شناسه خبر:71934
1402/5/7 12:23:15

وزیر جهاد کشاورزی ضمن ابراز رضایت از تولید بیش از یک میلیون تن گندم در کردستان، گفت: پرداخت مطالبات گندمکاران کردستان در اولویت قرار می‌گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی در دیدار استاندار کردستان، به زارعی‌کوشا وعده داد که مطالبات گندمکاران استان را در اولویت قرار دهد و حاصل این گفت‌وگو و دیدار را برای شناخت از ظرفیت‌های کشاورزی کردستان مثبت ارزیابی کرد.

محمدعلی نیکبخت از اینکه تولید گندم از 830 هزار تن به بیش از یک میلیون تن و حجم تولید محصولات کشاورزی از 2.9 میلیون تن به 3.4 میلیون تن افزایش یافته است، ابراز رضایت و خرسندی کرد.

وی انسجام‌ مدیریتی در کردستان را تحسین کرد و از توجه ویژه استاندار به بخش کشاورزی و اقدامات اساسی دو سال اخیر در این بخش قدردانی کرد.

وی در این دیدار از برنامه‌های ریاست سازمان جهاد کشاورزی کردستان برای افزایش تولید محصولات کشاورزی و اعمال سیاست تشویقی برای کشاورزان ابراز رضایت کرد.

استاندار کردستان نیز در این دیدار ظرفیت‌های اراضی مرغوب دیم و آبی استان را تشریح و اظهار کرد: کردستان قطب تولید محصولات کشاورزی به‌ویژه گندم است که میزان افزایش تولید گندم در مقایسه با سال گذشته نشان از مدیریت دولت در زمینه کاشت، داشت و برداشت این قوت لایموت است.

اسماعیل زارعی‌کوشا با اعلام اینکه میزان تولید گندم در سال زارعی امسال از 830 هزار تن به بیش از یک میلیون تن رسیده است، افزود: امسال دولت خرید تضمینی 900 هزار تن گندم در کردستان را در دستور کار دارد که تاکنون 500 هزار تن گندم برداشت شده از مزارع دیم و آبی استان خریداری شده است.

وی ارزش ریالی 500 هزار تن گندم خریداری شده از کشاورزان کردستانی تا این لحظه را هفت هزار و 500 میلیارد تومان عنوان کرد و از وزیر جهاد کشاورزی خواست که حاصل دسترنج کشاورزان زحمت‌کش کردستان هرچه سریع‌تر پرداخت شود.

استاندار کردستان گفت: تا پایان فصل برداشت سقف خرید به 900 هزار تن افزایش می‌یابد که ارزش آن بیش از 15 هزار میلیارد تومان است و از وزارت جهاد کشاورزی انتظار می‌رود که کردستان را در اولویت پرداخت به موقع قرار دهد.

زارعی‌کوشا با اعلام اینکه خوشه‌های گندم کردستان حاصل شب نخوابیدن‌های کشاورزان بر سر زمین‌های زراعی است و ما باید امروز با پرداخت پول به‌موقع، عرق جبین کشاورزان را خشک کنیم تا در سال زارعی آینده نمودار تولید صعودی‌تر شود، از وزیر خواست که نسبت به افزایش سطح تبدیل اراضی دیم به آبی کردستان نگاه ویژه‌تری داشته باشند.

وی روند افزایش تولید گندم در استان از 830 هزار تن به بیش از یک میلیون تن را نشانه مدیریت در تغییر الگوی کشت، افزایش بارندگی، استفاده از عوامل تغذیه‌ای، مبارزه با عوامل خسارت‌زا، برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویج، استفاده از متد کشاورزی دانش‌بنیان و مرکز تحقیقات، استفاده از بذر اصلاح شده و استفاده از روش نوین و مکانیزاسیون آبیاری عنوان کرد.

وی برای وزیر جهاد کشاورزی از محصولات ناب طلای سرخ توت فرنگی، محصولات مرغوب باغی نیز سخن گفت و خاطرنشان کرد: امسال تولید کل محصولات کشاورزی از 2.9 میلیون تن به 3.4 میلیون تن در سال زارعی جاری افزایش یافته است که این رشد چشمگیر مایه خرسندی و مباهات است.

در پایان این دیدار آقای نیکبخت از زحمات پیمان اسکندری مدیر جهاد کشاورزی کردستان نیز تشکر و قدردانی به‌عمل آورد.

 

شناسه خبر 71934