شناسه خبر:72328
1402/5/19 11:04:51
مدیرعامل صنایع شیمیایی نگین سنقر:

ساخت پتروشیمی"سنقر" سرعت می‌گیرد

سپهرغرب-گروه خبر:مدیرعامل صنایع شیمیایی نگین سنقر از تلاش برای افزایش سرعت اجرای این پروژه خبر داد و ابراز امیدواری کرد، تا پایان سال 1402 پتروشیمی سنقر پیش راه‌اندازی شود.

یوسف شریفی، در جمع خبرنگاران از حل مشکلات و چالش‌های پیش‌روی این پروژه در ابعاد مختلف از تعیین تکلیف پیمانکار پروژه تا تامین تجهیزات خارجی مورد نیاز آن خبر داد ‌و گفت: خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی انجام شده و خصوصا از مهر ماه تحولات و پیشرفت پتروشیمی سنقر چشمگیر خواهد شد.وی ادامه داد: تمام تلاش ما تسریع در روند اجرای این طرح است و اجازه نمی‌دهیم‌ روند کارها به تاخیر بیافتد.

مدیرعامل صنایع شیمیایی نگین سنقر اشاره‌ای هم به وضعیت پروژه داشت و خاطرنشان کرد: پیشرفت پروژه در مجموع بخش‌ها حدود 45 درصد و در بخش عملیاتی پروژه 41 درصد است.

شریفی یکی از مهمترین ملزومات پتروشیمی سنقر را تامین تجهیزات آن‌ برشمرد و اظهار کرد: 80 درصد تجهیزات از تولیدات داخل تامین می‌شود و برای 20 درصد تجهیزات وارداتی نیز اقداماتی‌خوبی انجام شده و امیدواریم بتوانیم ظرف سه ماه آینده این تجهیزات را نیز تحویل بگیریم.

وی ابراز امیدواری کرد، با مجموع این اقدامات، تا پایان امسال پتروشیمی سنقر به مرحله پیش راه‌اندازی برسد و پس از آن ظرف مدت سه تا چهار ماه راه‌اندازی نهایی شود.

مدیرعامل صنایع شیمیایی نگین سنقر مجموع اعتبارات مورد نیاز پتروشیمی سنقر بر اساس امکان سنجی اولیه را 60 میلیون یورو اعلام کرد و افزود: در شرایط کنونی این اعتبار کفاف اتمام این طرح را نخواهد داد و از همین رو امکان‌سنجی طرح در حال بروزرسانی است.

شریفی تاکید کرد: تاکنون حدود 14 میلیون یورو به صورت ارزی و 800 میلیارد تومان به صورت ریالی در این پروژه هزینه شده است.

وی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پتروشیمی سنقر را 1500 میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: مقرر شده 500 میلیارد تومان آن از منابع داخلی«پترول» و مابقی از طریق تسهیلات تامین شود که رایزنی‌های لازم نیز در این‌ خصوص انجام‌ شده است.

مدیرعامل صنایع شیمیایی سنقر از پروژه پتروشیمی سنقر به عنوان اولین تولیدکننده «متیل آمین» به عنوان یک محصول مهم در خاورمیانه یاد کرد و افزود: ظرفیت تولید این واحد سالانه 22 هزار و 600 تن شامل سه تیپ مونو متیل آمین، دی متیل آمین و تری متیل آمین است.

به گفته شریفی، متیل آمین محصولی با ارزش افزوده بالا بوده که هم اکنون نیاز کشور به این محصول از طریق واردات می‌شود و با راه اندازی این واحد نه تنها از واردات این محصول بی نیاز می‌شویم، بلکه امکان صادرات مازاد آن نیز به سایر کشورها فراهم خواهد بود.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی پتروشیمی سنقر می‌توان حداقل 9 صنایع پایین دستی ایجاد کرد، گفت: سرمایه‌گذاران‌ متعددی برای ایجاد صنایع پایین دستی این محصول اعلام آمادگی کرده‌اند.

شریفی افزود: متیل آمین در صنایع متعددی از جمله خوراک دام و طیور، داروسازی، کشاورزی، علف کش‌ها و … قابلیت استفاده دارد.

مدیرعامل صنایع شیمیایی نگین سنقر به این موضوع نیز اشاره کرد که این واحد هیچگونه آلودگی برای هوا، آب و خاک ندارد و آب مصرفی آن نیز چندان‌ زیاد نیست.

وی تعداد نیروهایی که فعلا برای این مجموعه در نظر گرفته شده را نیز بالغ بر 160 نفر اعلام کرد که اولویت جذب آنها با نیروهای بومی خواهد بود.

 

شناسه خبر 72328