شناسه خبر:72943
1402/6/5 09:19:16

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان با بیان اینکه عضویت ایران در گروه «بریکس» گوشه‌ای از کارآمدی و موفقیت دولت سیزدهم را به نمایش گذاشت، گفت: در دولت آیت‌الله رئیسی ارتباط با جهان به‌ویژه کشورهای همسایه به شکل عزتمندانه برقرار شده است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز شنبه در آیین افتتاح گلخانه 8.5 هکتاری در شهرستان بهار ابراز کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، شاهد رشد در همه حوزه‌ها در استان همدان هستیم که افتتاح این گلخانه در بخش محصولات کشاورزی یکی از آن‌ها است.وی ادامه داد: گلخانه‌ها از هدررفت و مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی جلوگیری و درعین‌حال محصولات استانداردی تولید می‌کنند که در آن از مصرف سم و کود اضافه پرهیز می‌شود.

استاندار همدان در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: دولت مردمی تمام توان خود را برای ارتقا، سازندگی و آبادانی کشور به‌کار گرفته؛ به‌طوری که رشد اقتصادی 6 دهم درصدی اکنون به هشت درصد رسیده است.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه تقویت گردشگری از رویکردهای مهم دولت سیزدهم است، یادآور شد: ارزیاب‌های یونسکو درحال ارزیابی برای ثبت جهانی هگمتانه هستند تا شاهد فراهم کردن زمینه‌های رشد گردشگری در استان باشیم.

وی تأکید کرد: در بخش مسکن هم اقدامات مهمی درحال انجام بوده و قرار است که زمین‌ها را با کمترین قیمت در اختیار مردم قرار دهیم تا با هزینه ارزان اقدام به ساخت مسکن کنند.

استاندار همدان با تأکید بر توسعه گلخانه‌ها، این مهم را سیاست دولت و وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: استفاده از گلخانه برای تولید محصولات کشاورزی بهره‌وری را تا 10 برابر افزایش می‌دهد.

   کاهش حداقل 20 درصدی مصرف آب در گلخانه‌ها

در ادامه این مراسم رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: طی کشت گلخانه‌ای در هر هکتار 11 نفر مشغول به کار می‌شوند و مصرف آب نیز 20 درصد کاهش پیدا می‌کند.

رضا بهرام‌لو ادامه داد: در گلخانه تولید محصول در 12 ماه سال در جریان است و همین مسئله باعث افزایش بهره‌وری 10 تا 15 برابری محصولات کشاورزی می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی 70 تا 80 درصد آب مصرف می‌کند، تأکید کرد: کشاورزان می‌توانند با ایجاد گلخانه ضمن افزایش درآمد، کمک زیادی به صرفه‌جویی در مصرف آب داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: گلخانه‌ها ضمن کمک به تأمین امنیت غذایی می‌توانند برای کشور ارزآوری خوبی داشته باشند.

وی افزود: گلخانه‌ای که درحال افتتاح است، با سرمایه‌گذاری 180 میلیارد تومانی و با هزینه بخش خصوصی و بدون دریافت تسهیلات انجام شده است.

فرماندار: بهره‌برداری حدود 12 هزار میلیارد تومان طرح در شهرستان همدان

در این مراسم همچنین فرماندار همدان در سخنانی گفت: در هفته دولت امسال اتفاقات خوبی را برای شهرستان همدان شاهد هستیم که افتتاح 136 پروژه با 11 هزار و 900 میلیارد تومان، خبر خوبی برای شهروندان همدانی است.

مسلم مخفی ادامه داد: در هفته دولت در بخش کلنگ‌زنی نیز 26 پروژه با هفت هزار و 500 میلیارد تومان در بخش‌های مختلف آموزشی، کشاورزی و ورزشی انجام خواهد شد.

وی تأکید کرد: همدان در بین شهرستان‌های استان بیشترین تعداد گلخانه را دارا است و تعهد ساخت گلخانه در سال 1402 در شهرستان همدان 18 هکتار بوده که با همکاری جهاد کشاورزی 12 هکتار از آن تاکنون مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

گلخانه سبزی و صیفی آقای قربانی که پیش از این سه هکتار از آن افتتاح شده بود، امروز با بهره‌برداری از 8.5 هکتار دیگر به 11.5 هکتار افزایش یافت. این گلخانه در یکن‌آباد قرار دارد و 180 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است که می‌تواند برای 120 نفر اشتغال ایجاد کند.

شناسه خبر 72943