شناسه خبر:72051
1402/5/10 08:29:22

سپهرغرب، گروه شهر: بعضی از شهرهای جهان به علت استفاده هوشمندانه از عنصر رنگ در معماری‌شان شناخته می‌شوند؛ رنگ‌آمیزی‌ها اغلب با اهداف جذب گردشگر انجام می‌شود اما بعضی شهرهای جهان نیز از آن به‌عنوان راهبرد تطبیق آب‌وهوایی استفاده می‌کنند.

مطالعات متعددی برای درک تأثیر رنگ بر زوایای مختلف روان‌شناختی ساکنان شهری انجام شده است. الگوها و ترکیب رنگ‌های مختلف در محیط شهری انواع متفاوتی از واکنش‌های احساسی را تحریک می‌کنند. احساس سردرگمی، استرس یا خلق و خوی بد نتیجه استفاده از الگوهای بصری مبهم و طرح‌های رنگی ناهماهنگ خواهد بود، در حالی که ترکیب‌های رنگی متناسب با بافت شهر، احساسات مثبت را تحریک می‌کند و باعث سرزندگی شهرنشینان می‌شود.

تیمی از محققان دانشگاه لیل در فرانسه از واقعیت مجازی برای آزمایش نحوه واکنش داوطلبان به تغییرات مینیمالیستی منظر شهری بتنی، شیشه‌ای و فلزی استفاده کردند. بر اساس این پژوهش، شرکت‌کنندگان با استفاده از هدست واقعیت مجازی با ردیاب‌های چشمی در آزمایشگاه راه می‌رفتند و محققان محیط اطراف را تغییر می‌دادند و ترکیبی از پوشش گیاهی و همچنین رنگ‌های زرد و صورتی روشن و الگوهای متضاد و زاویه‌دار را در مسیر پیاده‌روی آن‌ها اضافه می‌کردند.

با ردیابی میزان پلک زدن، محققان متوجه علاقه‌مندی‌های افراد شدند و سپس از شرکت کنندگان درخواست کردند که پرسشنامه‌ای را درباره تجربه خود تکمیل کنند.

پژوهشگران دریافتند که داوطلبان با دیدن پوشش گیاهی سبز در محیط شهری خود آهسته‌تر راه می‌رفتند و ضربان قلب آن‌ها افزایش می‌یافت. آن‌ها همچنین سر خود را بالاتر نگه می‌داشتند و به جای نگاه به زمین، به جلو و اطراف نگاه می‌کردند. بر اساس این مطالعه، در حالی که اضافه کردن و حذف رنگ برای شرکت‌کنندگان تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کرد، آنها هنگام افزودن الگوهای رنگارنگ به زمینی که روی آن قدم می‌زدند، کنجکاوتر و هوشیارتر بودند. به گفته ایوون دلووی تورل، استاد روان‌شناسی شناختی دانشگاه لیل و نویسنده اصلی این مطالعه، نتایج نشان داد که تجربه شهری، با افزودن الگوهای رنگی لذت‌بخش‌تر شده است.

این مطالعه نشان می‌دهد که انجام برخی تغییرات کوچک در شهر باعث تقویت روحیه می‌شود، حتی زمانی که مردم آن را از طریق واقعیت مجازی تجربه می‌کنند. تورل در این رابطه گفت: «ما فکر می‌کنیم که تغییرات رفتار انسان در واقعیت مجازی می‌تواند تغییرات مشابهی را که در محیط طبیعی به دست می‌آید، پیش‌بینی کند».

بیشتر مردم از وجود مناظر طبیعی در شهرها لذت می‌برند و آن را زیبا می‌دانند و در عین حال به حذف آن نیز واکنش نشان خواهند داد. همین موضوع نشان می‌دهد که حتی کوچک‌ترین تغییرات، همانطور که در این مطالعه نشان داده شده است، می‌تواند بر تجربه شخص از حضور در محیط شهری تأثیر بگذارد.

شهرهای رنگارنگ و جذاب اغلب نه‌تنها چشم هزاران گردشگر را که هر ساله از آن بازدید می‌کنند، بلکه بسیاری از معماران در سراسر جهان را به خود جلب می‌کند. تعدادی از شهرهای جهان به علت استفاده از عنصر رنگ در معماری شناخته می‌شوند که بعضی از آن‌ها از رنگ‌های خاصی به‌ویژه روی سقف به‌عنوان یک استراتژی آب و هوایی استفاده می‌کنند، در حالی که بعضی دیگر به‌سادگی، سنت نقاشی خانه‌ها را دنبال می‌کنند، در هر صورت، این شهرهای رنگارنگ بدون شک از نظر بصری بسیار جذاب هستند که در ادامه با تعدادی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

  شفشاون، مراکش

شفشاون که در سراسر جهان به «مروارید آبی» شهرت دارد، در بین کوه‌های ریف مراکش واقع شده است. به نظر می‌رسد که در قرن پانزدهم یهودیان برای رهایی از تفتیش عقاید، راهی مراکش شدند و به منظور نزدیکی بیشتر به خدا، با الهام از رنگ آسمان خانه‌های خود را آبی‌رنگ کردند.

اگرچه این باور همچنان در میان اقوام یهودی منطقه وجود دارد، با این حال بسیاری از ساکنان غیریهودی شهر نیز با هدف کاهش جذب اشعه‌های خورشید برای به حداقل رساندن گرما، خانه‌های خود را به رنگ آبی در آورند و به همین دلیل، چشم‌انداز کلی شهر را رنگی آسمانی تشکیل داده است.

  ناپل ایتالیا

شهر باستانی ناپل ایتالیا، گذشته خود را از طریق تنوع ساختمان‌ها به نمایش می‌گذارد. این تصویر هوایی از ناحیه‌ای از مرکز تاریخی ناپل، تغییراتی را بین رنگ‌های روشن‌تر و رنگ‌پریده‌تر سقف‌ها نشان می‌دهد و حاکی از دوره‌های مختلف ساخت و ساز ساختمان‌ها است. آنقدر بحث رنگ‌آمیزی در این شهر اهمیت دارد که حتی رنگی اختصاصی به این شهر اطلاق شده است که «زرد ناپلی» است چراکه بیشتر سازه‌های قدیمی این شهر بنا بر استفاده از نوعی سنگ خاص به رنگ زرد اخرایی بوده است.

  بورانو، ایتالیا

جزیره رنگارنگ بورانو، آن هم در ایتالیا، در حدود هفت کیلومتری ونیز قرار دارد و سالانه گردشگران زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. منشأ خانه‌های رنگارنگ هنوز مشخص نیست، اما برخی می‌گویند که ماهیگیران هنگام بازگشت به خانه‌های خود به دلیل مه، نمی‌توانند آن‌ها را بشناسند و برای سهولت شناسایی آن‌ها را با رنگ‌های شاد رنگ‌آمیزی کردند. اکنون همین رنگ‌آمیزی ساده باعث شده که گردشگران بسیاری تنها برای داشتن یک عکس با این ساختارها به بورانو سفر کنند و رونق اقصادی شهر را رقم بزنند. برای اینکه شهر همواره سرزنده به‌نظر برسد، ساکنان آن هر دو سال یک بار، این سازه‌ها را از نو رنگ‌آمیزی می‌کنند.

  سلاس پالماس، جزایر قناری

معماری لاس پالماس، یکی از جزایر قناری، به خاطر نماهای خانه‌های رنگارنگ و پشت‌بام‌هایش شناخته می‌شود که اغلب نیز تصاویر آن‌ها در کارت پستال‌ها دیده می‌شوند. رنگ‌های جالب پشت‌بام تنها برای جذابیت بصری در نظر گرفته نشده است بلکه، گرمای خورشید را در روزهای گرم کاهش می‌دهد و هوای خنکی را در فضاهای داخلی ایجاد می‌کند.

  خلونج سام وا، بانکوک تایلند

کاشی‌های سقف منطقه خلونج سام وا بانکوک تایلند با رنگ‌های روشن رنگ‌آمیزی شده است تا نور خورشید منعکس شود و دمای داخلی خانه‌ها کاهش یابد. این منطقه که در سال 1376 تأسیس شده است، دارای چندین محله مسکونی است که به دلیل رنگ‌های متمایز آن‌ها شناخته شده است.

  کازابلانکا، مراکش

تنوع رنگ سقف خانه‌ها در منطقه Cite Djemaa در کازابلانکای مراکش بسیار قابل توجه است. علیرغم آنچه از نام شهر پیداست (سرای سفید)، انبوهی از سبک‌های معماری موجود در شهر امکان ساخت ساختمان‌هایی با تنوع زیادی از رنگ‌ها را فراهم کرده است.

  بوینتون بیچ، آمریکا

در بوینتون بیچ، ایالات متحده نیز علاوه بر رنگ سبز پوشش گیاهی اطراف خانه‌ها و عناصر آبی، وجود رنگ‌های مختلف در سطح محلات، باعث شده است که این منطقه از نظم زیبای رنگی بهره‌مند شود.

منظره رنگارنگ شهرها همیشه تنها به‌دلیل معماری نیست. گاهی اوقات رنگ‌های متنوع ساختمان‌ها با رنگ‌های طبیعی عناصری مانند رودخانه‌ها و گیاهان ترکیب می‌شود که یکی از نمونه‌های آن شهر سمرقند در ازبکستان است که رنگ‌های قرمز، سفید و آبی اطراف خانه‌ها را احاطه کرده و رنگ سبز پاسیوها و باغ‌های داخل خانه‌ها، رنگ‌پردازی شهر را تحت تأثیر قرار داده است.

شناسه خبر 72051