شناسه خبر:72174
1402/5/15 10:47:34

یکی از مشکلاتی که هم‌اکنون کارخانه‌های تولیدی به‌ویژه شرکت لاستیک بارز کردستان با آن روبه‌رو است بحث عدم تأمین ارز برای ترخیص مواد اولیه تولید است.

کارخانه لاستیک بارز کردستان، در راستای افزایش سرانه اشتغال صنعتی در استان تصویب و در سال ٨٨ تأسیس و از مهر ٨9 تا خردادماه سال 90 فعالیت‌های اجرایی آن برای سفارش ماشین‌آلات، ساخت سولهها و ساختمان و تجهیزات آن آغاز شد. در سال 1393 گشایش اعتباری طرح و پروژه در بانک مرکزی انجام و بحث واردات ماشین‌آلات و ساخت ماشین‌آلات شروع و در سال 9٦ به بهرهبرداری رسید.

آنگونه که متولیان این‌مجموعه می‌گویند ظرفیت اسمی این کارخانه در حال حاضر ٤0 هزار تن تولید در سال است که امسال به واسطه افزایش ظرفیتی که ایجاد شده است این مهم محقق خواهد شد.

در سال‌های گذشته ظرفیت اسمی کارخانه 3٦ هزار تن بود، اما طرح توسعه تولید برای رساندن ظرفیت اسمی شرکت در مرحله اول به ٤0 هزار تن و مرحله دوم ٥0 هزار تن در دست اجرا است.

شرکت بارز کردستان در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده تایر رادیال سواری در کشور است و در حال حاضر 2٥ درصد از لاستیک رادیال سواری از محدوده 13 تا 20 اینچ در این کارخانه تولید می‌شود.

*لاستیک بارز در بهره‌وری تولید رتبه نخست کشور را دارد

مدیرعامل شرکت لاستیک بارز کردستان گفت: شرکت لاستیک بارز کردستان در سال گذشته با تولید 3٨ هزار تن تولید انواع تایر رادیال سواری بالغ بر پنج میلیون و 200 هزار حلقه لاستیک، بزرگترین تولیدکننده تایر رادیال سواری در کشور بوده و نسبت به سال 1٤00 حدود یازده درصد افزایش تولید داشته است.

کاوه مفاخری اظهار کرد: به‌دنبال آن هستیم تا در سال جاری با اجرای فاز طرح توسعه این شرکت، تولید تایر بارز به ظرفیت ٤0 هزار تن و تا سال 1٤0٤ به ظرفیت پنجاه هزار تن در سال افزایش یابد.

وی عنوان کرد: در مجموع با اجرایی شدن فاز توسعه شرکت لاستیک بارز کردستان، برای 300 نفر اشتغال مستقیم مازاد بر اشتغال فعلی ایجاد می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: ایجاد 900 شغل مستقیم در مجموعه شرکت لاستیک بارز، یکی از مهم‌ترین ثمرات لاستیک بارز کردستان است که 100 درصد نیروهای آن بومی استان کردستان است.

به گفته مفاخری، شرکت بارز کردستان نقش مهمی در توسعه سرانه اشتغال صنعتی استان کردستان دارد و اهمیت دادن به منابع و سرمایه انسانی یکی از اولویت‌های مهم شرکت بارز کردستان است.

وی افزود: لاستیک بارز کردستان حائز رتبه نخست صنعت تایر کشور به لحاظ بهره‌وری تولید، در سرانه مصرف انرژی است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه دورنمای خوبی برای توسعه ترسیم و طرح آن تعریف شده و برای فاز توسعه نیازمند تأمین تسهیلات از محل منابع استانی هستیم که امیدواریم با حمایت مسئولان استانی از جذب منابع مورد نظر برای اجرای فاز توسعه بهره گیریم.

این مسئول تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که امروزه صنعت تایر کشور، همچنین همه صنایعی را که مبتنی بر واردات هستند را به خود درگیر کرده، بحث تأمین ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه است.

مفاخری 30 درصد از صنعت تایر را وابسته به واردات دانست و افزود: در همین راستا 30 درصد از تأمین مواد اولیه شرکت بارز وارداتی و 70 درصد آن داخلی است که برای تأمین 30 درصد وابسته به واردات، نیازمند تأمین ارز هستیم.

وی اضافه کرد: از بهمن ماه سال گذشته مشکلات بسیاری در زمینه ارز در واحدهای تولید تایر بارز کردستان بهوجود آمده و خیلی از واحدهای تایر را درگیر کرده و افت تولید صنعت تایر را به‌دنبال داشته است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در چند ماه اخیر با تلاش همه همکاران با افت تولید در مجموعه لاستیک بارز کردستان روبه‌رو نبودیم و میزان تولید لاستیک در سه ماهه نخست سال جاری 2٦ درصد بوده است، بنابراین ادامه روند تولید منوط به تأمین مواد اولیه و تأمین ارز است، زیرا حدود یک هزار تن مواد اولیه از ماه‌ها پیش تأمین و در گمرک تخلیه و ترخیص آن نیازمند تأمین ارز است.

 

 

شناسه خبر 72174