شناسه خبر:72495
1402/5/24 10:00:09

سپهرغرب-گروه گردشگری:کارشناس گردشگری، گفت: متناسب با ظرفیت‌های گردشگری در مسیر جذب سرمایه‌گذار باید رویداد‌هایی تعریف کرد.

گردشگری به علت خاصیت بازدهی زودهنگام آن، بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری است، گردشگری می‌تواند هر دو سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را جذب کرده و اقتصاد را به حرکت در‌آورد.

همدان به‌دلیل برخورداری از جاذبه‌های تاریخی کهن، تنوع اقلیم، جاذبه‌های طبیعی بکر، آثار فرهنگی و غیره مقصد مهمی در صنعت گردشگری محسوب می‌شود، فرصت‌های گردشگری همدان را می‌توان در دسته‌بندی‌های مختلفی همچون طبیعت‌گردی، بومگردی، فرهنگی، تاریخی، ورزشی، سلامت و مذهبی تقسیم کرد.

مهم‌ترین اصل در رشد صنعت گردشگری، مدیریت و شیوه برنامه‌ریزی اصولی برای بهره‌مندی از فرصت‌های گردشگری در حوزه اقتصاد است در این حوزه نیز جذب سرمایه داخلی و خارجی کمک بزرگی به رشد و پیشرفت گردشگری خواهد کرد، در واقع سرمایه‌گذاران داخلی نوعی ثبات اقتصادی ایجاد می‌کنند.

از دیگر مزایای ورود سرمایه‌گذار روشی مؤثر برای تبلیغات و جذب گردشگر است تا زمانی که سرمایه‌گذار به سود و منافع اقتصادی مورد نظر خود برسد، با برقراری ثبات و معرفی شهر به دیگر شهرها، حمایت خود را در زمینه‌های مختلفی ازجمله صنعت گردشگری، حفظ خواهد کرد.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا گفت‌وگویی با عضو هیئت‌رئیسه جامعه بومگردی کشور ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید؛

اکبر رضوانیان ابراز کرد: بنده خودم را سرمایه‌گذار نمی‌دانم و تنها جزو افرادی بودم که برای نخستین‌بار در بافت تاریخی شهر کاشان فعالیت‌های حوزه گردشگری در قالب بومگردی را دنبال می‌کردم که خوشبختانه به یک جریان تبدیل شد.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری ما با دو مؤلفه مواجهیم نخست سرمایه‌گذار و دیگری ظرفیت سرمایه‌گذاری، ابراز کرد: در مورد نخست نکته این است که سرمایه‌گذار باید نسبت به شاخه‌ای که به‌دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری است شناخت کافی داشته باشد.

وی ادامه داد: در گام بعدی سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه باید از ویژگی ریسک‌پذیری بالایی نیز برخوردار باشد.

مدیر خانه بومگردی نقلی کاشان با تأکید بر اینکه قواعد عنوان‌شده در همه سرمایه‌گذاری‌ها به‌ویژه حوزه گردشگری یک الزام است، افزود: اینکه چه باید کرد تا تعداد سرمایه‌گذار در بخش گردشگری بیشتر شود به این امر بستگی دارد که تا چه حد بسترها و زیرساخت‌های شهری در بافت تاریخی و مدرن در بخش‌هایی همچون معافیت‌ها و بخش‌های مالی همچون عوارض شهرداری، مالیات و نیز دیگر حمایت‌ها، می‌تواند تسهیلگر در رقم خوردن سرمایه‌گذاری باشد.

رضوانیان در واکنش به این سؤال که چند سالی است محور توسعه استان گردشگری شده و ادعای تقویت این فضا از سوی مدیران نیز مطرح می‌شود، اما چرا موفقیت ما در جذب سرمایه‌گذار در این بخش چشمگیر نبوده؟ اظهار کرد: بخشی از این عدم موفقیت به موضوع پیچیدگی بروکراسی اداری بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: بروکراسی اداری یکی از نقاظ ضعف ما در جلب و جذب سرمایه‌گذار است؛ بنابراین باید این نقاط ضعف را ترمیم و موانع را از پیش روی را سرمایه‌گذاران این بخش برداشت.

این دانش‌آموخته گردشگری با تأکید بر اینکه تنها با شعار و در حرف ادعای محور بودن گردشگری در توسعه اقتصاد یک شهر و استان نمی‌توان انتظار داشت که در این عرصه موفق عمل کرد، اذعان کرد: مسئله این است باید دید در پیوست‌نگاری برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان چه نقش و جایگاهی برای گردشگری دیده می‌شود.

رضوانیان با بیان اینکه ما نیز در اصفهان سال‌ها است که گردشگری را محور توسعه قرار دادیم اما همچنان در استان شاهد رشد روزافزون صنایع آب‌بر هستیم تشریح کرد: این امر بیانگر آن است که علیرغم شعارها هنوز جایگاه گردشگری در برنامه مسیر توسعه مشخص نیست.

وی با ابراز گلایه‌مندی از عدم ثبات آیین‌نامه به‌ویژه در عرصه بافت تاریخی ابراز کرد: این عدم هماهنگی با محورهای تعریف‌شده در قالب برنامه توسعه در استان خود مانع و سدی بزرگ در مسیر رسیدن جذب سرمایه‌گذار است.

این استاد گردشگری در واکنش به این مبحث که د شهری همچون همدان آیین‌نامه‌های شورای عالی معماری و و شهرسازی به‌ویژه در بافت تاریخی و عدم ثبات آن‌ها یکی از موانع پیش روی سرمایه‌گذاران است گفت: این امر تنها در همدان مشکل‌ساز نیست بلکه در اغلب شهرهای ایران ما در بافت تاریخی به لحاظ ضوابط با مشکل مواجهیم.

رضوانیان ادامه داد: سال‌ها همدان در حوزه شهر دوستدار کودک و خانواده ادعای گردشگرپذیر بودن داشته اما باید دید به جز حرف چه رویدادها و زیرساخت‌ها جاذب گردشگر و به تبع آن سرمایه‌گذار خواهد بود؟ افزود: مثلاً رویدادی همچون برگزاری تئاتر کودک و نوجوان در همدان یکی از بسترهای مهم در این عرصه‌ها است اما مسئله این است که برای تداوم این بستر برای جذب سرمایه‌گذار باید رویدادهایی در قالب فرهنگی و هنری در همین محور در دستور کار قرار گیرد تا این تداوم حضور در همدان را به‌عنوان شهر دوستدار کودک و خانواده شاهد باشیم.

وی با تأکید بر اینکه اخیراً خبرهای خوشی مبنی بر طی شدن مراحل ثبت جهانی هگمتانه به گوش می‌رسد که یقیناً در جذب گردشگر و به‌تبع آن سرمایه‌گذار مؤثر است، خاطرنشان کرد: مسئله این است‌که باید دید در ادامه این اتفاق میمون برای ماندگاری گردشگر چه برنامه‌هایی در قالب رویداد و ایجاد زیرساخت‌ها در مسیر جذب سرمایه‌گذار برای معرفی شهر همدان در دستور کار مدیران حوزه گردشگری، صنایع دستی و گردشگری این استان قرار دارد.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد صنعت گردشگری نیز بین صنعت‌های نسبتاً پیچیده قرار دارد و نیاز شدید به شناخت مناسب از منطقه و شرایط اقتصادی و فرهنگی آن جامعه دارد، بی‌شک هرگونه اقدام بدون برنامه‌ریزی مناسب، مطمئناً باعث ایجاد صدمات مالی زیادی برای سرمایه‌گذاران در این بخش می‌شود، با برنامه‌ریزی و امکان‌سنجی دقیق (طرح توجیهی) می‌توان گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری با توجه به ظرفیت موجود در منطقه را بررسی و کسب و کار موفقی را راه‌اندازی کرد.

توجه به سرمایه‌گذار داخلی و بهبود گردشگری داخلی ازجمله راهکارهای مهمی است که اگر این دو بخش در حوزه گردشگری بهبود یابد ناخودآگاه سرمایه‌گذار خارجی نیز تمایل پیدا خواهد کرد تا در همدان به‌دلیل سودی که دارد سرمایه‌گذاری کند. در واقع سرمایه خارجی وارد شهری می‌شود که امنیت آن شهر تضمین شده و درجه ریسک‌پذیری آن پایین باشد پس امنیت سرمایه‌گذاری در اولویت نخست قرار دارد. وقتی سرمایه‌گذار داخلی این اطمینان را دارد که سرمایه‌اش حفظ می‌شود و به سوددهی در حوزه گردشگری می‌رسد، در این زمان است که سرمایه‌گذار خارجی نیز احساس امنیت کرده و از آن جایی که سرمایه‌گذار خارجی تنها به‌دنبال سود است و اگر ببیند کشوری با وجود تمام محدودیت‌ها دارای رونق اقتصادی بوده قطعاً برایش تحریم‌ها و مسائل دیگر بی‌اهمیت می‌شود و سرمایه‌اش را وارد می‌کند.

 

شناسه خبر 72495