شناسه خبر:71502
1402/4/26 08:34:17

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: مراتب ثبت چهار اثر در فهرست میراث فرهنگی‌- تاریخی ملی از سوی وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی به استاندار همدان ابلاغ شد.

به گزارش یکشنبه سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان، محسن معصوم‌علیزاده دراین‌باره ابراز کرد: این آثار شامل «خانه فاطمی» در نهاوند، «خانه کهزادی» در تویسرکان، «حمام چالو» در کبودراهنگ و «مسافرخانه کتابی» در ملایر است که در نامه عزت‌الله ضرغامی به علیرضا قاسمی‌فرزاد ابلاغ شده است.
معصوم‌علیزاده ادامه داد: اثر فرهنگی- تاریخی «خانه فاطمی» به شماره 23851، «خانه کهزادی» به شماره 23845، «حمام چالو» به شماره 33847 و «مسافرخانه کتابی» به شماره 33847 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان افزود: خانه فاطمی نهاوند در بافت تاریخی این شهر و متعلق به خانواده فاطمی از بزرگان شهر نهاوند و بنای آن مربوط به اواخر قاجار و اوایل پهلوی با تزئینات آجری فاخر است.
وی به سوابق تاریخی حمام چالو اشاره کرد و گفت: این بنا در روستای چالو در شهرستان کبودراهنگ قرار دارد که از حمام‌های دوره قاجار با معماری سنگی دوره قاجار است.
معصوم‌علیزاده اظهار کرد: خانه کهزادی از آثار اوایل پهلوی با معماری و تزئینات فاخر در بافت تاریخی شهر تویسرکان و مسافرخانه کتابی در جداره میدان امام خمینی شهر ملایر و روبه‌روی بازار تاریخی ملایر و از معدود بناهای تاریخی باقی‌مانده در شهر ملایر است.
وی افزود: براساس نامه ابلاغی وزیر به استاندار همدان این آثار تحت حفاظت و نظارت این وزارت است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود، برابر مواد 558 تا 569 از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر، تنها با تأیید و نظارت این وزارت ممکن خواهد بود.
استان همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین دارای بیش از یک‌هزار و 800 اثر تاریخی و گردشگری است. غار علیصدر، آرامگاه بوعلی‌سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج‌آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی، آرامگاه میررضی‌الدین آرتیمانی، آرامگاه استرومردخای و بقعه حیقوق نبی (ع) از مهم‌ترین آثار تاریخی، گردشگری و باستانی این استان است که همه‌ساله مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.
آبشار و سنگ‌نوشته‌های گنجنامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، سراب گیان و گاماسیاب، کاروان‌سرای صفوی، آب‌انبارها، خانه‌های قدیمی و باغ نظری در همدان از دیگر آثار تاریخی مورد توجه گردشگران است.

شناسه خبر 71502