شناسه خبر:72490
1402/5/24 09:52:44

سال جاری به‌دلیل کمبود کمباین و تأخیر در برداشت، دو مزرعه گندم در بخش‌های نمشیر و آمرده بانه در آتش سوخت و خسارت زیادی به کشاورزان این منطقه وارد کرد.

در دو هفته اخیر بیش از هشت هکتار از گندمزارهای بانه طعمه حریق شد و حاصل یکسال تلاش و زحمت کشاورزان در چند دقیقه هدر رفت و کشاورزان سال جاری دست خالی خواهند ماند.

آتش‌سوزی در روستاهای یعقوب‌آباد بخش نمشیر و کانی گویز بخش آرمرده اتفاق افتاد که یکی از این آتش‌سوزی‌ها براثر سهل‌انگاری دو کارگر و دیگر هم به‌دلیل آتش گرفتن کمباین اتفاق افتاد.

یکی از مهم‌ترین مشکلات کشاورزان گندم‌کار در بانه عدم دسترسی به‌موقع به کمباین است گاهی کشاورزان بیش از یک ماه باید برای نوبت کمباین منتظر بمانند این مهم باعث می‌شود خطراتی ازجمله آتش‌سوزی مزارع گندم را تهدید کند و حاصل زحمت آن‌ها را بر باد بدهد که این اتفاق امسال در دو مزرعه بانه به وقوع پیوست که خسارت جبران‌ناپذیری به کشاورزان وارد کرد.

در بانه 11 دستگاه کمباین وجود دارد در فصل برداشت محصول نیز هفت دستگاه دیگر از شهرهای اطراف به بانه می‌آیند اما با توجه به حجم بالای گندم‌زارها این تعداد کمباین جوابگوی نیاز کشاورزان نیست و مجبورند برای نوبت برداشت حداقل یک ماه صبر کنند.

با توجه به گرانی هزینه‌های بیمه بسیاری از کشاورزان محصولات خود را بیمه نمی‌کنند و این دو کشاورز نیز امسال محصول خود را بیمه نکرده بودند که جبران خسارت با مشکل مواجه خواهد شد.

**هدررفت زحمت یک ساله کشاورز بانه‌ای

کشاورز 60 ساله روستای کانی گویز بانه می‌گوید: با اعلام آتش‌سوزی در مزرعه گندم‌ام، همراه جمعی از دوستان و آشنایان به سر زمین رفتیم آتش به سرعت در حال پیشروی بود از دست ما کاری برنیامد چراکه هیچ وسیله‌ای نداشتیم.

رحمان فتاحی ادامه داد: آتش‌نشانی و نیروهای کمکی هم بعد از چند دقیقه رسیدند اما کل مزرعه و درختان میوه اطراف زمین ازجمله یک درخت توت 300 ساله در آتش سوخت.

به گفته وی، درخت توت قدیمی را چندین بار خاموش کردیم اما آتش از طرف دیگر باز شعله‌ور می‌شد که علاوه بر درختان، شیلنک آب لوله‌کشی مزارع نیز کاملاً سوخت که برای ما خسارتی جبران‌ناپذیر است.

این کشاورز با بیان اینکه بیش از یک ماه است منتظر نوبت کمباین هستم که آتش زحماتم را دود کرد، افزود: کمبود کمباین در بانه باعث شده که محصولات به موقع برداشت نشود و این معضل در کیفیت گندم نیز تأثیر می‌گذارد و احتمال با این حوادث رو برو خواهیم شد.

فتاحی اظهار کرد: سه هکتار از مزارع گندم طعمه آتش شد از دولت درخواست کمک و همکاری داریم هزینه زیادی برای این مزرعه صرف کردم و تنها درآمد من این زمین بوده و شغل دیگری ندارم.

وی افزود: اگر کمباین در دسترس بود یک ماه قبل گندم را برداشت می‌کردم و با این مشکل هم روبه رو نمی‌شدم در بانه باید بیش از 20 دستگاه کمباین وجود داشته باشد تا به موقع محصول برداشت شود.

*آتش‌سوزی حاصل وجود دستگاه‌های فرسوده

یکی دیگر از کشاورزان خسارت‌دیده در روستای یعقوب‌آباد بخش نمشیر با گلایه از فرسودگی ماشین‌آلات کشاورزی گفت: در روز حادثه آتش‌سوزی چندین بار تسمیه کماین خراب شد که آن را درست کردیم اما ناگهان از پشت کمباین آتش بلند شد و همه جا را فرا گرفت و تلاش ما برای مهار آتش بی‌نتیجه ماند.

فاروق قادری افزود: با آتش‌نشانی تماس گرفتیم که از کانی سور خودروهای اتش نشانی رسیدند اما پمپ آن‌ها کار نمی‌کرد بیش از نیمی از محصولم در آتش سوخت اما با تلاش مردم و نیروهای کمکی، اتش مهار شد.

وی اظهار کرد: مشکل اصلی کشاورزان کمبود کمباین و فرسودگی دستگاه‌ها است گاهی برای نوبت کمباین باید بیش از یک ماه منتظر بمانیم که این باعث بروز این مشکلات و خطرات دیگر می‌شود.

وی افزود: امسال محصول را بیمه نکردم که امیدوارم جهاد کشاورزی در جبران خسارت به ما کمک کند چراکه برای آن هزینه‌های زیادی صرف کردیم.

**افزایش دوبرابری خرید تضمینی گندم در بانه

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بانه گفت: امسال هشت هکتار از مزارع گندم که دچار آتش‌سوزی شد بیمه نداشتند و تنها کمک جهاد کشاورزی، ارائه کود و بذر رایگان و تسهیلات بانکی است.

کریم شریفی با بیان اینکه برداشت گندم از مناطق گرمسیر آغاز می‌شود، افزود: با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه فصل برداشت گندم حدود سه ما طول می‌کشد، در بانه 11 دستگاه کمباین وجود دارد و حدود هفت کمباین مهاجر در فصل برداشت در بانه فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: ارائه خدمات قیمت‌گذاری می‌شود در برخی از مواقع دریافت حق الزحمه کمباین‌دار با توافق دو طرف انجام می‌شود و جهاد کشاورزی در کار آن‌ها دخالت نمی‌کنیم.

به گفته این مسئول، تنها خطری که مزارع گندم را در فصل برداشت تهدید می‌کند آتش‌سوزی است و ما به کشاورزان در مورد بیمه محصولات اطلاع‌رسانی می‌کنیم که برخی از کشاورزان در این زمینه کم‌کاری می‌کنند.

شریفی افزود: در سال زراعی امسال پنج هزار و 816 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان بانه زیر کشت گندم قرار گرفته که نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته و خرید گندم مازاد بر نیاز نیز از کشاورزان دو برابر افزایش یافته که تاکنون پنج هزار و 500 تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

وی با اشاره به اهمیت بیمه محصولات کشاورزی در برابر آتش‌سوزی و حوادث غیرمترقبه اظهار کرد: در سال زراعی 1400 با توجه به کاهش بارندگی در فصل بهار بیش از یک میلیارد تومان بیمه خسارت به کشاورزان پرداخت شد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بانه اضافه کرد: امسال 131هکتار جو دیم، 71 هکتار گندم آبی، 573 هکتار گندم دیم، 132 هکتار ماشک و یک هکتار نخود در برابر حوادث غیرمترقبه و آتش‌سوزی بیمه شده است.

شریفی خاطرنشان کرد: امسال دو نفر متقاضی خرید کمباین با تسهیلات بانکی شدند که تسهیلات با سود 12 تا 15 درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سطح زیر کشت در بانه حداقل به هفت دستگاه دیگر کمباین نیاز داریم تا به موقع کشاورزان بتوانند محصول خود را برداشت کنند.

این مسئول یکی از مشکلات کشاورزان را نرخ محصولات عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به افزایش قیمت کالاها و خدمات کشاورزان نیز خواستار افزایش قیمت محصولات خود هستند.

شریفی گفت: سه مرکز خرید در شهر بوئین، کانی‌سور و کارخانه آرد در شهرستان بانه برای خرید گندم کشاورزان فعال شده و کشاورزان می‌توانند گندم تولیدی خود را با قیمت مصوب دولتی در این مراکز بفروشند.

 

شناسه خبر 72490