شناسه خبر:72611
1402/5/26 10:21:02

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان گفت: اجرای فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها با هدف دسترسی بیش از 400 هزار مشترک در همدان ادامه دارد.

جواد مختاری با بیان اینکه اجرای فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها با هدف دسترسی بیش از 400 هزار مشترک در همدان ادامه دارد، اظهار کرد: اجرای حفاری فیبر نوری که در سال گذشته به‌علت پاره‌ای از مشکلات متوقف شده بود، مجدداً و طی هفته جاری توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی طرف قرارداد شهرداری از سر گرفته شد.

مختاری اظهار کرد: سیاست دولت محترم صدور 20 میلیون پورت در کل کشور است که در فاز نخست این پروژه به‌منظور اجرای شبکه فیزیکی جهت اتصال مسیر مرکزی به مرکز فیبر مخابرات، میزان 80 کیلومتر حفاری اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به پیشرفت 10 درصدی پروژه، افزود: توسعه زیرساخت‌ها یکی از اصلی‌ترین پایه‌های توسعه و پیشرفت هر منطقه‌ بوده که یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها در حوزه ارتباطات است؛ در این راستا و با انعقاد قرارداد اجرای پروژه فیبر نوری بین شهرداری همدان و شرکت تلکامپ، سرعت اینترنت در بخش خانگی و کسب‌وکارها ارتقا خواهد یافت.

مختاری در ادامه ابراز کرد: فیبرهای نوری به‌دلیل قابلیتی که در انتقال امواج الکتریکی دارند، تا حد زیادی جایگزین ارتباطات سیمی مسی در شبکه‌های اصلی جهان شده‌اند.

این مقام ارشد شهرداری همدان در پایان به مزایای فیبر نوری اشاره کرد و توضیح داد: پهنای باند بسیار بالا؛ هیچ رسانه انتقال اطلاعات مبتنی بر کابل دیگری پهنای باندی را که فیبر دارد، ارائه نمی‌دهد. تعداد رکوردهایی که کابل‌های فیبر نوری قادر است در واحد زمان ارسال کند، بسیار بیشتر از کابل‌های مسی است. مسافت طولانی‌تر؛ در انتقال فیبر نوری، کابل‌های نوری می‌توانند تلفات کم‌انرژی را تأمین کنند که اجازه می‌دهد سیگنال‌ها را به فواصل طولانی‌تری نسبت به کابل‌های مسی منتقل کنند. مقاومت در برابر تداخل الکترومغناطیسی؛ در استقرار عملی کابل، برآوردن محیط‌‌هایی مانند پست‌های انرژی، گرمایش، تهویه و سایر منابع تداخل صنعتی اجتناب‌‌ناپذیر است. بااین‌حال فیبر به‌دلیل مصون بودن نسبت به تداخل الکترومغناطیسی، میزان خطای بیتی کاملاً پایینی دارد و می‌توان گفت که انتقال فیبر نوری بدون نویز است. ریسک امنیتی پایین؛ رشد بازار ارتباطات فیبر نوری عموماً به‌دلیل افزایش آگاهی مردم در مورد احتمال سرقت داده و یا امکان شنود و تعویض اطلاعات در کابل‌های مسی است، درحالی که هنگام انتقال داده‌ها به‌وسیله فیبر نوری، هیچ راهی برای شنود و یا امکان نشتی اطلاعات وجود ندارد؛ همین امر باعث افزایش تقاضا برای استفاده از فیبر نوری شده است. اندازه کوچک؛ کابل فیبر نوری قطر کاملاً کمی دارد، برای مثال قطر کابل یک فیبر چند حالته OM3 تنها دو میلی‌متر است که از کابل مسی کواکسیال بسیار کوچک‌تر است. اندازه کوچک منجر به صرفه‌جویی در فضای بیشتری هنگام انتقال فیبر نوری می‌شود. وزن سبک؛ کابل ‌های فیبر نوری از شیشه یا پلاستیک ساخته شده‌اند و از کابل‌‌های مسی نازک‌تر هستند، همین امر موجب شده تا وزن کمی داشته باشند. افزایش پهنای باند ساده؛ با به‌کار گیری کابل فیبر نوری، می‌توان ابزار جدیدی را به زیرساخت کابل فعلی اضافه کرد. از آنجایی که کابل نوری قادر است ظرفیت زیادی را نسبت به کابل‌های مسی اولیه ارائه دهد، در عصر مالتی پلکس کردن بخش طول موج، ازجمله CWDM و DWDM کابل‌های فیبر را قادر می‌کند تا پهنای باند اضافی را در خود جای دهند.

 

 

شناسه خبر 72611