شناسه خبر:71968
1402/5/8 10:25:57
مدیر خدمات شهری شهرداری همدان خبر داد:

عزاداری پاک با همراهی عزاداران و همت شهرداری

سپهرغرب -گروه خبر:مدیر خدمات شهری شهرداری همدان از عزاداری پاک با همراهی عزاداران و همت شهرداری همدان خبر داد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری همدان، مرتضی رضایی از عزاداری پاک با همراهی عزاداران و همت شهرداری همدان خبر داد و با اشاره به تلاش خدمات شهری شهرداری همدان در ایام عزاداری شهادت اباعبدالله‌الحسین (ع)، عنوان کرد: از ابتدای ماه محرم و به‌صورت ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا طرح پاک‌سازی ایستگاه‌های صلواتی، هیئت‌ها و تکیه‌ها در دستور کار خدمات شهری شهرداری همدان قرار گرفته بود.

وی با اشاره به افزایش میزان حجم پسماند در دهه نخست محرم، به تشریح برنامه‌های مدیریت شهری و خدمات‌رسانی به مساجد و هیئت‌های مذهبی پرداخت و افزود: به‌منظور کاهش انباشت پسماندهای ویژه این ایام و حفظ زیبایی و محیط‌زیست شهری، تمهیدات لازم از سوی مدیریت شهری اندیشیده شده و عوامل خدمات شهری مناطق چهارگانه با همت مضاعف و به نیت خدمت به عزاداران حسینی، اطراف محل‌های برگزاری مراسم را قبل و بعد از مراسم پاک‌سازی کردند تا شهر برای شهروندان و حضور ارادتمندان اهل‌ بیت در این ایام آماده و پاکیزه باشد.

این مقام مسئول در حوزه خدمات شهری شهرداری همدان افزود: با توجه به پخش نذورات گسترده در نقاط مختلف شهر در قالب ظروف یک‌بارمصرف، خادمان خدمات شهری شهرداری همدان به‌طور مستمر به پاک‌سازی محوطه هیئت‌ها، مسیرهای تردد عزاداران، تکایا و مساجد پرداختند.

رضایی با تأکید بر مشارکت مردم و هیئت‌های مذهبی در کاهش پسماندهای ظروف پلاستیکی، گفت: شهروندان با کاهش پسماندهای تولیدی و همچنین عدم تخلیه ظروف یک‌بار مصرف در انهار و خیابان‌ها، می‌توانند مدیریت شهری و همچنین همکاران خدوم پاکبان را همیاری کنند.

مدیر خدمات شهری شهرداری همدان در بخش دیگر سخنان خود از جمع‌آوری 73 نفر در قالب طرح جمع‌آوری متکدی از سطح شهر همدان خبر داد و افزود: بیشتر این افراد را آقایان تشکیل داده و غالباً بی‌سرپناه بودند و به گرم‌خانه فرستاده شدند.

رضایی ابراز کرد: از این تعداد، 16 نفر به‌عنوان متکدی شناسایی شدند که یک نفر آن‌ها زن بود؛ 21 نفر با دستور قضائی به سازمان‌ها معرفی شدند، یک مورد تحویل خانواده، یک نفر تحویل کمیته امداد و یک مورد به بهزیستی ارجاع شد.

وی با بیان اینکه بیشتر افراد جمع‌آوری‌شده بومی هستند و حضور غیر بومی‌ها به‌صورت مقطعی در سطح شهر قابل رؤیت است، خاطرنشان کرد: شناسایی و جمع‌آوری متکدیان از طریق گزارش‌های مردمی با سامانه 137 و گشت‌زنی نیروها انجام می‌گیرد.

رضایی مطرح کرد: افراد کم‌سن‌وسالی که نوبت اولشان باشد، به خانواده‌هایشان تحویل می‌شوند، تعدادی از افراد که به‌عنوان کودک کار و دارای معلولیت بوده، تحویل بهزیستی داده می‌شوند تا با بررسی شرایط زیر پوشش قرار گیرند، یک‌سری از افراد که همسر نداشته و سرپرست خانوار بوده و دارای شرایط باشند نیز زیر پوشش کمیته امداد می‌روند.

وی با بیان اینکه یک‌سری از افراد حرفه‌ای و سابقه‌دار هستند و به‌صورت شبکه‌ای کار می‌کنند که با دستور قضائی تحویل نیروی انتظامی می‌شوند، اظهار کرد: خوشبختانه متکدی حرفه‌ای در سطح شهر همدان کم داریم و اگر متکدی می‌بینیم، نیازمند واقعی است و تصور می‌کند از این طریق می‌تواند درآمدزایی داشته باشد؛ اما توسط نیروهای شهرداری جمع‌آوری می‌شوند و از خانواده‌هایشان تعهد گرفته می‌شود که دیگر این کار را انجام ندهند.

مدیر خدمات شهری شهرداری همدان با اذعان به اینکه همدان در کشور جزء شهرهای پاک در زمینه تکدی‌گری است، تصریح کرد: می‌طلبد هماهنگی سازمان‌ها برای پاک‌سازی کامل چهره شهر از وجود این افراد بیشتر شود. درحال حاضر ما یک دستگاه مینی‌بوس به همراه ماشین‌آلات مناطق را به همراه 12 نیرو در اختیار داریم که ضمن کار در گرم‌خانه، در سطح شهر هم گشت‌زنی می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه متکدیان بی‌سرپناه را به گرم‌خانه انتقال می‌دهیم تا از خدمات این مرکز استفاده کنند، یادآور شد: تقریباً بین 70 تا 80 نفر به‌صورت ثابت در گرم‌خانه همدان حضور دارند و در تمام فصول مراجعه می‌کنند.

سرهنگ مهدی نجفی، فرمانده انتظامی شهرستان همدان نیز درباره اینکه آیا پلیس در زمینه جمع‌آوری و سامان‌دهی متکدیان وظیفه‌مند است یا خیر؟ توضیح داد: ما هیچ وظیفه‌ای در این زمینه نداریم، جمع‌آوری متکدیان با شهرداری است؛ به‌طوری که آن‌ها با تشکیل تیم ویژه و داشتن مینی‌بوس، اقدام به جمع‌آوری این افراد از سطح شهر می‌کنند.

 

شناسه خبر 71968