شناسه خبر:71865
1402/5/3 10:21:25

سپهرغرب - گروه تیک:کارشناس سواد رسانه، گفت: باید از شبهه‌پراکنی‌ها و شایعات جلوگیری کنیم و ما شاهد این موضوع بوده‌ایم که همین امر باعث رخ دادن چه جنایاتی در زمان اباعبدالله الحسین (ع) بوده است.

 
معصومه نصیری از ابعاد رسانه‌ای واقعه عاشورا و جنگ تمام عیار رسانه‌های دشمن گفت.

وی گفت: بسیاری از ما از خود این سوال را پرسیده‌ایم که چگونه در حضور حق مسلم و واضح، مردم طرف باطل را بگیرند؟ با خود می‌گوئیم که اگر ما در زمان امام حسین (ع) بودیم، حتماً از یاران تمام عیار ایشان می‌شدیم. اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که در آن زمان یک سیستم تبلیغاتی در آن زمان وجود داشته که جامعه را کاملاً تحت تأثیر خود قرار داده است.

این‌کارشناس سواد رسانه افزود: امروزه نیز ما به واسطه تکنیک‌های مختلف رسانه‌ای در شرایطی قرار می‌گیریم که تشخیص حق از باطل برایمان سخت می‌شود. در زمان امام حسن (ع) یک نظام پروپاگاندایی مقاوم در برابر اباعبدالله وجود داشته است تا اذهان عمومی را نسبت به ایشان مسموم کرده و جامعه را گمراه کند. وارونه‌نمایی، خلق واقعیت و برجسته‌سازی دروغ تنها چند مورد از روش‌هایی است که در آن زمان به کار گرفته می‌شد تا جامعه را به سمت مقاومت در برابر حق سوق دهد. امروزه نیز ما شاهد اتفاقاتی کاملاً مشابه هستیم و می‌بینیم که این مسائل تاریخی در حال تکرار است.

نصیری گفت: نکته حائز اهمیت این است که در زمان اباعبدالله (ع) اگر در عده‌ای از مردم توانایی تشخیص حق از باطل وجود داشت، باز هم عموماً از مقابله با باطل عاجز بودند. عاشورا محصول عدم فهم غدیر بوده است. این بدان معناست که حوزه شناخت و تبلیغ رسانه‌ای یک فرایند دنباله‌دار و نه اتفاقی یک‌باری بوده است. عموماً تصویرسازی‌ها و انگاره‌های رسانه‌ای با حقیقت متفاوت است. باید از شبهه‌پراکنی‌ها و شایعات جلوگیری کنیم. ما شاهد این موضوع بوده‌ایم که همین امر باعث رخ دادن چه جنایاتی در زمان اباعبدالله الحسین (ع) بوده است. باید بتوانیم در مورد هر اتفاقی که در بستر رسانه می‌افتد، لایه‌های پنهان آن را شناسایی کنیم و خیلی زود شایعات را باور نکنیم.

وی در پایان گفت: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که سکوت خواص در زمانی که شایعه‌پراکنی در اوج قرار دارد، بسیار تعیین‌کننده است. اگر کسانی که تبیین و روشن‌سازی‌شان می‌تواند شرایط را به سمت درستی هدایت کند، سکوت پیشه کنند، قطعاً شاهد نتایج مطلوبی نخواهیم بود.

شناسه خبر 71865