شناسه خبر:72361
1402/5/21 09:41:52

سپهرغرب، گروه سلامت: راهکارهای مقابله با گرمازدگی چیست؟ چه کنیم در این روزها که گرمای بی‌اندازه کار را به تعطیلی سراسری کشور کشانده گرمازده نشویم. چه نوشیدنی‌ای برای پیشگیری از گرمازدگی مفید است و چه نوشیدنی‌ای برای درمان گرمازدگی مضر؟ این روزها روی طب سنتی حساب ویژه باز کنید.

در روزهای گذشته مراجعه به مراکز درمانی به دلیل گرمازدگی شدید افزایش قابل توجهی پیدا کرده و کارشناسان معتقدند این گرما در طی سال‌های گذشته کم سابقه بوده است. اما راهکارهای مقابله با گرمازدگی چیست؟ یا بهتر بگوییم چه کنیم در این روزها که گرمای بی اندازه کار را به تعطیلی سراسری کشانده گرما زده نشویم. چه نوشیدنی برای پیشگیری مفید است و چه نوشیدنی برای درمان گرمازدگی مضر؟ راهکارهای طب سنتی هم برای درمان و هم برای پیشگیری چاره ساز است. با ما همراه باشید.

 آب قند برای گرما زده‌ها ممنوع!‌

اگر جزو کسانی هستید که به محض احساس گرمازدگی در خودتان یا اطرافیان آب قند درست می‌کنید و به فرد گرما زده می‌دهید سخت در اشتباهید. چرا؟ چون از نظر کارشناسان طب سنتی یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در مواجه با گرمازدگی، خوراندن آب قند به فرد گرما زده است. زیرا در این حالت نه تنها شرایط بدن فرد بهتر نمی‌شود بلکه این نوشیدنی‌های شیرین با افزایش قند و فشار خون علائم گرمازدگی را تشدید می‌کند. علاوه بر این از آنجایی که بدن برای هضم قند به آب نیاز دارد، وجود قند در مایعات عاملی برای دفع بیشتر آب از بدن است.

  نوشیدنی‌های کافیئن دار را محدود کنید

مصرف مایعات کافئین دار مثل نوشابه و قهوه در گرمای شدید باعث افزایش تشنگی و کم آبی بدن می‌شود. پس اگر چایی خور هستید در این روزهای گرم به روزی دو سه استکان بسنده کنید. اگر اهل خوردن قهوه هم هستید که فعلاً دورش را خط بکشید یا مصرفش را به حداقل برسانید.

کاهش صفرا و خروج حرارت از بدن با شربت سکنجبین

  اندر فواید سکنجبین با یخ

نوشیدن شربت رقیق شده و ملس سکنجبین، هم در درمان گرما زدگی هم در پیشگیری مؤثر است. این نسخه دکتر «سید مهدی میر غضنفری»؛ پزشک طب سنتی است. این پزشک می‌گوید: «اگر سکنجبین را با یخ مخلوط کرده و بنوشید، صفرای اضافی از بدن خارج شده و از التهاب و حرارت معده کم می‌کند و بلغم موجود در معده و روده‌ها را هم خارج می‌کند.»

 نوشیدنی پیشنهادی به جای نوشابه

نوشابه کافیئن دارد و کافئین موجب از دست رفتن آب بدن می‌شود. پس بی خیال خوردن نوشابه در این روزهای گرم شوید و به توصیه دکتر غضنفری عمل کنید؛ «سکنجبین را با ریشه و تخم کاسنی مخلوط کرده و کمی گلاب به آن اضافه کنید، این ترکیب با یخ نوشابه‌ای پر سود می‌شود.»

 از تخم شربتی غافل نشوید

در این روزهای گرم روی تخم شربتی حساب ویژه باز کنید. تخم شربتی به دلیل داشتن ترکیبات لعاب‌دار به صورت محلول در آب یا شربت استفاده می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب، به صورت ژله‌ای درمی‌آید که می‌تواند برای رفع عطش مورد استفاده قرار گیرد.

هر چه از فواید تخم شربتی بگوییم کم گفتیم. دانه‌های تخم شربتی منبع خوبی برای مواد معدنی مانند پتاسیم، منگنز، مس، کلسیم و منیزیم و ویتامین C و فولات است. تخم شربتی را با گلاب، خاک شیر، سکنجبین و یخ مخلوط کنید و بنوشید تا گرمازده نشوید.

  نوشیدنی با طبع سرد بنوشید

در این روزها روی نوشیدنی‌هایی با طبع سرد حساب کنید. دکتر غضنفری می‌گوید: «نوشیدن شربت رقیق شده و ملس سکنجبین، آب انار، آب زرشک و مصرف میوه‌هایی که طبع سردی دارند یکی از بهترین نسخه‌های طب سنتی در جلوگیری از گرما زدگی افراد است.»

 شربت عناب و زرشک

10 عدد عناب را له کرده با دو قاشق غذاخوری زرشک در یک و نیم لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان بماند سپس مواد را صاف کرده و با یک قاشق غذاخوری شکر شیرین کنید و خنک بنوشید. این ترکیب درجه یک به توصیه پزشک طب سنتی می‌ارزد به همه نوشیدنی‌های بازاری با مواد نگهدارنده و افزودنی.

 از خیار و آلبالو تا هندوانه و طالبی

میوه‌هایی مانند آلبالو، خیار، هندوانه و طالبی نقش مهمی در تنظیم درجه حرارت بدن دارند. ایران هم که وفور نعمت است و همه این میوه‌ها در دسترس هست.

 این عرق معجزه گر

در این روزهای گرم روی عرق بیدمشک هم حساب ویژه باز کنید. عرق بیدمشک طبع سرد وتر دارد و خواص دارویی‌اش هم زیاد است. پزشک طب سنتی می‌گوید: «از عرق بیدمشک برای معطر کردن شربت‌ها یا نوشیدنی‌های خنک در فصل تابستان استفاده زیادی می‌شود. از خواص درمانی این گیاه دارویی می‌توان به تقویت قلب، آرامش دهنده اعصاب، رفع خستگی، مفید برای فشار خون بالا، کاهنده حرارت بالای بدن و ضد گرمازدگی اشاره کرد. شربت بیدمشک را می‌توانید با تخم‌شربتی ترکیب کنید تا به معجونی معجزه‌گر برای پیشگیری از گرمازدگی در روزهای گرم تابستان تبدیل شود.»

 چرا نباید گرمازده شویم؟

گرمازدگی در اثر نرسیدن آب کافی به بدن در گرمای بالا به وجود می‌آید و منجر به نقص در سیستم کنترل درجه حرارت بدن می‌شود. علائم شایع گرمازدگی حالت تهوع، تشنج، گیجی، گمراهی و گاهی اوقات از دست دادن هوشیاری است. حواستان باشد گرمازدگی جدی‌ترین شکل آسیب گرمایی است و با اینکه در اکثر موارد، عارضه خفیفی به حساب می‌آید اما اما عدم رسیدگی به آن می‌تواند حتی موجب مرگ شود. پس در این روزهای گرم حسابی حواستان به خودتان باشد.

شناسه خبر 72361