شناسه خبر:71897
1402/5/4 09:46:00

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: بر اساس مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا در روزهایی که وضعیت آلودگی هوا به علت افزایش گرد و غبار در شرایط ناسالم قرار گیرد، همه معادن شن و ماسه مستقر در محدوده استان ملزم به توقف فعالیت واحد هستند.

یوسف یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: همزمان با تشدید آلودگی هوا و تداوم وضعیت ناسالم و افزایش گرد و غبار منطقه‌ای، پایش دقیق معادن و منابع خیزش گرد و غبار در اطراف شهرها و کارگاه‌های ساختمانی داخل شهرهای استان در دستور کار ویژه اداره کل حفاظت محیط زیست قرار گرفته و تا برطرف شدن کامل آلودگی هوا و ذرات معلق ادامه دارد.

وی افزود: بر اساس مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا، در چند روز اخیر کلیه واحدهای تولید شن و ماسه و مصالح ساختمانی، کوره‌های آجرپزی و صنایعی که دارای پتانسیل آلایندگی هوا مورد پایش قرار گرفتند و مجموعاً 62 اخطاریه نظارتی صادر شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه برخی از شهرهای این استان از جمله اراک در 6 ماه سال درگیر ریزگردها است و 6 ماه بعدی نیز با آلودگی صنایع دست و پنجه نرم می‌کند ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست مطالعه شناسایی کانون‌های خیزش گرد و غبار استان‌ها را انجام داده که برش استان مرکزی این‌ مطالعه در زمستان 1401 در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مورد تصویب قرار گرفت.

یوسفی اضافه کرد: پس از بررسی در کارگروه امور زیربنایی استان، از سال جاری طی یک برنامه 11 ساله با همکاری بین بخشی سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی و هواشناسی اقدامات اجرایی برای کانون‌های گرد و غبار استان آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه، این پدیده جوی آثار و پیامدهای زیست محیطی نامطلوب و اثرات مضری بر سلامت، اقتصاد جامعه و اقلیم دارد، افزود: شناخت ماهیت، منشأ و اثرات گرد و غبار در تعیین روش‌های کنترل آن نقش بسزایی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در پایان تأکید کرد: همه موظف هستیم که با استفاده از تمامی امکانات موجود و نهایت تلاش و جدیت در جهت کاهش هر چه بیشتر اثرات ریزگردها بر سلامتی مردم حرکت کنیم.

 

شناسه خبر 71897