شناسه خبر:71794
1402/5/2 10:39:27

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام از اتمام عملیات مرمت و سامان‌دهی قلعه «هزار در» واقع در شهرستان آبدانان خبر داد.

فرزاد شریفی اظهار کرد: عملیات حفاظت، مرمت و استحکام‌بخشی بنای تاریخی هزاردر آبدانان با اعتبار تخصیص یافته از محل اعتبارات استانی به مبلغ 700 میلیون ریال، در شهرستان آبدانان تمام شد.

وی با بیان اینکه این عملیات پس از موافقت و تصویب اعضای شورای فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان انجام شد، تأکید کرد: قلعه هزار درب یکی از آثار تاریخی مهم این شهرستان است و قدمت آن با توجه به مصالح به کار رفته در آن، ازجمله سنگ و گچ به دوره ساسانی برمی‌گردد.

قلعه باستانی هزاردر از 1400 سال پیش و در عصر ساسانی موجود بوده و از شاخصه‌های معماری این بنا می‌توان به داشتن دالان‌های بلند، اتاق‌های کوچک اطراف دالان ها، بادگیر و نورگیر برای خنک کردن قلعه و راهرو‌های متعدد اشاره کرد و داشتن درب و پنجره و طاقچه‌های فراوان در فرهنگ عام، نام هزادر را برای آن شایسته ساخته است.

این قلعه تدافعی بوده و کاربرد امارتی و نظامی داشته و با یک هزار و 800 متر مربع با مصالحی همچون سنگ، قلوه سنگ و گچ نیمکوب ساخته شده است.

این اثر در تاریخ 22 تیر 1379 با شمارهٔ ثبت 2744 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

شناسه خبر 71794