شناسه خبر:72427
1402/5/23 10:26:23
مسئول پیگیری امور منطقه پنج شهرداری همدان:

شهر برای ورود ارزیابان یونسکو آماده شده است

سپهرغرب-گروه خبر:مسئول پیگیری امور منطقه پنج شهرداری همدان ابراز کرد: شهر برای ورود ارزیابان یونسکو آماده شده است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری همدان، میلاد کریمی با اعلام اینکه شهر برای ورود ارزیابان یونسکو آماده شده است، اظهار کرد: مدیریت شهری از دو ماه پیش به‌طور جدی اقدامات مربوط به ثبت جهانی هگمتانه را آغاز کرده و در این راستا پاک‌سازی ‌و سامان‌دهی زواید و اغتشاشات بصری ازجمله جداره‌ها، سایبان‌ها و تابلوها را انجام داده است.

وی به پاک‌سازی عرصه هگمتانه به‌ویژه بازار از زوائد بصری اشاره کرد و افزود: بازار 400 ساله همدان باید به یک بازار شکیل و با نمایی زیبا و جذاب تبدیل شود و در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم که اقدامات لازم عمرانی و خدماتی در مرکز تاریخی شهر همدان و بازار برای ثبت جهانی هگمتانه انجام شده است.

کریمی جداره‌سازی متحدالشکل خیابان بوعلی و اکباتان را از مهم‌ترین اقدامات شهرداری همدان دانست و تصریح کرد: برای راسته‌های بازار و معابر خیابان بوعلی و اکباتان مشاور طرح شرکت عمارت خورشید طراحی‌های مربوطه را انجام داده تا شاهد نمایی زیبا از فضای مرکز تاریخی و بازار همدان باشیم.

این مقام مسئول در پیگیری امور منطقه پنج افزود: در این دو ماه بیش از 120 نفر از عوامل شهرداری همدان به‌صورت شبانه‌روزی اقدامات عمرانی و خدمات شهری مربوط به ثبت جهانی هگمتانه را با جدیت پیش برده‌اند که مورد تقدیر استاندار همدان و مشاور وزیر میراث فرهنگی قرار گرفته است.

کریمی ضمن تقدیر از مشارکت کسبه بازار در رویداد ثبت جهانی هگمتانه، عنوان کرد: مشارکت شهروندان و کسبه برای نخستین‌بار است که در دل بازار اتفاق می‌افتد و این موضوع اتفاقی مبارکی است که با همراهی کسبه و مردم، ثبت جهانی هگمتانه به نتیجه می‌رسد.

مسئول پیگیری امور منطقه پنج شهرداری همدان به دو موضوع مهم اشاره کرد و گفت: سامان‌دهی تابلوها، سایبان‌ها و جداره‌های دور میدان امام (ره) و سامان‌دهی مسجد جامع با هزینه شهرداری همدان صورت گرفته و در حال انجام است.

این مقام مسئول در مدیریت شهری به تشریح اقدامات صورت‌گرفته برای پاک‌سازی و سامان‌دهی بصری مسجد جامع همدان پرداخت و افزود: طی جلسه‌ای که با هیئت‌امنای مسجد و فرمانداری داشتیم، مرمت نقاط مورد نیاز، سرویس‌های بهداشتی و جداره‌های مسجد جامع درحال انجام است.

کریمی سامان‌دهی بازار را از مهم‌ترین کارهای شهرداری برشمرد و تصریح کرد: رنگ‌آمیزی، مرمت هشتی‌های بازار، طراحی کوچه بنه بازار از کف، جداره تا سقف ادامه دارد.

وی حذف آسفالت مسیر آهن‌فروشان و میدان هفت تیر را اقدام مهمی در راستای ثبت جهانی هگمتانه دانست و افزود: شهرداری همدان با تملک چند ملک و پیشبرد پروژه‌ گذر تاریخی و فرهنگی از معبر آخوند ملاعلی و شناسایی ابنیه‌های واجد ارزش پیداشده، اقدامات ارزشمندی را انجام داده است.

کریمی فعالیت‌های شهرداری همدان و سایر دستگاه‌های متولی در این دوماهه را بسیار قابل توجه دانست و گفت: صد کامیون زواید، تابلوها و سایبان‌ها از بازار و مرکز تاریخی شهر همدان جمع‌آوری شده است تا زمینه تسهیل ثبت جهانی هگمتانه فراهم شود.

 

شناسه خبر 72427