شناسه خبر:72160
1402/5/15 09:08:53
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان همدان مطرح کرد:

تحقق امکان نقل‌وانتقال سوابق بیمه‌ای و پوشش بیمه تکمیلی در دولت سیزدهم برای مستمری‌بگیران

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان همدان با بیان اینکه اقدامات خوبی برای افراد زیر پوشش بیمه‌ای این صندوق انجام شده است، گفت: امکان نقل‌وانتقال سوابق افراد بیمه‌شده و استفاده از بیمه تکمیلی برای مستمری‌بگیران با هزینه اندک، ازجمله کارهای خوبی بود که در دولت سیزدهم برای اعضای این صندوق انجام شد.

سپهرغرب، گروه جامعه - شهره کرمی :

حاتم شکری روز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه قبل از انقلاب مهاجرت به شهر و تغییر سکونت موضوعی بوده است که چالش‌های آن همچنان پابرجا است، اظهار کرد: البته آهنگ این موضوع به‌مرور کمتر شده است. قبل از انقلاب مفهوم کلماتی چون رفاه و تأمین اجتماعی برای کشور شکل نگرفته بود و فراوانی جمعیت کار در روستا به‌علت نداشتن مسائل عمرانی، بهداشتی و تأمین اجتماعی، موجب مهاجرت افراد به شهر می‌شد.

وی در ادامه یادآور شد: بعد از انقلاب اصل 29 قانون اساسی که فلسفه ایجاد صندوق‌های بیمه‌ای را دربرداشت، به این موضوع پرداخت. طبق این اصل برخورداری تأمین اجتماعی حقی است همگانی که دولت‌ها مکلف هستند از درآمدهای عمومی و مشارکت‌های مردمی برای آحاد جامعه پوشش بیمه‌ای ایجاد کنند.

شکری با عنوان اینکه سازمان تأمین اجتماعی طبق این اصل قانونی در کشور فعالیت کرده و یک پوشش بیمه‌ای برای اصناف مختلف ایجاد کرده بود، عنوان کرد: متأسفانه قشر مولد و تولیدگر ما که کشاورزان، عشایر و روستاییان را شامل می‌شد، از هیچ‌گونه پوشش بیمه‌ای برخوردار نبودند که سرانجام سال 1384 در عمل به این قانون اساسی صندوق بیمه روستاییان و عشایر تأسیس شد.

* اهداف تشکیل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان همدان با اشاره به اینکه تشکیل این صندوق بیمه‌ای چند هدف را به دنبال داشت، گفت: نخستین و جدی‌ترین مسئله تشکیل این صندوق کاهش مهاجرت، دومین هدف کاهش فقر مطلق، سومین هدف کاهش اختلاف طبقاتی بین جامعه شهری و روستایی و آخرین هدف حفظ کرامت انسانی در زمان نیاز ازجمله دلایل ایجاد این صندوق بوده‌اند.

* حمایت همه‌جانبه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر

وی در ادامه به چند ویژگی حمایتی این صندوق پرداخت و خاطرنشان کرد: ازجمله ویژگی‌های این صندوق پرداخت حق بیمه به‌صورت سالیانه، پرداخت دوسوم از حق بیمه این صندوق توسط دولت، ایجاد شرایط همچون یک کارمند مانند بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی برای افراد، ازجمله این موارد است.

شکری در ادامه تأکید کرد: امکان نقل‌وانتقال سوابق افراد بیمه‌شده این صندوق و استفاده از بیمه تکمیلی برای مستمری‌بگیران با هزینه اندک، ازجمله کارهای خوبی بود که در دولت سیزدهم برای اعضای این صندوق انجام و باعث شد تا از این بیمه استقبال بیشتری شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای سال 1384 تا به امروز این صندوق در سطح کشور تعداد دو میلیون و 700 هزار نفر را زیر پوشش خود قرار داده است، عنوان کرد: هم‌اکنون تعداد 170 هزار نفر نیز از صندوق بیمه روستاییان و عشایر در کشور حقوق دریافت می‌کنند.

شکری با بیان اینکه از سال 84 تا امروز در استان همدان 147 هزار بیمه‌شده داریم، افزود: از این بین در استان همدان سهم آقایان 114 هزار نفر و سهم بانوان 32 هزار نفر بوده است که این آمار عدالت اجتماعی در جامعه را نشان می‌دهد؛ به‌طوری که بانوان روستایی بدون داشتن شغل می‌توانند پوشش بیمه‌ای داشته باشند.

* سه هزار نفر از عشایر استان همدان زیر پوشش این بیمه اجتماعی هستند

این مقام مسئول با عنوان اینکه جامعه هدف پوشش بیمه‌ای ما 289 هزار نفر بوده است، اظهار کرد: هم‌اکنون سه هزار نفر از عشایر استان همدان زیر پوشش این بیمه اجتماعی قرار دارند و 200 خانواده از عشایر درحال حاضر از ما بیمه بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی دریافت می‌کنند.

* 7700 نفر از همدانی‌‌ها به‌صورت ماهیانه از این صندوق مستمری دریافت می‌کنند

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان همدان با بیان اینکه همه آحاد جامعه ما طبق قانون از پوشش بیمه‌‎ای اجتماعی استفاده می‌کنند، گفت: درحال حاضر در استان همدان هفت هزار و 700 نفر به‌صورت ماهیانه مستمری از این صندوق دریافت می‌کنند و به همین تعداد نیز زیر پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه به نحوه توزیع افراد در شهرستان‌ها پرداخت و افزود: تعداد افراد زیر پوشش این بیمه در همدان 26 هزار نفر، ملایر 23 هزار نفر، کبودراهنگ 20 هزار نفر، نهاوند 18 هزار نفر، اسدآباد 12 هزار نفر، بهار 16 هزار نفر، رزن 9 هزار نفر، فامنین هفت هزار نفر، درگزین پنج هزار نفر و تویسرکان 11 هزار نفر بیمه‌شده تحت حمایت این صندوق هستند.

شکری در ادامه با اشاره به تعداد مستمری‌بگیران به تفکیک شهرستان‌ها پرداخت و تصریح کرد: کل مستمری‌بگیران کشاورز و روستایی شهرستان همدان یک‌هزار و 200 نفر، ملایر یک‌هزار و 250 نفر، نهاوند 700 نفر، کبودراهنگ یک‌هزار و 200 نفر، اسدآباد 361 نفر، بهار 987 نفر، رزن 586 نفر، فامنین 259 نفر، درگزین 195 نفر، تویسرکان 922 نفر و تعداد مستمری‌بگیر عشایر استان همدان 200 نفر است.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان همدان با بیان اینکه از ابتدای سال تا به امروز چهار هزار نفر زیر پوشش بیمه روستاییان و عشایر رفته‌اند و 26 هزار نفر حق بیمه خود را تمدید کرده‌اند، عنوان کرد: این مهم نشان‌دهنده رشد افراد متقاضی این صندوق است. همچنین همدان ازنظر ضریب نفوذ بیمه جزء پنج استان برتر و شاهد جذب 51 درصد بوده است.

شکری در توضیح نحوه تبلیغ و ترویج صندوق بیمه روستاییان و عشایر افزود: تبلیغات ما در سه سطح ستاد استان، شهرستان و بخش انجام شده و از همه ظرفیت دستگاه‌های ارائه‌دهنده خدمت نیز استفاده شده است.

وی در ادامه توضیح داد: در این راستا علاوه‌بر کمک گرفتن از ظرفیت رسانه‌ها و صداوسیما، طی پنج ماه گذشته 700 میز خدمت در استان دایر شده و 53 کارگزار موجود این صندوق در سطح استان با حضور در روستا و ارائه خدمات به‌صورت چهره‌به‌چهره، به کاهش هزینه‌ها کمک کرده‌اند، البته تمام خدمات نیز به‌صورت الکترونیکی بوده است.

* افزایش 40 درصدی حقوق در سال 1401 برای نخستین‌بار

این مقام مسئول با بیان اینکه چهار اقدام ارزشمند در دولت سیزدهم جهت رفاه و رضایت‌مندی جامعه هدف صورت گرفته است که موجب شد جذب بیمه‌شده جهش داشته باشد، افزود: افزایش 40 درصدی حقوق در سال 1401 برای نخستین‌بار بعد از 18 سال، پوشش بیمه تکمیلی، پرداخت 22 هزار فقره تسهیلات پنج میلیون تومانی بدون سود، ضامن و مراجعه به بانک و افزایش سطوح درآمدی با کار کارشناسی در دولت سیزدهم در سطوح درآمدی مختلف را داشته‌ایم که جهش 60 تا 100 درصدی را به همراه داشته است؛ افزایش حقوق مستمری‌بگیران سطح هشت بین سه تا چهار میلیون تومان بوده است، درصورتی که تنها افراد سالانه یک میلیون و 500 هزار تومان پرداخت کرده‌اند.

* این صندوق به دنبال کمک به اقتصاد خانواده است

وی با اشاره به اینکه تمام افراد 18 تا 50 سال در یک خانواده اعم از خانم، آقا، مجرد، متأهل، بیکار، شاغل، قالیبافان، هنرمندان و شاغلین فصلی می‌توانند در این صندوق عضو شده و از مزایای آن بهره‌مند شوند، گفت: این صندوق به دنبال کمک به اقتصاد خانواده بوده، چراکه این افراد توان پرداخت حق بیمه در سایر صندوق‌ها را ندارند، تحقق نیافتن صددرصدی این صندوق به دلیل آن بوده که ماهیتش اختیاری است.

شکری در ادامه یادآور شد: همه افراد زیر پوشش سالیانه شامل افزایش حقوق، عیدی، بسته معیشتی و تسهیلات مانند وام خواهند شد که این مهم و رفع خلأها در دولت سیزدهم باعث شد در کشور شاهد 570 هزار بیمه‌شونده باشیم و رضایتمندی در جامعه روستایی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه زنان روستایی بیکار نیز می‌توانند زیر پوشش بیمه قرار بگیرند، عنوان کرد: به‌منظور ایجاد سرمایه‌گذاری 10 درصد سهام پتروشیمی شازند اراک به‌صورت قسطی خریداری شد تا مشکلی در آینده برای بیمه‌شوندگان وجود نداشته باشد.

شکری در پایان با اشاره به اینکه ما تنها صندوق بیمه‌ای کشور هستیم که همانند سایر بیمه‌ها دچار بحران‌ نیستیم، افزود: آمارها نشان می‌دهد تا سال 1422 صندوق شاهد رشد مثبت باشد و تنها صندوقی خواهد بود که دچار بحران نخواهد شد؛ چراکه در این صندوق از نیروهایی استفاده شده که جزء بدنه بوده و با کار آن آشنایی دارند.

 

شناسه خبر 72160