شناسه خبر:73066
1402/6/7 12:27:47

مدیرعامل شرکت گاز کردستان گفت: مشترکان گاز کردستان در 5 ماهه امسال یک میلیارد و 307 میلیون مترمکعب گاز طبیعی مصرف کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5 درصد افزایش داشته است.

احمد فعله‌گری اظهار داشت: انرژی یکی از مهم‌ترین ارکان اساسی چرخه اقتصادی است و در این میان گاز از جمله مهم‌ترین حامل‌های انرژی است که نه تنها درتحول جامعه صنعتی نقش اساسی دارد، بلکه به لحاظ زیست محیطی نیز حائز اهمیت است.

وی یادآور شد: مصرف گاز طبیعی علاوه بر مزیت‌های زیست محیطی، منجر به کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و افزایش قابلیت اطمینان بهره‌برداری از واحدهای نیروگاهی نسبت به سوخت مایع می‌شود و اکنون بیشترین مصرف بخش نیروگاهی کشور از گاز طبیعی تامین می‌شود.

موی تقاضا برای مصرف گاز طبیعی توسط نیروگاه‌ها را اجتناب‌ناپذیر تلقی کرد و گفت: به علت خشکسالی و کمبود آب و گرمای شدید سال جاری، رشد روزافزون تقاضای مصرف انرژی الکتریکی و با توجه به سهم عمده نیروگاه‌های حرارتی از جمله نیروگاه‌های گازی سنندج در تولید برق نیاز این صنعت به گازطبیعی را با رشد سرسام‌آوری روبرو ساخته است.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان گفت:مصرف گازطبیعی نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج تا پایان مردادماه امسال با 8 درصد افزایش به 625 میلیون مترمکعب رسید.

فعله‌گری خاطرنشان کرد: میزان مصرف گاز نیروگاه سیکل‌ترکیبی سنندج در 5 ماهه سال جاری 625 میلیون و 367 هزار مترمکعب بوده در حالیکه این میزان مصرف در مدت مشابه سال گذشته 576 میلیون و 448 هزار مترمکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی را ضروری دانست و گفت: در فصل گرما به علت استفاده از وسایل سرمایشی مصرف برق به شدت و با شیب بسیار تندی افزایش می‌یابد و این امر موجب استفاده بیشتر نیروگاه‌ها از گاز طبیعی می‌شود و در فصل سرما نیز با بکارگیری وسایل گرمایشی مصرف گاز طبیعی چندین برابر افزایش می‌یابد و با این روند و شدت مصرف، دیگر نسل آینده منابعی برای مصرف در اختیار نخواهد داشت.

فعله‌گری همچنین گفت: مشترکان گاز در کردستان در 5 ماهه امسال یک میلیارد و 307 میلیون مترمکعب گاز طبیعی مصرف کرده‌اند که درمدت مشابه سال گذشته این میزان مصرف یک میلیارد و 247 میلیون مترمکعب بوده که 5 درصد افزایش داشته است.

 

شناسه خبر 73066