شناسه خبر:72147
1402/5/15 08:47:33

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک با بیان اینکه ظرفیت‌ تولیدات این شرکت فراموش شده است، گفت: هنوز برخی این باور را ندارد تا زمانی که پروژه‌های بزرگ در کشور در حال احداث داریم از ظرفیت ماشین‌سازی استفاده کنند، چراکه از محصولات و ظرفیت‌های شرکت اطلاعی ندارند.

سرائی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ماشین‌سازی یکی از بزرگترین مجموعه‌های صنعتی استان است، اظهار کرد: نیاز است برای آشنایی با شرکت به دور از تعصب از زاویه دیگر به این شرکت نگاه کنیم، در طول زمان وقایعی رخ می‌دهد که باعث فراموشی ظرفیت‌ها شرکت می‌شود.

وی افزود: با توجه به رتبه‌های برتر شرکت در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی در بخش طراحی و تولید، این امکان فراهم است تا بتواند ابرپروژ‌ه‌ها در این بخش‌ها را اجرایی کند اما به دلیل صنعتی بودن بخش‌های دیگر مجموعه فراموش شده است.

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک خاطرنشان کرد: امروز شرکت‌های پیمانکاری بزرگی داریم که حتی یک سالن 500 متری هم ندارند اما مگاپروژه‌هایی در بخش‌های پتروشیمی و پالایشگاه به آنها واگذار شده و ماشین‌سازی باید به عنوان شرکت دسته دوم تجهیزات مربوط به طراحی و مهندسی و نصب آن را اجرایی کند.

سرایی گفت: به طور معمول پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها ‌هزاران تن ساختار فلزی دارند که برای گروه‌های پل و سازه‌های فلزی کار ساده و پیش پاافتاده است اما این پروژه‌ها به شرکت‌های پیمانکاری واگذار می‌شود.

وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر برخی تجهیزات تولیدی برای اولین بار در کشور در ماشین‌سازی تولید شده اما این شرکت حقوق مالکیت معنوی اولین‌ها را ندارد و به نام شرکت ثبت نشده است.

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک با اشاره فعالیت پنج‌ دهه‌ای این شرکت ادامه داد: وجود نیروی انسانی متخصص و با مهارت باعث شده تا شرکتی پویا و فعال باشیم؛ اما متاسفانه در دو دهه گذشته کمتر به ارائه آموزش و سرمایه‌گذاری در بخش توسعه منابع انسانی توجه شده در حالی که مرکز آموزش ماشین‌سازی جزو مراکز فنی کشور است.

سرایی بیان کرد: شرکت ماشین‌سازی اراک در 5 گروه‌ صنعتی متالوژی، ماشین و مونتاژ، پل و سازه‌های فلزی، دیگ بخار و ساخت تجهیزات خدمات ارائه می‌کند؛ در بین کشورهای همسایه و روسیه و چند کشور دیگر، تنها روسیه است که ظرفیت صنعتی این چنینی را دارد و این باعث شده تا ماشین‌سازی ساخت هر نوع ماشین را طراحی و تولید کند.

وی اضافه کرد: ماشین‌سازی پرچم‌دار و پیشتاز صنایع استان است و اگر بتواند مگاپروژه تحویل بگیرد با توجه به اینکه صنایع مختلفی در استان وجود دارد، قطعا باعث رونق آن‌ها می‌شود و حتی رتبه‌هایشان افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک بیان کرد: انتظار داریم همت عالی در استان شکل بگیرد تا در اذهان عمومی و صاحبان صنایع معرفی شویم، برخی مدیران پالایشگاهی از تمام ظرفیت‌های ماشین‌سازی مطلع نیستند و گاها برخی سفارشات خود را به خارج از کشور می‌‌دهند در صورتی که این محصولات در این شرکت طراحی و تولید می‌شود.

سرایی با بیان اینکه ماشین‌سازی قادر است در توسعه صنعت کشور نقش مهمی ایفاد کند، گفت: هنوز برخی این باور را ندارد تا زمانی که پروژه‌های بزرگ در کشور در حال احداث داریم از ظرفیت ماشین‌سازی استفاده کنند، چراکه از محصولات و ظرفیت‌های شرکت اطلاعی ندارند.

وی با اشاره به ظرفیت تولیدی شرکت افزود: در حوزه تولیدات تنها از یک چهارم ظرفیت استفاده می‌شود؛ ظرفیت بخش متالوژی 24 هزارتن است اما تنها از 10 هزارتن آن بهره می‌بریم و فعال است.

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک اظهار کرد: پتروشیمی‌ها بالغ بر 2.5 میلیون یورو در سال گذشته واردات داشتند؛ به همین منظور ماشین سازی به حوزه مطالعه در زمینه پتروشیمی و تولید تجهیزات برای پروسه تعمیر، نگهداری و اورهال ورود کرده تا بتواند ظرفیت تولید خود را در این بخش‌ها افزایش دهد.

سرایی کمبود سرمایه در گردش را یکی از چالش‌های شرکت عنوان کرد و ادامه داد: قرارداد جاری شرکت 7 هزار میلیارد تومان است و تنها 300 میلیارد تومان به بانک‌های بابت تسهیلات بدهی دارد، بانک‌ها می‌توانند در بخش تامین نقدینگی از شرکت حمایت ویژه تری داشته باشند؛ یکی از دلایل عدم استفاده از ظرفیت کامل شرکت، کمبود سرمایه در گردش است.

شناسه خبر 72147