شناسه خبر:73224
1402/6/11 12:05:40

سپهرغرب-گروه خبر:مدیرکل بیمه سلامت استان همدان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 105 میلیارد تومان بابت هزینه‌های درمانی 32 هزار و 769 بیمار خاص، صعب‌العلاج و مزمن استان همدان پرداخت شده است.

فریبرز نیاستی صبح پنجشنبه در نشست خبری که به‌مناسبت هفته دولت برگزار شد، با تبریک این هفته و با اشاره به افزایش حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج، اظهار کرد: به‌منظور افزایش حمایت مالی از بیماران خاص و صعب‌العلاج در سال 1401، صندوق حمایت از آنان در سازمان بیمه سلامت ایران تشکیل شد.

به گفته وی، 107 گروه بیماری شامل سرطان‌ها، شیمی‌درمانی، رادیوتراپی، تالاسمی، هموفیلی، MS، بیماران دیالیزی (دیالیز خونی و دیالیز صفاقی)، پروانه‌ای، انواع تیپ‌های SMA، سیستیک فیبروز، اوتیسم، پُرفشاری شریان ریوی، سکته مغزی، پیوند اعضا (شامل سلول‌های بنیادی خون‌ساز، کلیه، کبد، قلب، پانکراس، روده، ریه)، مزمن روانی، رتینوپاتی دیابتی، صرع مقاوم به درمان، جراحی‌های DBS (برای بیماران پارکینسون، دیستونی، ترمور، تیک، تورت) بیماران با آسیب شنوایی شدید و دیستروفی‌های عضلانی، در این صندوق تحت حمایت دولت قرار گرفته است.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری و نازایی، گفت: در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت زوجین نابارور می‌توانند تا سن 49 سالگی و تا سه دوره درمانی از خدمات درمانی نازایی و ناباروری به‌صورت بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

نیاستی افزود: بیمه‌شدگان با مراجعه به مراکز دولتی 10 درصد تعرفه دولتی و در مراکز خصوصی طرف قرارداد 10 درصد تعرفه غیر دولتی را براساس ضوابط مربوطه پرداخت می‌کنند و 90 درصد هزینه‌های درمان نازایی و ناباروری را بیمه سلامت پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در سال 1401 بالغ‌بر یک میلیارد و 600 میلیون تومان بابت هزینه‌های درمان نازایی و ناباروری 712 زوج نابارور توسط بیمه سلامت استان همدان پرداخت شده است، اعلام کرد: این رقم در مقایسه با پرداخت سال 1400 که 36 میلیون تومان برای 13 زوج بوده، رشد بسیار چشمگیر و قابل توجهی داشته است.

این مقام مسئول گفت: از ابتدای سال 1402 تاکنون بیش از یک میلیارد و 422 میلیون تومان برای هزینه‌های درمان ناباروری و نازایی 339 زوج نابارور در استان پرداخت شده است.

* پرداخت‌های بی‌سابقه و کم‌نظیر به مؤسسات و مراکز درمانی استان

نیاستی با اشاره به اینکه تأمین مالی مؤسسات درمانی طرف قرارداد نقش اثرگذاری در ارائه خدمات مطلوب به بیماران دارد، اظهار کرد: اداره کل بیمه سلامت استان از سال گذشته تمام توان خود را به‌کار گرفته است تا مطالبات مؤسسات طرف قرارداد، پزشکان و داروخانه‌ها را به‌روز پرداخت کند.

به گفته وی، در همین راستا مطالبات داروخانه‌های استان (خصوصی) تا پایان مردادماه سال 1402 تسویه و پرداخت شده است و همچنین مطالبات بیمارستان‌ها و مراکز دولتی دانشگاهی استان نیز تا پایان فروردین‌ماه سال جاری پرداخت شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان ادامه داد: مطالبات بیمارستان‌های خصوصی، مراکز خصوصی و غیر دانشگاهی تا پایان فروردین‌ماه سال جاری، مطالبات درمانگاه‌ها، مراکز پاراکلینیک، آزمایشگاه‌ها و مطب پزشکان بخش خصوصی تا پایان خردادماه و مطالبات پزشکان خانواده شهری نیز تا پایان خردادماه سال 1402 پرداخت شده است.

نیاستی با بیان اینکه با سطح یک روستایی دانشگاه علوم پزشکی همدان و اسدآباد هم تا پایان خردادماه تسویه شد، گفت: تمامی مطالبات سال 1401 مراکز و مؤسسات درمانی استان به مبلغ بیش از 957 میلیارد تومان تسویه شده است.

وی با اشاره به تداوم طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده، بیان کرد: نقش پزشک خانواده در سلامت فرد، خانواده و جامعه، بی‌بدیل است و می‌توان گفت خدماتی که پزشک خانواده به جمعیت زیر پوشش خود می‌دهد، باکیفیت، مطمئن، ارزان و سهل‌الوصول هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه با اجرای طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده در استان همدان هم‌اکنون 196 هزار نفر از بیمه‌شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی (ایرانیان) به 147 پزشک خانواده منتسب شده‌اند، افزود: تمام جمعیت مذکور از خدمات و مزایای بیمه سلامت بهره‌مند هستند و خدماتی که در این صندوق به بیمه‌شدگان ارائه می‌شود، ازنظر نوع و تعرفه هیچ تفاوتی با سایر صندوق‌ها ندارد.

* اجرای موفقیت‌آمیز طرح دارویار در استان به‌دلیل پرداخت به‌موقع مطالبات داروخانه‌ها

نیاستی یادآور شد: از 23 تیرماه 1401 طرح دارویار در استان همدان هم‌زمان با کل کشور اجرایی و عملیاتی شد و تا کنون این طرح ملی و مهم به‌طور موفقیت‌آمیز با کمترین چالش در استان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه پرداخت به‌موقع مطالبات داروخانه‌های استان از عوامل موفقیت این طرح مهم در استان همدان بوده است، افزود: پیشگیری از قاچاق دارو، جلوگیری از مصرف بی‌رویه و خودسرانه دارو، توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، منطقی‌تر شدن مصرف و تجویز دارو، کاهش تقاضاهای القایی، بهره‌مندی همه دهک‌های درآمدی از یارانه دارو، از فواید اجرای طرح دارویار است.

* اجرای صددرصدی طرح ملی نسخه‌نویسی الکترونیکی در استان

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به اینکه طرح ملی نسخه‌نویسی الکترونیکی به‌عنوان زیرساخت تشکیل پرونده الکترونیک سلامت شهروندان هم‌اکنون در تمامی مؤسسات درمانی خصوصی و دولتی طرف قرارداد در استان همدان به صورت صددرصد اجرا می‌شود، گفت: کاهش خطاهای مربوط به نسخه‌خوانی در داروخانه‌ها، مدیریت و ساماندهی هزینه‌های نظام سلامت کشور، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و رفع مشکلات مربوط به حفظ و نگهدای سوابق پزشکی، از دیگر فواید طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی است.

نیاستی افزود: تسریع در انتقال و رصد داده‌ها، پایداری اطلاعات، کاهش خطا، پایش و نظارت فنی و دقیق و نیز صرفه‌جویی در هزینه‌ها، از مزیت‌های دیگر طرح نسخه‌نویسی الکترونیک است.

* انعقاد تفاهم‌نامه با مرکز رادیوتراپی مهدیه همدان

وی اعلام کرد: به‌منظور رفاه حال بیماران صعب‌العلاج به‌ویژه بیماران سرطانی و کاهش مشکلات این بیماران درخصوص هزینه‌های درمان، با پیگیری‌های متعدد تفاهم‌نامه‌ای با مرکز رادیوتراپی مهدیه همدان منعقد شد.

این مقام مسئول درخصوص آثار انعقاد تفاهم‌نامه با مرکز رادیوتراپی مهدیه گفت: صرفه‌جویی نزدیک به پنج میلیارد تومان از منابع صندوق به‌دلیل عقد این قرارداد بوده است که اعمال تخفیف 17 درصد در تعرفه بخش خیریه محقق شد.

نیاستی با بیان اینکه مرکز رادیوتراپی مهدیه خصوصی است که اقدامی قابل توجه و مؤثر در افزایش حمایت از این بیماران می‌شود، افزود: از 30 میلیارد تومان هزینه‌های درمانی بیماران، سهم بیماران حدوداً سه میلیارد تومان (10 درصد هزینه‌ها) بوده و مابقی توسط بیمه سلامت استان پرداخت شد.

* وجود 952 مرکز تشخیصی درمانی طرف قرارداد بیمه سلامت استان همدان

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به اینکه به‌منظور افزایش میزان رضایتمندی بیمه‌شدگان و گسترش دسترسی به خدمات زیر پوشش بیمه سلامت اداره کل بیمه سلامت استان همدان با تعدادی از مراکز و مؤسسات درمانی استان قرارداد همکاری منعقد کرد، گفت: هم‌اکنون این اداره کل با 952 مرکز تشخیصی درمانی طرف قرارداد است که شامل مطب‌های پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص، دندان‌پزشکان، مراکز تصویربرداری، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و غیره می‌شود.

* 5 دهک نخست درآمدی از پرداخت حق بیمه معاف هستند

نیاستی با بیان اینکه در مردادماه سال 1402 به‌منظور گسترش پوشش بیمه سلامت همگانی با تصویب دولت پنج دهک نخست درآمدی از پرداخت حق بیمه معاف شدند و به‌صورت رایگان زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و مشمولین دهک‌های 6 تا 9 نیز از 10 تا 30 درصد تخفیف در پرداخت حق بیمه بهره‌مند شدند، افزود: با احتساب جمعیت بیمه‌شدگان روستایی استان و پنج دهک نخست درآمدی در صندوق ایرانیان، هم‌اکنون جمعیتی بیش از 850 هزار نفر به‌صورت رایگان از خدمات بیمه سلامت بهره‌مند هستند.

به گفته وی، هم‌اکنون جمعیتی بالغ‌بر یک میلیون و 80 هزار و 399 نفر (حدود 60 درصد جمعیت استان) زیر پوشش بیمه سلامت استان همدان در چهار صندوق بیمه‌ای هستند که صندوق روستاییان 650 هزار و 995 نفر، صندوق کارکنان دولت 120 هزار و 717 نفر، صندوق سایر اقشار 68 هزار و 593 نفر و صندوق ایرانیان 240 هزار و 94 نفر عضو دارد.

این مقام مسئول همچنین اشاره‌ای به انعقاد قرارداد با بیمارستان خصوصی بوعلی‌سینا همدان و کلینیک تخصصی افق کرد و گفت: محلات کم‌برخوردار استان زیر پوشش بیمه سلامت ویژه قرار گرفته‌اند.

نیاستی با بیان اینکه نیروی فنی در داروخانه دانشگاه علوم پزشکی جهت تأیید داروی بیماران استقرار دارد، افزود: این مهم جهت اصلاح، ارتقا و بهسازی فضای میز خدمت اداره کل و به‌منظور افزایش میزان رضایتمندی مراجعین و تسهیل در خدمت‌رسانی به بیمه‌شدگان است.

به گفته وی، به رؤسای ادارات بیمه سلامت شهرستان‌ها درخصوص ارائه خدمت حداکثری و عدم ارجاع بیمه‌شدگان به مرکز استان، تأکید شده است.

 

 

شناسه خبر 73224