی کنند در نتیجه کسب و کار خرده‌فروشان خود به خود از بین خواهد رفت. باید توجه داشت که 70 درصد مغازه‌داران این بازار خرده‌فروش هستند.

این مغازه‌دار با تأکید بر اینکه در حال حاضر کوچه‌های اصلیان، حسین‌خانی، جراحان و شاهد هنگام ظهر و در ساعات اوج ترافیک، هیچ ترافیکی به خود نمی‌بینند، گفت: ترافیک ساختگی بود و اشخاصی آن را به‌وجود می‌آوردند که خود در بازار جدید مغازه داشتند؛ آن‌ها کامیون‌های حامل کالاها را به صورت عمودی که فضای بسیاری را اشغال کند پارک می‌کردند و بعد با راهنمایی و رانندگی و یا فرمانداری تماس گرفته و ترافیک را گزارش می‌دادند وگرنه بقیه افراد در ساعات خلوت‌تر بار خود را تخلیه می‌کنند تا مزاحمتی ایجاد نشود.

وی تصریح کرد: در صورتی که در حال حاضر آن‌ها از این بازار رفته‌اند و نیستند که بخواهند در این ساعت بار خود را تخلیه کنند که این موضوع نیز هدفمند بوده است. افراد در راسته مواد غذایی مشکل ترافیک ندارند و بیشتر ترافیک در سایر راسته‌ها که در خصوص محصولات برقی و الکترونیکی فعالیت می‌کنند، است.

این مغازه‌دار خاطرنشان کرد: افرادی که در شهرک بنکداران مغازه خریده‌اند تمایل به رفتن به آنجا دارند اما 70تا 75 درصد از افراد که نامه‌ای در این خصوص به فرمانداری، استانداری و دادستانی نیز تحویل داده‌اند مغازه‌ای در آنجا ندارند، متأسفانه این موضوع به‌درستی ابراز نشده چراکه می‌خواهند وانمود کنند همه افراد در محل جدید صاحب مغازه هستند.

وی با اشاره به اینکه اجاره مغازه‌های شهرک جدید دوبرابر اینجاست همین باعث شده مستأجران نیز حاضر به جابه‌جایی نباشند گفت: اگر در حال حاضر به بازار جدید سری بزنید خواهید دید که تنها چهار یا پنج مغازه که حالت انباری دارند وجود دارد و رفت و آمدی هم نیست. دفترشان در فضای فعلی بازر بوده و افراد را برای تحویل بار به فضای جدید ارجاع می‌دهند.

این مغازه‌دار با ابراز اینکه من مدرس دانشگاه هستم و در خصوص مکان‌یابی سکونت‌گاه‌ها، واحدهای مسکونی و سکونت‌گاه‌هایی که کاربرد تجاری دارد بسیار مطالعه کرده و مکان‌یابی مسکن مهر هشت شهرستان همدان را انجام داده‌ام، افزود: مشاهدات من نشان می‌دهد مانند بسیاری از سکونت‌گاه‌ها که در سایر نقاط کشور وجود دارد مانند شهر مجلسی اصفهان، شهرک‌های صنعتی اطراف اراک یا گلبهار مشهد، قطعاً طرح، شکست خورده‌ است، زیرا از طرفی نرخ رشد جمعیت منفی است و وضعیت اقتصادی نیز به گونه‌ای نیست که مردم بتوانند همچون گذشته خرید کنند، از طرفی هم در حال حاضر فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز در حال تعدیل نیرو هستند، پس می‌توان نتیجه گرفت که این طرح مناسبی نیست و شکست‌خورده است.

دیگر مغازه‌دار با بیان اینکه 20 سال است که در این بازار مشغول به فعالیت هستم گفت: چند سال پیش عنوان شد که شهرک بنکداران با فاصله هشت کیلومتری از این بازار ساخته می‌شود، در ابتدا قرار بود افراد با جواز مغازه خود بتوانند در بازار جدید یک مغازه تحویل بگیرند، طبیعتاً افرادی همچون من که در فضای فعلی صاحب مغازه بودیم تمایلی به خرید در فضای جدید نداشتیم.

وی افزود: از ابتدای خرداد سال جاری به ما گفته شد که بازار شما باید بسته شود و به جای جدید منتقل شوید در حالی که این امر برای ما مقدور نیست، چراکه بسیاری از مغازه‌داران اینجا اصلاً در فضای جدید مغازه ندارند و تنها حدود 50 نفر از آن‌ها مغازه خریده‌اند که از این تعداد نیز حدود 20 نفر توانایی بازگشایی مغازه خود را دارند.

این مغازه‌دار یادآور شد: بسیاری از مغازه‌ها به افرادی که در سایر ادارات فعالیت دارند فروخته شده، متأسفانه برخی‌ها به‌دنبال دلالی در این بازار هستند، به ما گفته شد 180 امضا که موافق انتقال این بازار هستند جمع شده که ما تقاضا داریم آن را به ما نشان دهند. من معتقدم این افراد که تمایل به جابه‌جایی دارند 20 نفر هم نیستند ما اینجا 400 امضای مخالف جمع‌آوری کردیم که موجود است و رسالت آن تأیید شده است.

دیگر مغازه‌دار با اشاره به سابقه طولانی فعالیت خود و پدرش در این بازار گفت: بازار جدید فضای بسیار مناسبی برای حضور کلی‌فروشان دارد چراکه آن‌ها با تریلر بار می‌آورند و هنگام تخلیه بار با مشکلاتی روبه‌رو می‌شدند اما جزئی‌فروشان که با وانت بار می‌آورند مشکلی ندارند.

در ادامه مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه از سال 1391 ایجاد این شهرک در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: با توجه به اینکه این کار یکی از تکالیف جدیدمان بود با اتحادیه‌های مختلف گفت‌و‌گو کردیم. یکی از اتحادیه‏‌هایی که آن زمان پای کار آمد اتحادیه مواد غذایی بود که به پیشنهاد خود آن‌ها یک فاز از این شهرک، یعنی شهرک صنفی صنعتی بوعلی دو را به واحدهای بنکداری مواد غذایی اختصاص دادیم.

مصطفی حقیقی با اشاره به اینکه تقریباً عمده واحدهای صنفی راسته حسین‌خانی که تولید و توزیع دارند در شهرک صنفی بنکداران زمین داشته‌اند، گفت: اکثراً آن‌ها هم‌اکنون دارای واحد صنفی هستند.

وی با تأکید بر اینکه فاز یک شهرک صنفی صنعتی بوعلی دو تکمیل شده و آماده بهره‌برداری است، تصریح کرد: دستگاه قضا موضوعاتی را در خصوص واگذاری مد نظر دارد که ازجمله آن نحوه واگذاری و اهلیت‌‎‌‌سنجی افراد است، البته اهلیت‌سنجی افراد معرفی‌شده بر عهده خود آن‌ها، اتحادیه و هیئت امنا بوده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان، در ادامه یادآور شد: ایجاد شهرک بنکداران جدید پیشنهاد این صنف بود تا فضای جدید ایجاد شود، مخالفت‌هایی که در حال حاضر بیان می‌شود به این دلیل است که برخی دوستان حاضر در این راسته آن زمان زمین تهیه نکرده‌اند.

حقیقی خاطرنشان کرد: این در حالی است که آن زمان به همه بنکدارن اطلاع‌رسانی شده؛ البته هم‌اکنون نیز شرایط فراهم است تا تعدادی واحد که به‌صورت مشارکتی ایجاد کرده‌ایم به آن‌ها واگذار شود و در صورتی که دوستان به ما مراجعه کنند می‌توانند واحد آماده تحویل بگیرند. چراکه ما به فکر هچین روزی بودیم.

وی با اشاره به اینکه برخی مخالفت‌ها صحیح نیست، اظهار کرد: این جابه‌جایی با توجه به مشکلات این محوطه همانند بار ترافیکی و فضای محدودی در نظر گرفته شده، بنابراین باید یک بستر مناسب برای آن در نظر گرفته می‌شد که عمده افراد اتحادیه مواد غذایی به‌شدت تمایل دارند تا شهرک زودتر افتتاح شود.

این مقام مسئول در ادامه افزود: فاز یک شهرک صنفی صنعتی بوعلی دو آماده افتتاح است و 100 درصد تعهدات دولت در آن آماده شده، دستگاه قضا پرونده‌هایی درخصوص نحوه واگذاری‌ها پیگیری می‌کند که تعداد آن‌ها نیز محدود است. به محض اینکه دستگاه قضا بررسی خود را انجام دهد (که خوشبختانه این روزها سرعت گرفته) پروژه افتتاح خواهد شد.

وی در توضیح نحوه واگذاری واحد به افرادی که تاکنون خریداری نکرده‌اند، تصریح کرد: با توجه اینکه این واحدها اموال دولت محسوب می‌شوند، باید از طریق سیستم مزایده که بسته به تعدد تقاضا دارد اقدام کنند. البته طبق آمار ظرفیت موجود ما در شهرک پاسخگوی تقاضا خواهد بود و ما نیز مسیر قانونی آن را طی خواهیم کرد و قطعاً با آن‌ها همراهی لازم را خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه مواردی مانند دسترسی مردم به این شهرک در دستور کار قرار دارد، افزود: نخست باید این بهره‌برداری و جابه‌جایی اتفاق بیافتد تا سازمان‌های متولی و شرکت اداره‌کننده این شهرک برای سایر موارد مورد نیاز شهرک چاره‌اندیشی کنند.

حقیقی با اشاره به اینکه شهر در حال توسعه است و سایر اصناف نیز به‌دنبال ایجاد یک فضای تخصصی برای خود هستند، اظهار کرد: موضوعات تولیدی و توزیعی عمده باید در فضایی خارج از شهر باشد که ما نیز به‌دنبال این موضوع هستیم تا ترافیک را از شهر خارج کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه من متوجه دوگانگی صحبت در بنکداران نمی‌شوم، یادآور شد: من در گذشته شاهد درخواست این بنکداران برای جابه‌جایی بوده‌ام، آن‌ها خود درخواست این جابه‌جایی و ایجاد بازار جدید را داده‌اند. این افراد خود به‌دنبال افزایش فضا بودند. برخی از درخواست‌کنندگان این موضوع در ابتدای امر خرده‌فروشان بودند که مستندات آن نیز موجود است.

این مسئول با اشاره به اینکه این موضوع نیازمند یک بررسی کارشناسی‌شده است، خاطرنشان کرد: وظیفه ما ایجاد این فضا با تعهداتی که دولت به این مجموعه صنفی داده، بوده است که کاملاً و حتی بیشتر نیز تأمین شده، رسیدن به تصمیم جامع بنکداران باید در اتحادیه خودشان حل شود و در حوزه اختیارات من نیست. باید اتاق اصناف، فرمانداری و معاونت اقتصادی استانداری با همکاری سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان در خصوص موضوعات حول این جابه‌جایی تصمیم‌گیری کنند.

حقیقی در پایان ضمن بیان اینکه سایر خدمات مورد نیاز شهرک بنکداران در حال پیگیری است، یادآور شد: در طراحی شهرک همه زیرساخت‌ها فراهم شده اما موضوعاتی مانند استقرار بانک، بعد از افتتاح، در شهرک پیگیری خواهد شد.

 

شناسه خبر 71404