شناسه خبر:72591
1402/5/26 10:01:36

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان گفت: به دنبال سرکشی از واحدهای صنفی مشاور املاک در شهر همدان، 45 واحد متخلف شناسایی شد و برخورد قانونی با متخلفان صورت گرفت.

به گزارش روز چهارشنبه سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل تعزیرات حکومتی استان همدان، مرضیه یونسی بیان کرد: نظارت بر بنگاه‌های املاک با حضور تعزیرات حکومتی در کنار دیگر دستگاه‌های نظارتی تشدید شد که در این راستا بنگاه‌های غیر مجاز شناسایی و برابر قانون پلمب می‌شود.

وی افزود: در ادامه تشدید نظارت بر عملکرد مشاوران املاک شهرستان همدان با حضور کارشناسان سازمان صمت، اداره کل راه و شهرسازی و اتاق اصناف، از بنگاه‌های معاملاتی همدان بازدید شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان گفت: با حضور 25 تیم بیش از 200 واحد مشاور املاک بازرسی شدند که برای 45 واحد صنفی پرونده تخلف تشکیل شد؛ بیشتر تخلف‌های این واحدهای صنفی صادر نکردن فاکتور، نصب نکردن نرخ‌نامه و دریافت حق کمیسیون بیش از نرخ مصوب بود.

یونسی با تأکید به مردم جهت بررسی مجوز و گرفتن کد رهگیری برای مبایعه‌نامه و اجاره‌نامه، افزود: برخی مشاوران املاک توکن‌های اختصاصی که از سوی اتحادیه برای اجاره و خرید و فروش واحدهای دارای پروانه تخصیص داده می‌شود را به افراد بدون پروانه اجاره می‌دهند که باعث اخلال در نظم بازار مسکن شده است.

وی گفت: یکی دیگر از عوامل اخلال در بازار مسکن، خرید املاک توسط مشاوران املاک است که با عنوان سرمایه‌گذار املاک را خریداری کرده و به قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند که نوعی دلالی است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان اظهار کرد: بنگاه‌های معاملاتی باید بر پایه مقررات و نرخ مصوب عمل کنند و درصورت مشاهده هرگونه تخلف همچون رعایت نکردن سقف افزایش اجاره‌بها، دریافت مبلغ اضافه برای کد رهگیری، دریافت حق کمیسیون غیر قانونی، درج نکردن حق کمیسیون دریافتی در قولنامه و سایر موارد، با متخلفان به‌شدت برخورد می‌شود.

یونسی افزود: براساس دستورالعمل تشدید نظارت بر عملکرد مشاوران املاک، تعزیرات حکومتی، سازمان صمت و اداره کل راه و شهرسازی در راستای تحقق شعار سال، با هدف پیشگیری از تخلفات احتمالی و سامان‌دهی واحدهای صنفی، گشت‌های سیار را به‌صورت مستمر در سطح استان برای نظارت بر عملکرد مشاوران املاک انجام می‌دهند.

 

شناسه خبر 72591