شناسه خبر:72126
1402/5/14 11:09:38

سپهرغرب-گروه خبر:رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام با اشاره به ظرفیت‌های ایلام برای کشت پسته، گفت: این استان ظرفیت افزایش سطح زیر کشت محصول پسته را تا دو هزار هکتار دارد.

فردین قنبری روز سه‌شنبه اظهار کرد: با توجه به نزدیک بودن سفر رئیس جمهور به استان ایلام، نیاز است مسئولان ارشد استانی به ظرفیت‌های بخش کشاورزی توجه ویژه داشته باشند.

وی افزود: کشاورزی از ظرفیت‌های بزرگی برای اشتغال و توسعه برخوردار بوده و نیاز است چند طرح مهم حوزه کشاورزی برای تصویب در سفر رئیس جمهور مطرح شود.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام با اشاره به ظرفیت‌های مهم حوزه کشت پسته در استان تاکید کرد: هم‌اکنون 200 هکتار سطح زیرکشت پسته در استان ایلام وجود دارد، در این استان ظرفیت کشت پسته در سطح دو هزار هکتار وجود دارد.

قنبری یادآور شد: طبق مطالعات انجام شده استان ایلام ظرفیت کشت توسعه باغات پسته را دارد، باید از این ظرفیت برای رونق اشتغال و کسب درآمد مردم استفاده کرد.

وی اضافه کرد: در صورت محقق شدن کشت پسته در سطح دو هزار هکتار پسته طی یک برنامه چهار تا پنج ساله، این مسئله تاثیر بسیار زیادی در اقتصاد استان خواهد گذاشت.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام ادامه داد: هزینه متوسط برای کشت هر هکتار پسته دو میلیارد ریال است، باید مسئولان برای توسعه کشت آن کشاورزان را ترغیب کنند؛ چراکه مصرف بسیار کمی آب نیاز است.

قنبری با اشاره به مشکلات شرایط تغییر اقلیمی و کاهش منابع آبی در استان ایلام، افزود: استفاده از محصولات پر آب بر ظلم در حق مردم استان است و توسعه کشت محصولات کم‌آب‌بر مثل پسته باید در استان فرهنگ‌سازی شود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه سطح زیرکشت باغات پسته در مناطق شرقی کشور کاهش پیدا کرده نیاز است در مناطقی مستعدی مثل استان ایلام شاهد توسعه کشت این محصول صادراتی باشیم.

350 هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی در استان ایلام وجود دارد.

 

شناسه خبر 72126