شناسه خبر:72872
1402/6/2 11:15:29
تشریح دلایل ساخت پهپاد مهاجر 10 در گفتگو با طراح پروژه

مهاجرهای 7 و9 در دست تولید هستند

سپهرغرب، گروه سیاسی: مسئول طراحی پهپاد مهاجر 10 گفت: این پهپاد بر اساس اعلام نیاز نیروهای مسلح بخصوص نیروهای زمینی و دریایی سپاه و نیروی زمینی ارتش طراحی و تولید شده است.

روز گذشته با حضور رئیس جمهور، پهپاد مهاجر 10 با بیشینه مداومت پروازی 24 ساعت در ارتفاع 7 هزار متری و با شعاع عملیاتی 2 هزار کیلومتری رونمایی شد. بیشینه ظرفیت سوخت پهپاد «مهاجر10»، 450 لیتر و بیشینه وزن محموله آن 300 کیلوگرم است. حداکثر سرعت این پهپاد 210 کیلومتر بر ساعت است و قابلیت حمل انواع مهمات و بمب‌های قائم، الماس و دستواره را داراست و مجهز به سامانه‌های جنگ الکترونیک و اشراف اطلاعاتی است. از زمان رونمایی و انتشار تصاویر و مشخصات این پهپاد بخصوص برد 2000 کیلومتری آن، سوالاتی مبنی بر اینکه با وجود پهپادهای مانند شاهد 129 و مهاجر 6 یا کمان 22 که آنها هم برد 2000 کیلومتری دارند، چه نیازی به ساخت این پهپاد بود و یا اینکه بعد از پهپاد مهاجر 6 پهپادهای مهاجر7، 8 و 9 چه سرنوشتی پیدا کردند، مطرح شد. در همین رابطه مسئول طراحی پهپاد مهاجر 10 گفت: اصولا طراحی هر محصولی بر اساس نیاز اعلام شده از سوی نیروهای مسلح و با تایید ستادکل نیروهای مسلح صورت می‌گیرد. وی افزود: پهپاد مهاجر 10 نیز بر اساس اعلام نیاز نیروهای مسلح بخصوص نیروهای زمینی و دریایی سپاه و نیروی زمینی ارتش طراحی و تولید شده است. مسئول طراحی پهپاد مهاجر 10 ادامه داد: علاوه بر این، طراحی پهپاد شاهد 129 مربوط به حدود 10 سال پیش است و بر اساس نیاز نیروهای مسلح لازم بود تا یک پهپاد جدید با فناوری بروز در حوزه‌های مختلف مخصوصا با اویونیک جدید طراحی شود. به همین جهت پهپاد مهاجر 10 با اویونیک، اپتیک و فناوری‌ بروزتر طراحی و تولید شد.

این مقام وزارت دفاع تاکید کرد: در مورد پهپادهای مهاجر7 تا 10 نیز باید گفت که پهپاد مهاجر 8 تولید شده است و در حقیقت پهپاد بروز شده مهاجر 6 و عملیاتی است. پهپادهای مهاجر 7 و 9 نیز در دست ساخت قرار دارند و فعلا نمی‌توان جزئیات بیشتری از مشخصات آنها را رسانه‌ای کرد.

در ادامه این گزارش نگاهی گذرا به خانواده پهپادهای مهاجر خواهیم داشت:

اولین نمونه از خانواده مهاجر که پس از دوران جنگ تحمیلی ساخته و به نیروهای مسلح تحویل داده شد، مهاجر‌ـ‌2 بود. این پهپاد با بدنه‌ای از جنس مواد مرکب، دارای طول 2.91 متر، دهانه بال 3.8 متر و بیشینه جرم 85 کیلوگرم است و به بالاترین سرعت 210 کیلومتر بر ساعت دست می‌یابد. مدت پروازی نمونه پایه این پهپاد پرتعداد ایرانی 90 دقیقه، ارتفاع پروازی آن 11000 پا (حدود 3300 متر) و شعاع عملیاتی آن 50 کیلومتر است. موتور مهاجرـ‌2 توانی برابر با 25 اسب بخار دارد و سوخت آن بنزین و روغن است. مهاجر‌ـ‌2 نیز همانند پهپاد مهاجر ساخته‌شده در دوران جنگ، به راکت‌های RPG برای عملیات هوا به سطح مجهز شد. این پهپاد در حالت مسلح به 12 راکت در قالب 2 پرتابگر 6فروندی مشاهده شده است که گویای توان حمل بیش از 28 کیلوگرم سلاح توسط آن است. مهاجرـ2 به‌عنوان یک محصول صادراتی نیز در چند بازار منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای موفق عمل کرده است. پهپاد مهاجر2 نوین (M2N) برای نخستین مرتبه در آذرماه سال 93 رونمایی شد و در دی ماه همان سال در رزمایش محمد رسول الله(ص) نیروی زمینی ارتش به‌کارگیری شد. این پهپاد نسبت به نمونه قبلی آن یعنی مهاجر2 که 50کیلومتر برد داشت، افزایش برد قابل ملاحظه‌ای داشته و برد این پهپاد به 150 کیلومتر رسید. این پهپاد علاوه بر نصب دوربین‌هایی با قابلیت گردش 360 درجه، لانچرهایی زیر بال خود دارد که می‌تواند موشک‌های مختلفی با خود حمل کنند. مهاجر2 نوین نسبت به پهپاد مهاجر2 از لحاظ ظاهری و همچنین از نظر ابعاد تفاوتی ندارد ولی با این حال پیشرفت‌های بسیار بهتری نسبت به نمونه قبلی خود دارد که افزایش 100کیلومتری برد و همچنین افزایش مداومت پروازی به 6 ساعت از جمله مهمترین آنهاست. مهاجر4 عضو دیگری از خانوده پهپادهای مهاجر است. پهپاد مهاجر4 تا سالها یکی از پرشمارترین پرنده‌های بدون سرنشین در نقش شناسایی بود. پهپاد «مهاجر4» برای مراقبت هوایی و شناسایی اهداف تا فاصله 150کیلومتری طراحی و ساخته شده است و سطح مقطع راداری کم، کاهش سطح هواپیما از روبه‌رو، کمک اثرسطح به بلند شدن پرنده در صورت برخاست از باند و کاهش نیروی مقاومت هوا (درگ) القایی از جمله مزیت‌های این پهپاد است. هواپیمای مهاجر4 با بیشینه سرعت 200 کیلومتر بر ساعت، مداومت پروازی 7ساعته دارد و می‌تواند در انواع شرایط جوی به پرواز درآید. وزن این هواپیما در حدود 175 کیلوگرم و ارتفاع پروازی آن نیز در حدود 4500 متر است. این پهپاد فاقد چرخ است و معموله از روی نوعی پرتابگر و بعد از گرفتن یک شتاب سریع به پرواز در می‌آید و در مرحله نهایی نیز توسط یک چتر فرود می‌آید و بازیابی می‌شود. هر دو پهپاد مهاجر2 نوین و مهاجر4 از طریق لانچر‌های زمینی قابل پرتاب هستند و از طریق چتر و یا ارابه‌های ثابت‌فرود (‌اسکید) قابل بازیابی هستند. مهاجرـ6 پهپاد تاکتیکی و رزمی است، این پهپاد که برای مأموریت‌های مختلف نظامی و غیرنظامی طراحی شده است، قادر به به‌کارگیری در انواع مأموریت‌های گشت مرزی، گشت و پایش ساحل، پایش زیست‌محیطی و... است.این پهپاد از بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن قائم استفاده می‌کند با رونمایی از پهپاد مهاجر10 علاوه بر آنکه عضو جدیدی به خانواده‌ پرافتخار پهپادهای مهاجر افزوده شد،‌ یک عضو جدید نیز به خانواده پهپادهای 2000کیلومتری ایران نیز افزوده شده است که این امر موجب افزایش تنوع سبد محصولات پهپادی و در نتیجه افزایش توان رزم نیروهای مسلح خواهد شد.

شناسه خبر 72872