شناسه خبر:72374
1402/5/21 10:12:27

سپهرغرب-گروه خبر:مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی گفت: مرمت 6 سرای بازار تاریخی اراک با هدف حفظ این اثر تاریخی ارزشمند آغاز شد.

به گزارش روز پنجشنبه سپهرغرب و به نقل از روابط‌ عمومی میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی، «مصطفی مرزبان» افزود: این سراها شامل سرای اکبریان، صندوق‌سازها، کاشانی، کتاب‌فروش‌ها، فدایی و چهارسوق است.

وی بیان کرد: بازار تاریخی اراک همواره در سال‌های گذشته با هدف استحکام‌بخشی این اثر ارزشمند تاریخی به‌عنوان بخشی از هویت کالبدی این شهر مورد مرمت قرار گرفته است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی هزینه مرمت این سراها را حدود 90 میلیارد ریال ارزیابی کرد و گفت: این اعتبار از محل منابع مالی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی و شهرداری اراک تأمین شده است.

مرزبان افزود: علاوه‌بر این، به‌صورت هم‌زمان مرمت‌های اضطراری، رفع خطر و انجام مرمت‌های اساسی در بخش‌های عمومی به‌ویژه راسته‌های اصلی بازار در دستور کار قرار دارد و کف‌سازی و محوطه‌سازی گذرها و سراها با مشارکت شهرداری بافت تاریخی درحال اجرا است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی گفت: درمجموع 100 میلیارد ریال اعتبار در سال جاری برای مرمت بازار تاریخی اراک درنظر گرفته شده است.

بازار تاریخی اراک، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و ارزشمند شهر اراک به‌شمار می‌رود که پس از 200 سال از عمر آن، همچنان مرکز فرهنگی و اقتصادی اراک محسوب می‌شود.

 

شناسه خبر 72374