شناسه خبر:72365
1402/5/21 09:50:26

سپهرغرب-گروه خبر:وزیر راه و شهرسازی ایلام گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته هر ماه یک پروژه بزرگ راهسازی در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

مهرداد بذرپاش روز پنجشنبه در مراسم پایان عملیات احداث تونل دوم راه کربلا و بهره‌برداری از 93 کیلومتر بهسازی روکش آسفالت و افتتاح 6 دستگاه پل بزرگ در مسیر ایلام- مهران اظهار کرد: مردم استان ایلام در دفاع مقدس و میزبانی از زائران امام حسین (ع) سربلند بیرون آمده‌اند و باید قدردان این مردم صبور بود.

وی تأکید کرد: در آستانه اربعین هستیم، 60 درصد تردد زوار از مرز مهران و مسیر استان ایلام انجام می‌شود، در همین راستا مسیر ایلام- مهران به‌عنوان شاهراه اصلی تردد زوار اربعین است که در سال‌های اخیر مورد توجه جدی در توسعه، بهسازی، تعریض و اصلاح قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: فارغ از مسئله اربعین، توسعه راه‌ها و زیرساخت‌های ایلام برای توسعه اقتصادی استان بسیار مهم و حیاتی است، نمی‌توانیم حرف از توسعه اقتصادی یک منطقه بزنیم، ولی راه‌های مواصلاتی آن منطقه دیده نشود.

بذرپاش اظهار کرد: پروژه‌های خوبی در مسیر ایلام- مهران ازجمله یک تونل 730 متری به بهره‌برداری رسید و بطور قطع نقش مهمی در تسهیل تردد زوار اربعین و خود مردم استان ایلام دارد.

وی افزود: یک تونل دیگر در مسیر ایلام- مهران در مراحل پایانی است، با توجه به تردد زوار اربعین از هفته‌های آینده، در این تونل نیز تردد به‌صورت موقت انجام خواهد شد و دو ماه بعد از اتمام اربعین پروژه به طور کامل بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: در مسیر 93 کیلومتری ایلام - مهران بیش از 10 هزار میلیارد ریال پروژه ازجمله روکش آسفالت، تعریض و احداث پل انجام گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه به‌رغم محدودیت‌های اعتباری کشور به یک کارگاه سازندگی تبدیل شده است، افزود: از همه مسئولان و پیمانکاران استان ایلام برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی استان به خصوص مسیر ایلام- مهران تقدیر می‌کنم.

بذرپاش با اشاره به اینکه پیمانکاران با وزارت راه و شهرسازی برای انجام پروژه‌های راهسازی همراهی کرده‌اند، گفت: این وزارتخانه برای اربعین بیش از 30 هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته است.

وی اضافه کرد: بخش مهمی از اعتبارات در استان ایلام هزینه می‌شود، طی دو سال گذشته کارهای بزرگی برای توسعه زیرساخت‌های استان صورت گرفته است.

وی گفت: در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی نیز برنامه دولت، افزایش تولیدات و سفارش‌گیری از شرکت‌های داخلی است، برنامه واردات خودروهای حمل و نقل عمومی نیز در وزارت راه و شهرسازی پیش‌بینی شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: 110 دستگاه ماشین‌آلات راهسازی تحویل استان‌ها داده شده و تا پایان سال یک هزار دستگاه دیگر تحویل داده می‌شود.

بذرپاش با بیان اینکه کشور در بسیاری از بخش‌ها تبدیل به کارگاه عمرانی شده، تصریح کرد: برای اربعین سه هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده که بخشی از آن در ایلام هزینه می‌شود.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه تبدیل مسیر کرمانشاه- حمیل به آزادراه از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است افزود: جاده حمیل- ایلام- صالح‌آباد- مهران نیز چهارخطه خواهد شد، افزود: طول مسیر حمیل به مهران 121 کیلومتر است که در سه قطعه هم‌اکنون چهارخطه شدن این مسیر جریان دارد.

خیرالله خادمی با بیان اینکه در محدوده تونل آزادی عملیات چهارخطه کردن این مسیر در حدود دو کیلومتر در حال انجام است، یادآور شد: سه گره اصلی از ایلام تا صالح‌آباد وجود دارد که شامل تونل‌ها و پل‌های در دست احداث است.

وی تأکید کرد: اولویت وزارت راه و شهرسازی در این مسیر حذف گره‌های ترافیکی است، ولی با تلاش صورت‌گرفته هم‌اکنون این مسیر در بیشتر نقاط چهارخطه شده و در بخش‌های محدودی به‌صورت اضطراری بازگشایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: عملیات آسفالت، بهسازی و چهارخطه کردن مسیر حمیل به مهران در 93 کیلومتر از این محدوده در حال اجراست، احداث یک تونل در این مسیر به طول حدود 723 متر پایان یافته و 6 پل در مجموع به طول 430 متر نیز جانمایی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با ابراز اینکه طی حدود یک سال گذشته 10 هزار میلیارد ریال در این مسیر فعالیت‌های راهسازی انجام شده، میزان مطالبات پیمانکاران را در این قطعات راهسازی حدود پنج هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: سه هزار میلیارد ریال مربوط به ایلام به مهران، یک هزار میلیارد ریال متعلق به تونل آزادی و یک هزار میلیارد ریال نیز قبل از آن است.

خادمی گفت: اعتبار در نظرگرفته شده برای این پروژه‌ها یک هزار میلیارد ریال است که می‌طلبد مطالبات پیمانکاران از محل اسناد خزانه پرداخت شود.

استاندار ایلام اذعان کرد: تحولات بزرگی به برکت نظام جمهوری اسلامی و دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف ازجمله راه استان ایلام رخ داده، تنها در دو سال گذشته 64 هزار میلیارد ریال برای زیرساخت‌های استان هزینه شده که مورد استفاده تمامی مردم قرار گرفته است.

حسن بهرام‌نیا گفت: بیش از 40 هزار میلیارد ریال این میزان اعتبار در راه‌های استان ایلام هزینه شده که این میزان اعتبار در طول تاریخ استان بی‌سابقه بوده است.

وی افزود: انتظار داریم توجه ویژه به توسعه راه‌های استان صورت گیرد، کارهای بزرگی در استان شروع شده و بطور قطع در آینده شاهد تحولات بسیار بزرگتری در استان خواهیم بود.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه، مسیرهای خوبی برای متوازن‌سازی استان‌های مختلف کشور پیش‌بینی شده که از کارهای نیک دولت سیزدهم است.

علی‌اکبر بسطامی با تأکید بر اینکه مطالبه اصلی مردم توسعه راه‌ها و زیرساخت‌های ارتباطی است، بیان کرد: راه‌های استان ایلام در طول سال مورد استفاده تمامی زائران و مسافران کشور قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: ایلام از مناطق نفت‌خیز کشور است، طبق فرمایش مقام معظم رهبری مراکز نفتی و گازی کشور باید به خط ریلی متصل شوند و بر این اساس مطالبه اصلی مردم استان ایلام اتصال به خط ریلی است.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همچنین از دیگر مطالبات مردم استان توسعه راه‌های استان ازجمله کرمانشاه- ایلام، ایلام- مهران، مهران- دهلران، ایوان- ایلام و... است، چراکه هرساله تصادفات ناگواری در مسیرهای ارتباطی استان رخ می‌دهد که مسئله توسعه راه‌ها را از اهمیت دوچندان برخوردار کرده است.

بسطامی تصریح کرد: پیمانکاران ایلام بضاعت کمی دارند، باید مطالبات پیمانکاران استان پرداخت و بودجه‌های استانی مورد توجه ویژه قرار گیرند.

وی با اشاره به مشکلات و کمبود زیرساخت‌های هوایی در استان ایلام، گفت: باید به مسئله پروازهای هوایی استان ایلام توجه ویژه صورت گیرد و امیدواریم خروجی این جلسه منجر به توسعه زیرساخت‌های هوایی، زمینی و ریلی استان شود.

روز پنجشنبه عملیات 93 کیلومتر بهسازی و روکش آسفالت و 6 دستگاه پل بزرگ و ویژه با اعتبار یک هزار و 50 میلیارد تومان به اتمام رسید و تکمیل ‌شد.

بازدید از تونل‌های شماره 1 و 2 اربعین، بازدید از زیرساخت‌های اربعین در محور ایلام به مهران، بازدید از زیرساخت پایانه مرزی ایلام و حضور در نشست شورای تأمین مسکن ازجمله برنامه‌های سفر وزیر راه و شهرسازی به ایلام بود.

 

 

شناسه خبر 72365