شناسه خبر:73191
1402/6/9 12:53:44
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان:

مجوز تشکیل منطقه 5 شهرداری همدان صادر شد

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان گفت: مجوز تشکیل منطقه پنج شهرداری همدان صادر شد.

حمید بادامی‌نجات ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به صدور مجوز شهرداری منطقه پنج همدان، اظهار کرد: صدور مجوز تشکیل شهرداری منطقه پنج (شهرداری بافت) هم‌زمان با ثبت جهانی هگمتانه، خبر خوبی است که این مهم موجب ایجاد اطمینان خاطر برای مدیریت واحد بافت تاریخی، پیش‌بینی ضوابط و جبران برخی محدودیت‌ها خواهد شد.

وی افزود: مدیریت شهرداری منطقه پنج در محدوده نقشه سال 1335 است که محدوده ثبت جهانی نیز در آن واقع شده؛ بر این اساس در منطقه پنج به شکل برنامه‌محور و هدفمند به دنبال احیا و حفظ بافت تاریخی و ارزشمند شهر خواهیم بود.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه ایجاد شهرداری بافت مرکزی از شورای سوم به‌عنوان یک منطقه مطرح بوده است، گفت: اما پیگیری‌های انجام‌شده در شورای پنجم و ششم باعث ایجاد شهرداری منطقه پنج به‌طور رسمی در بخش مدیریت شهری شد و اکنون مجوز آن توسط وزارت کشور صادر شد.

بادامی‌نجات خاطرنشان کرد: سعی ما بر این است که بافت تاریخی شهر به‌صورت واحد مدیریت شود که تاکنون مدیریت آن توسط مناطق چهارگانه بود و مدیریت واحدی بر آن حاکم نبود که از این پس این وظیفه به شهرداری منطقه پنج سپرده می‌شود.

وی با اشاره به لزوم پیگیری تشکیل ساختار شهرداری منطقه پنج، بیان کرد: باید نیروی انسانی متخصص به منطقه پنج تزریق شده و شورا نیز با سیاست‌گذاری، بودجه‌ای برای این منطقه پیش‌بینی کند تا منطقه، حافظ بافت تاریخی و آثار واجد ارزش آن باشد.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر همدان عنوان کرد: یکی از داشته‌های ما بافت مرکزی شهر و بازار تاریخی است که باید برای حفظ آن با تقویت منطقه پنج و پیش‌بینی بودجه، تلاش کنیم.

بادامی‌نجات با اشاره به طرح سامان‌دهی بازار تاریخی همدان، گفت: درصورت اجرای طرح شرکت عمارت خورشید در بخشی از بازار، این اقدام در کشور بی‌نظیر خواهد بود.

وی افزود: همدان همچون یک عتیقه‌فروشی با انباری مملو از آثار تاریخی است، اما ویترین خوبی برای عرضه و ارائه این آثار ندارد؛ امید است ارزیابی بازرسان منجر به ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان شود.

 

شناسه خبر 73191