شناسه خبر:71672
1402/4/29 09:32:08

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: جهانی شدن سیر همدان آغازی برای توسعه صادرات این محصول راهبردی و اقتصادی در بازارهای بین‌المللی است که ضرورت آن تکمیل و توسعه زیرساخت‌های صادراتی و برنامه‌ریزی دقیق و مدون است.

به گزارش چهارشنبه سپهرغرب از روابط عمومی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان، احمد شانیان در آیین رونمایی از گواهی ثبت نشان جهانی سیر همدان با اشاره به موضوع فرآوری محصول سیر، افزود: با تأکید استاندار همدان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، راه‌اندازی شهرک صنعتی سیر درحال پیگیری بوده و نیازمند شتاب بیشتری است.
وی سامان‌دهی مراکز نگهداری و انبارهای سیر را از موارد ضروری دانست و ادامه داد: ظرفیت‌های گردشگری، کشاورزی و فرهنگی مریانج و ثبت جهانی سیر به‌نام این شهر مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه با حمایت دولت مردمی سیزدهم نشاط در فضای اقتصادی استان شکل گرفته است، افزود: این توسعه در بخش‌های صنعت، کشاورزی، معدن و صادرات مشهود است.
وی یادآوری کرد: رشد دو برابری صادرات استان از گمرک همدان و بازگشت واحدهای راکد و تعطیل به چرخه تولید، حاصل همدلی دولت مردمی سیزدهم با جامعه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی است.
در این آیین تعدادی از سرآمدان و بزرگان عرصه تولید و صادرات سیر تجلیل شدند و همچنین از پیگیری خانم شریفی در راستای ثبت جهانی نشان ثبت جهانی، قدردانی شد.
سیر همدان به‌عنوان یک برند خاص در سال 1396 ثبت ملی شد و سرانجام پس از سال‌ها پیگیری و اعلام رسمی دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی و فکری WIPO در ژنو سوئیس، 18 خردادماه 1402 با شماره آگهی AO-1273 به ثبت جهانی رسید.
سال زارعی 1400، 42 هزار تُن سیر خشک از چهار هزار هکتار سطح زیر کشت استان تولید شده و هشت هزار و 300 تُن نیز سیر تر برای مصرف تازه‌خوری، تولید شده است.
استان همدان با چهار هزار و 400 هکتار اراضی زیر کشت سیر، رتبه نخست تولید سیر خشک را در کشور به خود اختصاص داده است.

شناسه خبر 71672