شناسه خبر:71815
1402/5/2 12:17:45

سپهرغرب-گروه کارودانش:پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری با جذب سرمایه بخش خصوصی، ساختمان‌های نیمه‌کاره خود را به محلی برای استقرار دانش‌بنیان‌ها تبدیل می‌کند.

پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری به تازگی یک ساختمان را برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فعال در حوزه ژنتیک و زیست‌فناوری با حضور وزیر علوم و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افتتاح کرد. این پژوهشگاه، تحقیقات روی فناوری‌هایی مانند کریسپر، کشت‌بافت گیاهی، اصلاح بذر و تولید انواع داروها را در کارنامه خود دارد.

طراحی و ساخت ساختمان مذکور در پژوهشگاه به حدود 27 سال پیش برمی‌گردد و در این مدت به صورت نیمه‌کاره رها شده بود. در نهایت طی 7 ماه گذشته با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، یعنی شرکت دانش‌بنیان سیناژن تکمیل و به محلی برای استقرار 29 شرکت دانش‌بنیان تبدیل شد.

این ساختمان بنایی حدود 10 هزار متر مربع در چهار طبقه است که با استقرار این شرکت‌ها به اشتغال حدود 600 نفر از دانشجویان، متخصصان و اساتید حوزه زیست‌فناوری و ژنتیک کمک می‌کند. تولید محصولات زیستی، بذرهای کشاورزی اصلاح‌شده، مواد و مکمل‌های خوراک دام، طیور و انسان، مواد دارویی و داروهای خاص از جمله محصولات این پژوهشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در آن است.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در حساب کاربری خود در «ویراستی» نوشت: وقتی یک ساختمان نیمه کاره که 30 سال مانده و فرسوده شده، با همت بخش خصوصی و همکاری خوب پژوهشگاه ملی ژنتیک، ظرف 7 ماه تبدیل به یک مرکز پیشرفته زیست فناوری با استقرار 29 شرکت دانش‌بنیان می‌شود...

وی همچنین راه‌اندازی این ساختمان به نفع شرکت‌های دانش‌بنیان را در زمره مولدسازی‌های مفید دانست و اضافه کرد: این یکی از برکات مولدسازی دارایی‌های بلااستفاده دولتی به معنای واقعی و مردمی کردن اقتصاد دانش‌بنیان است.

به گفته جواد محمدی، رئیس پژوهشگاه ملی مهندس ژنتیک و زیست‌فناوری، ایجاد محل استقرار برای شرکت‌های فناور حوزه زیست‌فناوری، فاز دومی هم دارد که در سال‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. مجموع سرمایه‌گذاری‌ها برای ساخت این محل‌ها حدود 2 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

گفتنی است تبدیل ساختمان‌های نیمه‌کاره و دولتی پژوهشگاه به محل‌های استقرار بخش خصوصی دانش‌بنیان و همچنین جذب سرمایه خصوصی با مشکلات و دست‌اندازی‌های قانونی نیز روبرو بوده است. محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، در مراسم راه‌اندازی این محل اعلام کرد: رئیس پژوهشگاه خطر‌های فراوانی را به جان خرید و بخش خصوصی را برای تکمیل این ساختمان نیمه‌کاره وارد میدان کرد.

 

شناسه خبر 71815