شناسه خبر:73021
1402/6/6 10:11:27

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت: با تدابیر اندیشیده شده به زودی زمین مسکن خبرنگاران و دانشجویان متاهل در این استان تامین خواهد شد.

رامین الماسی افزود: در فرهنگ ما مسکن محل آرامش و برپایی نهاد مهم خانواده است و همه با هر سطح تفکر و اقتصادی نیازمند مسکنی درخور هستیم و این در قانون اساسی ما نیز وجود دارد.

وی عنوان کرد: چنانچه در ایجاد مسکن نگاه اجتماعی و مردمی وجود نداشته باشد به طور معمول یا با شکست مواجه خواهد شد یا در عملیات اتفاقاتی خوبی در آن رخ نمی‌دهد.

الماسی گفت: در دوران بعد از جنگ قصرشیرین مورد بازسازی قرار گرفت و دولت وقت یک طراحی ویژه‌ای برای آن در نظر گرفت و تمام گزینه‌های شهرسازی در این شهر طراحی و اجرا شده بود اما در این شهرسازی به نگاه مردم توجهی نشده بود.

سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه افزود: بعد از اتمام این پروژه مردم استقبال نکردند و خواستار محل سکونت قبلی خود شدند و همین موضوع سبب شد میلیاردها هزینه در آن دوران باقی بماند بنابراین باید به نگاه اجتماعی توجه داشته باشیم.

الماسی بیان کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته نیز همین اتفاق در طرح نهضت ملی مسکن تکرار شد و تفکر بر این بود نگاه عمرانی و شهرسازی کفایت می‌کند و زمین به عنوان کالای اصلی و ارزشمند کمتر مورد استفاده شهرسازی قرار بگیرد.

وی گفت: از بخشنامه 1400 در زمینه تأمین زمین که به استان ابلاغ شد تا سال 1401 تنها 10 درصد تأمین شده بود و بنابر ایجاد ساختمان‌های طبقاتی بود.

الماسی با تقدیر از دیدگاه اجتماعی استاندار کرمانشاه و نجات استان افزود: استاندار دستورالعملی را صادر و جزئیات طرح را مشخص کردند و در آن قرار شد به تمام سطوح شهر پرداخته و بافت فرسوده شهر احیا شود و مسکنی در حد و توان شهر کرمانشاه در سطوح مختلف تولید شود.

وی بیان کرد: مبنای طرح‌های گذشته براساس طبقات بود که خیل عظیمی از ثبت نام شده‌ها به صورت ناجوانمردانه حذف می‌شدند و برآورد بر این بود که ماهانه باید 30 میلیون تومان پرداخت کنند اما با نگاه اجتماعی افزایش در سطح مدنظر قرار گرفت و به شدت در سرعت، کیفیت، نوع نگاه و فرهنگ مردم کرمانشاه و توان مالی آن‌ها همخوانی داشت.

الماسی افزود: طرح سه طبقه 6 واحدی الگویی بود که از دل این دستورالعمل به دست آمد و در سطح کشور خود را نشان داد و بر مبنای همین طرح آورده‌های مردم در گام اول به شدت کاهش یافت و این امید به مردم داده شد که با حداقل‌ها هم می‌توان صاحب مسکن شد و قرار نیست کسی حذف شود.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه بیان کرد: در نشستی در تهران خط اعتباری 8.5 همتی به شهر کرمانشاه متصل شد و این طرح با قدرت در کرمانشاه در حال اجرا است اما استان کرمانشاه هنوز با میانگین کشوری به شدت فاصله دارد و با کار شبانه‌روزی در حال جبران گذشته هستیم.

الماسی با بیان اینکه باید به موضوع صنعت شهر نیز توجه شود افزود: قرار بر این است که در کنار صنعت شهری ایجاد شود و نخستین اقدام نیز هفته گذشته در هرسین انجام شد و هدف از ایجاد صنعت شهر کاهش تردد کارگران و ایجاد آرامش برای آن‌ها است.

وی با اشاره به اهمیت مسکن روستایی عنوان کرد: در کرمانشاه 2 هزار و 532 روستا وجود دارد و چنانچه نگاه ما تنها به شهر باشد شاهد مهاجرت روستاییان به شهر خواهیم بود و در سال گذشته پیشنهادی از استان ارائه اما متوقف شد.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در ادامه گفت: در این پیشنهاد مطرح شد که در هر روستا به طور میانگین 20 قطعه 500 متری اضافه شود که بتوانیم مسکن روستایی را هم پوشش دهیم و این طرح امروز به سرعت در حال اجرا بوده و بنیاد مسکن توان خوبی را قرار داده است.

الماسی بیان کرد: درخواست ما این بود که این طرح با توجه به پیشینه کرمانشاه و ارائه پیشنهاد از سوی این استان، به صورت پایلوت در کرمانشاه برگزار شود.

وی گفت: کار مسکن در قالب شهرسازی به سرعت در حال رشد است و چون خبرنگاران پل ارتباطی بین مسئولان و مردم هستند مسکن را زیر ذره‌بین قرار دهند و نکات مهم را به ما اطلاع دهند.

 

 

شناسه خبر 73021