شناسه خبر:72067
1402/5/10 11:41:37

حسین رضوان در جلسه مطالبه‌گری دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا نسبت به خوابگاه‌های متأهلی اظهار کرد: با توجه به شرایط استان همدان و اجاره ندادن خانه به افراد مجرد، ما نمی‌توانیم با اولویت قرار دادن زوج‌های دانشجو، مجردها را از خوابگاه بیرون کرده و آن‌ها را در آسیب‌ها و معضلات جامعه رها کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اولویت نخست دانشگاه اسکان دانشجویان مجرد است و نمی‌توان برای اسکان دادن زوج‌های دانشجو مجردها را از خوابگاه‌ها بیرون کرد، افزود: دانشجوی متأهل کمتر در معرض آسیب‌های جامعه است، اما یک فرد مجرد که دانشجو است و با منابع مالی اندک هم دارد را نمی شود در حاشیه شهر رها کرد و معضلات جامعه را بیش‌ازپیش افزایش داد.

رضوان ادامه داد: در چنین شرایطی اولویت دانشگاه ساخت و تکمیل خوابگاه‌های با کاربری غیر متأهلی است و اگر دانشگاه بتواند با کمک خیرین این خوابگاه‌ها را تکمیل کند، به فکر طراحی و ساخت خوابگاه متأهلی هم خواهد بود. با توجه به قانون جوانی جمعیت 10 درصد بودجه جانبی دانشگاه کفاف طرح‌های عمرانی را ندارد و ساخت یک خوابگاه بیش از 50 میلیارد تومان برای دانشگاه هزینه دارد.

وی با بیان اینکه خوابگاه متأهلی کوثر زیرساخت لازم را ندارد که برای متأهلان مورد استفاده قرار گیرد، تصریح کرد: خوابگاه کوثر بیش از 10 سال است که افتتاح شده و سازه آن با خوابگاه‌های دیگر متفاوت است و متأهلان نمی‌توانند از آن استفاده کنند، اما به‌علت کمبود خوابگاه و عدم توانایی دانشگاه برای اسکان 250 نفر از دانشجویان، بیش از یک دهه است که موفق به اختصاص این خوابگاه به متأهلان نشده‌ایم.

رضوان توضیح داد: پیش از شیوع اپیدمی کرونا خوابگاه‌های خودگردان یک‌هزار و 500 تا یک‌هزار و 800 دانشجو را در خود اسکان می‌دادند، اما با شیوع کرونا و تغییر کاربری این مکان‌ها دانشگاه مجبور به اسکان این دانشجویان در خوابگاه‌های خود شد و این ازدحام دانشجو باعث شد 250 نفر از دانشجویان در خوابگاه متأهلی کوثر اسکان یابند. مسئله حائز اهمیت دیگر فروش خوابگاه باقرالعلوم در زمان ریاست قبلی دانشگاه بود که خود معضل بزرگی است؛ به‌طوری که بعد از دعوت خیرین برای ساخت خوابگاه با این سؤال مواجه بودیم که چرا با وجود کمبود خوابگاه، این خوابگاه به فروش رفته است؟

وی خاطرنشان کرد: اولویت دانشگاه بوعلی‌سینا جذب دانشجوی خارجی است و دانشجوی مجرد بر دانشجوی متأهل اولویت دارد؛ به‌طوری که تنها یک‌دهم (یک‌هزار نفر) دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا متأهل و مابقی مجرد هستند و با توجه به گرانی مسکن و شرایطی که کرونا به‌وجود آورد و تعدادی از دانشجویان حذف یک یا دو ترم را داشتند، بر ازدحام دانشجویان افزوده شد و مشکلی دوچندان بر دوش دانشگاه گذاشته است.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه بعد از ساخت بلوک‌های جدید اگر جا بود به متأهل‌ها اختصاص می‌یابد، افزود: ساخت یک خوابگاه چند برابر بودجه دانشگاه بوده و از توان ما خارج است؛ بنابراین به دنبال تهاتر هستیم تا بخش خصوصی برای ما خوابگاه متأهلی بسازد، درحال حاضر با کسری بودجه مواجه هستیم، ازاین‌رو از نمایندگان استان در مجلس تقاضا داریم نسبت به افزایش بودجه دانشگاه نهایت همکاری را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه سیاست دانشگاه خارج کردن دانشجوی مجرد از خوابگاه نیست چراکه خروج آن‌ها مشکلات و معضلات دیگری برای دانشگاه در پی دارد، گفت: خوابگاه متأهلی کوثر که درحال حاضر محل اسکان 250 دانشجوی دختر است، با 39 بلوک نمی‌تواند باری از دوش دانشجویان متأهل بردارد؛ چراکه برای اسکان متأهل‌های متقاضی بیش از 100 واحد نیاز است و دانشگاه بوعلی‌سینا پیگیر ساخت بلوکی برای آن‌ها خواهد بود.

 

 

شناسه خبر 72067