شناسه خبر:72382
1402/5/21 11:56:55

نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت:راهکار اصلاح و نجات از بروکراسی اداری تحقق نظام ولایی و سیستمی از حاکمیت بوده که محوریت آن مدیر عادل و مدبر است که معطل ساختار غلط اداری نماند.

حجت الاسلام و المسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی در خطبه‌های نمازجمعه شهر همدان، با اشاره به اینکه امام‌حسین (ع) فرموده است "من برای فساد و ظلم خروج نکرده‌ام"، تصریح کرد: هدف اصلی امام حسین(ع) برای اصلاح امت پیامبر بود، این فرمایش ایشان یک‌پیام سیاسی برای جامعه آن دوران بوده و بدان معناست که مفاسدی در جامعه آن زمان ایجاد شده که باید اصلاح می‌شد بنابراین امام حسین(ع) برای اصلاح این مفاسد جامعه قیام می‌کند.

وی با بیان اینکه امروز در جامعه ما مفاسدی وجود دارد و اصلاحات اجتماعی امروز در جامعه بدون تحقق نظام ولایی امکان‌پذیر نیست، گفت: یکی از اهداف بلند امام حسین(ع) تحقق نظام ولایی بود و اصلاحاتی که ایشان دنبال می‌کرد صرفا امر به معروف جزئی در کوچه و بازار نبود بلکه اصلاحات ساختاری بود که باید در سیستم حاکمیتی اتفاق می‌افتاد.

حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی‌موثقی با تأکید بر اینکه راه حل اصلاح جامعه تحقق نظام ولایی است، تصریح کرد: امروز در کشور مشکلاتی داریم و یکی از مواردی که در جامعه فساد ایجاد می‌کند بروکراسی اداری است که به واسطه آن یک کار ساده که ظرف چند روز می‌تواند حل شود، ماه‌ها حل شدنش طول می‌کشد و ارباب رجوع معطل می‌ماند و کارمند اداره توان حل مشکل را ندارد.

وی ادامه داد: راهکار اصلاح و نجات از بروکراسی اداری تحقق نظام ولایی و سیستمی از حاکمیت بوده که محوریت آن مدیر عادل و مدبر است که معطل ساختار غلط اداری نماند.

امام جمعه همدان با اشاره به یکی از بروکراسی‌های اداری در استان همدان خاطرنشان کرد: یکی از گرفتاری‌هایی که در استان در بحث بروکراسی اداری وجود دارد، بحث مسکن است و سیستم غلط اداری گاهی موضوع را معطل خود می‌کند و تمرکز قدرت در وزارتخانه هاست و ما اگر معتقد به نظام ولایی بودیم و نظام ولایی را در جامعه پیاده می‌کردیم این نظام بروکراسی اداری پیچیده که تا وزارتخانه کار آن پیچیده و کار را سخت کرده است، حل می‌شد.

وی در ادامه بیان کرد: امام‌حسین(ع) اصلاح امت را در قیام علیه حاکمیت یزید می‌دانست یعنی اصلاح مدیریت اجتماعی که امروزه سیستم اداری پیچیده یکی از مباحث اساسی است که نیاز به اصلاح دارد، بسیاری از مشکلات، فساد و درگیری‌های مردم از همان نظام بروکراسی اداری است که با آن مواجه هستند.

نماینده ولی فقیه در استان با تأکید بر اینکه امروز نظام ولایی در تضاد با نظام بروکراسی اداری است و راهکار آن نظام ولایی است، افزود: امروز در برخی از مناطق کم‌برخودار شهر همدان رودخانه‌هایی وجود دارد که سرپوشیده نبوده و آب رودخانه با آب فاضلاب درگیر شده و زندگی را برای مردم سخت کرده است.

وی با بیان اینکه مسئولان و مدیران امر خود دو ساعتی را در این مناطق زندگی کنند تا ببیند مردم و اهالی این مناطق کم برخودار شهر با چه مشکلاتی گریبانگیر هستند، گفت: گاهی اختلاف دستگاه‌ها با یکدیگر مشکلات عدیده ای را برای مردم ایجاد کرده است، چرا باید تاوان آن را مردم پرداخت کنند؟ چرا ادارات وقتی با یگدیگر اختلاف دارند، مشکلات بین خود را به سرعت پیگیری نمی‌کنند تا گره در کار مردم نیفتد و اختلاف دستگاه‌ها و ادارات با یکدیگر در نظام بروکراسی اداری برای مردم دچار مشکل می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه مسئله دوم در تعابیر امام حسین (ع) امر به معروف و نهی از منکر است، ادامه داد: بالاترین معروف در جامعه تحقق عدالت و مطالبه عدالت در جامعه، مبارزه با تبعیض و حس مسئولیت اجتماعی در مقابل فسادهای اخلاقی مسائل اخلاقی و اجتماعی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی‌موثقی با اشاره به اینکه برخی از مباحث که در رسانه‌ها وجود دارد، مردم را از امر به معروف و نهی از منکر می‌ترساند، مطرح کرد: بر اساس آمار از ابتدای سال تاکنون نزاع‌های خیابانی کمتر از نیم درصد مربوط به امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

وی با بیان اینکه از نیم درصد نزاع‌های مربوط مربوط به امر به معروف که در رسانه‌ها برجسته می‌شود، بیشتر مربوط به بحث حجاب است، خاطرنشان کرد: دشمن با برجسته‌سازی اینگونه از نزاع‌های امر به معروف در رابطه با حجاب به دنبال تشدید دو قطبی کردن جامعه و ترغیب به نزاع هر چه بیشتر بر سر موضوع حجاب در جامعه است.

حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی‌موثقی تصریح کرد: بسیاری از بانوان مکاشفه و کشف حجاب کرده، اگر چه سلیقه‌شان متفاوت بوده است اما همواره در برابر آمران به معروف از خود فرهیختگی نشان داده و دعوا ایجاد نکرده و با رفتاری مؤدبانه خود نزاع و درگیری پیش نیاورده‌اند و دشمنان با برجسته کردن همین نیم درصد نزاع‌ها و نزاع‌های انگشت شمار بر سر مسئله حجاب تنها به دنبال تشدید دوقطبی کردن جامعه و ایجاد ترس در جامعه هستند که باید در این رابطه بیدار باشیم. چرا دشمن در رابطه با سایر نزاع‌ها که ربطی به امر به معروف ندارد، دخالت نمی‌کند و این‌موارد را برجسته نمی‌سازد؟

وی همچنین با اشاره به پیش‌ثبت‌نام داوطلبان برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نخبگان و کسانی که فهم دقیق از قانون و تأثیرات مثبت و تحقق عدالت دارند، یکی از مهم‌ترین بسترها برای اصلاح تحقق عدالت و مبارزه با تبعیض‌ها، مجلس و کنار گذاشتن قوانین متورم و بازدارنده هستند.

امام جمعه همدان یادآور شد: اصلاح قوانینی که منجر به جلوگیری از فساد در جامعه می‌شود، از اساسی‌ترین کارها در تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی‌موثقی با تأکید بر اینکه کسانی که قصد ثبت‌نام و ورود به مجلس را دارند باید نسبت خود را با عدالت مشخص کنند، گفت: در این رابطه از نخبگان و جوانان جامعه می‌خواهیم وارد عرصه شوند و دغدغه رأی آوردن نداشته باشند، حداقل آن این است که فرصت اظهارنظر دارند و در این رابطه دفاع نظری از قوانین و اظهارنظر در رابطه با خلاءهای قوانین خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به مطالبات گندم‌کاران تصریح کرد: از دولت درخواست داریم نسبت به تسریع در روند پرداخت مطالبات گندم‌کاران اقدامات لازم را انجام دهد ضمن اینکه کشاورزان نیز توجه ویژه‌ای به پرداخت زکات داشته باشند چراکه زکات موجب برکت مال آنها خواهد بود.

 

 

شناسه خبر 72382