شناسه خبر:72428
1402/5/23 10:28:24
مدیرعامل نیروگاه برق شهیدمفتح همدان: توجه به مصرفه بهینه، ضامن تأمین پایدار برق است

نیروگاه برق شهید مفتح همدان، پیشگام در عرصه فناوری‌های نوین دانش‌بنیان

سپهرغرب- گروه خبر: نیروگاه برق شهیدمفتح همدان پیشگام در عرصه فناوری‌های نوین دانش‌بنیان بوده که ازجمله آن‌ها استفاده از روشی خاص برای تراز شدن توربین‌ها و ساخت دستگاه دانش‌بنیان آندوسکوپی برای صحت‌سنجی تجهیزات نیروگاهی توسط کارکنان این نیروگاه بوده است.

مدیرعامل نیروگاه برق شهیدمفتح همدان به‌مناسبت گرامیداشت هفته خبرنگار از تحریریه سپهرغرب بازدید کرده و گفت: آموزش درخصوص میزان مصرف برق، ازجمله مواردی است که باید به آن توجه شود تا در کنار حفظ سلامت، استفاده صحیح از برق داشته باشیم؛ چراکه توجه به مصرفه بهینه، ضامن تأمین پایدار برق است.

عبدالمجید دیناروند با بیان اینکه حساسیت کار خبرنگار کمتر از یک قاضی نیست، اظهار کرد: قاضی حکم حقوقی صادر و خبرنگار یک متن خبری منتشر می‌کند که هر دو شبیه به هم هستند.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم درنظر گرفتن محاسبات اخلاقی مستمر باعث شود تا این مجموعه همواره در مسیر درست قرار داشته باشد، عنوان کرد: این مهم از طرف همه مدیران و اصحاب رسانه باید مورد توجه قرار داشته باشد.

این مقام مسئول با عنوان اینکه متوسط دمای بازه زمانی امسال نسبت به پارسال افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: درصورتی که این متوسط دما یک درجه افزایش داشته باشد، معادل یک‌هزار و 800 مگاوات برای جبران شرایط گذشته، جریان برق نیاز است؛ یعنی اگر مردم انتظار تجربه دمای پارسال را در منازل خود داشته باشند، تقریباً نزدیک به یک و هشت دهم برابر تولید نیروگاه مفتح، لازم دازیم و دولت باید نیروگاه جدید تأسیس کند تا بتواند با شرایط آب‌وهوایی جدید سازگار شود.

مدیرعامل نیروگاه برق شهیدمفتح همدان با عنوان اینکه برای ساخت نیروگاه چهار سال زمان لازم است، افزود: دولت چگونه قادر خواهد بود در یک‌سال نیروگاه جدید پیش‌بینی کند و بسازد؟

دیناروند در ادامه عنوان کرد: خشک‌سالی و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی در کنار روی آوردن کشاورزان به کشت سیب زمینی، باعث شد تا همدان شاهد خشک‌سالی حاد شود؛ البته افراد ذی‌نفع نیروگاه مفتح را ازجمله عوامل بروز خشک‌سالی بیان می‌کردند، درحالی که نیروگاه از سال 95 آب مصرف نمی‌کند که قاعدتاً باید تاکنون شاهد خشک‌سالی نمی‌بودیم که در عمل عکس آن اتفاق افتاده است.

* نیروگاه برق شهیدمفتح همدان عامل خشک‌سالی نیست

وی با بیان اینکه نیروگاه برق شهیدمفتح همدان عامل خشک‌سالی نیست، تأکید کرد: این موضوع متأسفانه در محاوره‌های عمومی و یا حتی افراد صاحب تریبون نیز اعلام می‌شود؛ مثلاً یکی از این قبیل موارد، بیان این بود که ابرها تا منطقه نیروگاه آمده و سپس دور می‌زنند! درحالی که چنین نیست و اطلاعات آماری نشان می‌دهد متوسط بارش ناحیه‌ای که نیروگاه در آن قرار گرفته، از سایر نقاط همدان نیز بیشتر است.

* نخبگان خط‌دهنده و موتور محرک هر سیستم صنعتی هستند

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نخبگان خط‌دهنده و موتور محرک هر سیستم صنعتی هستند، خاطرنشان کرد: 77 درصد کارکنان نیروگاه شهیدمفتح بومی هستند؛ در مجموعه ما بیش از 20 نخبه همدانی به‌جای ورود به شرکت‌های خصوصی با شرایط خاص و بدون فرآیند استخدام، به‌صورت قانونی استخدام شده‌اند.

* سرمایه‌گذاری علمی نخبگان شاغل در نیروگاه شهیدمفتح همدان

دیناروند در ادامه با اشاره به سرمایه‌گذاری درخصوص نخبگان این مجموعه، یادآور شد: برای این افراد برنامه‌های متفاوت با کارکنان عادی درنظر گرفته شده و آن‌ها باید سالانه یک مقاله درخصوص نیروگاه به ثبت رسانده و برای مشکلات آن راه حل مناسب ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه شهیدمفتح همدان برای چهارمین سال متوالی رتبه برتر نیروگاه‌های کشور را کسب کرده است، تصریح کرد: این موضوع نشان‌دهنده آن است که با گذشت 30 سال از عمر نیروگاه، خللی در کارکنان ما درخصوص خدمات‌رسانی به شبکه و مردم ایجاد نشده و ما همچنان مانند گذشته یک‌هزار مگاوات برق را تولید و به شبکه تزریق می‌کنیم.

* نیروگاه برق شهیدمفتح همدان یکی از نیروگاه‌های برتر کشور در همه زمینه‌ها است

مدیرعامل نیروگاه برق شهیدمفتح همدان با اشاره به اینکه در سال گذشته موفق شدیم همه رتبه‌هایی که یک نیروگاه توانایی کسب آن‌ها را دارد بگیریم، یادآور شد: این برتری در همه بخش‌ها است؛ اعم از حراست، تولید، ساخت داخل، شفافیت اداری و هر موضوعی که مورد توجه برای نیروگاه‌ها در کشور است.

این مقام مسئول در ادامه به ترازبندی توربین در این نیروگاه پرداخت و گفت: در ناحیه آسیا و نواحی قرار گرفتن نیروگاه‌های شرکت میتسوبیشی، چنین تجربه‌ و استفاده از توربین اتفاق نیفتاده بود که تراز شدن توربین با وجود نشست چهار میلی‌متری در برخی مناطق، اتفاق افتاد که گامی مؤثر در این حوزه بود.

* یک اتفاق نو در نیروگاه برق شهیدمفتح به همت بانوی همدانی

مدیرعامل نیروگاه برق شهیدمفتح همدان با اشاره به اینکه این مهم با روشی خاص توسط خانم مهندس زینب ایرانپور محقق شد، اظهار کرد: این روش موجب شد تا افتخار‌آفرینی دیگری در این حوزه رخ دهد که از سوی بخش‌های مختلف کشوری و استانی مورد تقدیر قرار گرفت.

مدیرعامل نیروگاه برق شهیدمفتح همدان با اشاره به خاطره‌ای از شبی که خط پساب دچار مشکل شده بود، افزود: کارکنان ما از شب آن اتفاق تا صبح درحال رفع مشکل بودند؛ بنده هم درحال پیگیری موضوع و سخت‌گیری نسبت به آن‌ها برای رفع سریع‌تر مسئله بودم. بعد از پایان کار متوجه شدیم که معاون مهندسی منابع آب وزیر کشور نیز در جمع ما حضور داشته و شاهد تلاش تیم‌های عملیاتی بوده، درحالی که هیچ‌کس متوجه حضور ایشان نشده بوده است.

مدیرعامل نیروگاه برق شهیدمفتح همدان در پاسخ به این سؤال که نیروگاه تا چه اندازه در بحران‌هایی مانند سیل و زلزله توان مدیریت دارد؟ گفت: طراحی نیروگاه شهیدمفتح به‌گونه‌ای است که توان تحمل زلزله تا هشت ریشتر را دارد و سالانه همه قسمت‌های آن به‌صورت تخصصی چک شده و ارزیابی‌های ما از سوی شرکت مادرتخصصی مشاهده و بررسی می‌شود.

مدیرعامل نیروگاه برق شهیدمفتح همدان در ادامه با اشاره به اینکه در سال‌های 98 و 99 شاهد سیلاب بوده‌ایم، افزود: حتی در یکی از این موارد سد بالادستی ترک برداشت، اما زمانی که آب به نیروگاه رسید، دیگر پایین‌دست را متأثر نکرد؛ چراکه این آب از کانالی که دور نیروگاه قرار دارد، به سمت استخرهای بزرگ اطراف نیروگاه هدایت شده و سپس به استخر آرامش رسید که 20 حلقه چاه، آب حاصل از سیل را به سفره‌های زیرزمینی تزریق کرد.

وی با عنوان اینکه سال گذشته با همراهی چندین ارگان مانور انجام شد و انفجار ساختگی داشتیم، ابراز کرد: با اجرای این مانورها، همه نیروها آمادگی لازم را برای مواجهه با مشکلاتی که ممکن است در نیروگاه پیش آید، دارند؛ تمام همکاران به‌خوبی متوجه وظیفه خود بوده و در وظایف یکدیدگر دخالت نخواهند کرد.

مدیرعامل نیروگاه برق شهیدمفتح همدان با اشاره به اینکه مطالبه‌گری باید بر مبنای پایه‌های درست و علمی باشد، اظهار کرد: اگر این اصل در همه موضوعات رعایت شود، مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل نیروگاه برق شهیدمفتح همدان با اشاره به استفاده صحیح از برق، عنوان کرد: میزان نور استاندارد برای هر کاری 110 تعیین شده که این میزان روشنایی لازم برای همه امور بدون آسیب دیدن بینایی است که درصورت تبعیت از آن، علاوه‌بر عدم آسیب دیدن چشم، کمک زیادی نیز به همه جامعه خواهد شد.

* ثبت 74 مورد قطعات نوآور توسط کارکنان نیروگاه برق شهیدمفتح همدان

دیناروند در ادامه با اشاره به اینکه در سایت نمانیرو همه تجهیزات ساخت داخل و جدید بارگذاری می‌شود، اظهار کرد: خوشبختانه نیروگاه برق شهیدمفتح همدان سال گذشته با ثبت 74 مورد قطعات نوآور ثبت‌شده در این سایت، حائز رتبه شده است.

وی با اشاره به اینکه حضور ما در نمایشگاه‌های مختلف حوزه نیروگاه‌ها با درنظر گرفتن تیم منتخب خواهد بود، عنوان کرد: افراد این تیم هریک مأموریت دارند کار خاصی را دنبال کنند.

دیناروند در ادامه تصریح کرد: همکاران ما در آخرین بازدید نمایشگاهی خود یک ماده رسوب‌بر تهیه کرده بودند که این ماده در نیروگاه برای شست‌وشوی کندانسور استفاده شد و کار ارزشمندی برای نیروگاه بود.

* زانو زدن ژاپنی‌ها در برابر پیشرفت فناوری نیروگاه برق شهیدمفتح همدان

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نیاز نیروگاه ما به ژاپنی‌ها به صفر رسیده و حتی در فناوری روز نیز پیشرفت‌های خوبی را شاهد بوده‌ایم، گفت: ژاپنی‌ها برای صحت‌سنجی اینکه چگونه نیروگاه ما پس از 30 سال درحال کار است، به همدان آمدند؛ این اتفاق هم‌زمان با ساخت دستگاه دانش‌بنیان آندوسکوپی نیروگاه بود که با ربات سرخود همه قسمت‌ها و تجهیزات نیروگاه را چک می‌کند. این ربات وضعیت داخل توربین‌ها را بررسی می‌کند، کاهش هزینه و افزایش ضریب اطمینان مهندسی دارد. ژاپنی‌ها با دیدن این موضوع جلوی ما زانو زده بودند و این دستگاه را نگاه می‌کردند.

وی در ادامه تأکید کرد: به نظرم لازم نیست حتماً به‌واسطه پیروزی در جنگ‌های خاص، مطرح باشم؛ به زانو درآوردن می‌تواند به‌لحاظ پیشرفت در فناوری یا هر نوع رقابت دیگر باشد.

دیناروند با عنوان اینکه سیستم نیروگاه برق شهیدمفتح به رشد اداری خاص دست یافته است، عنوان کرد: این موضوع را می‌توان به‌خوبی در اهمیت دادن به ذی‌نفعان مشاهده کرد که کمک‌کننده روند کاری در مجموعه بوده است.

 

 

شناسه خبر 72428