شناسه خبر:72134
1402/5/14 12:54:30

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان گفت: هشت درصد از ارزش کل گندم خریداری‌‌شده تحویلی کشاورزان استان پرداخت شده است که تا چند روز آینده براساس صف کشوری از طریق بانک عامل (بانک کشاورزی) به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.

حسین خوانساری روز پنجشنبه با بیان اینکه 56 مرکز فعال برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان همدان پیش‌بینی شده، اظهار کرد: همدان دهمین استان در میزان خرید تضمینی گندم است.

وی افزود: بیش از 283 هزار تُن گندم تا تاریخ هفتم مردادماه سال‌ جاری از گندم‌کاران استان همدان به‌صورت تضمینی خریداری شده که نسبت به سال گذشته افزایش سه درصدی و نسبت به 10سال گذشته، رشد 12 درصدی داشته است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان ارزش این میزان گندم خریداری‌شده را 44 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: تاکنون سه هزار و 400 میلیارد ریال معادل هشت درصد از این مطالبات به استان پرداخت شده است.

خوانساری ادامه داد: در سطح کشور تاکنون حدود هشت میلیون و 200 هزار تُن گندم از کشاورزان خریداری شده که درحال حاضر همدان در رده دهم کشوری قرار دارد و بیش‌بینی می‌شود حدود 350 تا 400 هزار تُن گندم از کشاورزان تحویل گرفته شود.

به گفته وی قیمت مصوب دولت برای هر کیلو گندم با اُفت میانگین چهار درصد مفید و دو درصد غیر مفید، 11 هزار و 500 تومان، یارانه کشت یک‌هزار و 500 تومان و جایزه تحویل دو هزار تومان است که درمجموع 15 هزار تومان بابت هر کیلو گندم به کشاورزان پرداخت می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان بیان کرد: کشاورزان نهاوندی با بیش از 65 هزار تُن، بیشترین گندم را در بین شهرستان‌های استان به دولت فروخته‌اند.

خوانساری افزود: اسدآباد با فروش بیش از 52 هزار تُن و رزن با بیش از 40 هزار تُن گندم به دولت، به‌ترتیب رتبه دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

وی یادآور شد: کبودراهنگ نیز با بیش از 37 هزار تُن، همدان بیش از 19 هزار تُن، درگزین با بیش از 19 هزار تُن، ملایر بیش از 17 هزار تُن، تویسرکان بیش از 14 هزار تُن، بهار حدود 12 هزار تُن و فامنین با حدود 6 هزار تُن به‌‌ترتیب رتبه چهارم تا دهم را در خرید تضمینی گندم دارند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان گفت: افزون‌بر این بیش از هشت هزار تُن گندم توسط کارخانه‌های آرد، 140 هزار و 407 تُن نیز توسط سیلوهای بخش خصوصی و بیش از 122 هزار تُن توسط تعاونی‌های روستایی خریداری شده است.

خوانساری تأکید کرد: از این میزان گندم خریداری‌شده تاکنون بیش از 13 هزار تُن به استان‌های تهران، اصفهان، کرمان و مازندران ارسال شده و به‌منظور صرفه‌جویی در هزینه، تلاش شده انتقال آن‌ها از طریق خطوط ریلی انجام شود.

براساس آمار، خوزستان با بیش از یک میلیون و 715 تُن نخستین استان و گیلان سی‌ویکمین استان در خرید تضمینی گندم از کشاورزان هستند.

استان همدان دارای 692 هزار هکتار زمین زراعی (آبی و دیم) و 117 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی است که براساس آخرین آمارهای منتشرشده، ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان معادل 66 هزار و 300 میلیارد ریال است.

 

شناسه خبر 72134