شناسه خبر:73247
1402/6/11 15:58:13

سپهرغرب، گروه ایران و جهان: تمدید ماموریت یونیفل در لبنان به علت اختلافات در شورای امنیت در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل اختلاف میان فرانسه، آمریکا و امارات، در رای به تمدید ماموریت نیروهای حافظ صلح در لبنان (یونیفل) ناکام ماند.

بر اساس این گزارش، این رای گیری که قرار بود روز چهارشنبه برای موافقت با تمدید ماموریت یونیفل در لبنان برگزار شود، به دلیل اختلاف بین این سه کشور در مورد آزادی عمل این نیروها به تعویق افتاد.

فرانسه پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را برای تمدید ماموریت یونیفل برای یک سال دیگر تهیه کرده اما امارات و آمریکا می‌گویند که این قطعنامه ضعیف تر از پیش نویس مربوط به نیروهای سازمان ملل برای آزادی عمل نیروهای یونیفل است.

یک دیپلمات اماراتی گفت: آزادی عمل یونیفل در زمانی که تنش‌ها در منطقه به مراحل خطرناکی می‌رسد از اهمیت بالایی برخوردار است.

فرانسه بندی را گنجانده است که نیروهای حافظ صلح باید با دولت لبنان هماهنگ باشند.

لیندا گرنفیلد نماینده آمریکا در سازمان ملل از تداوم رایزنی‌ها خبر داد و خواسته آمریکا را تقویت نیروهای یونیفل دانست.

عبدالله بوحبیب وزیر خارجه دولت موقت لبنان، نیز گفت که قطعنامه جدید شورای امنیت باید تصریح کند که نیروهای یونیفل با ارتش لبنان هماهنگ می‌شوند.

نیروی موقت سازمان ملل متحد در لبنان تحت عنوان یونیفیل که در سال 1978 تاسیس شد، در مرزهای جنوبی لبنان با فلسطین اشغالی به گشت زنی می‌پردازد. ماموریت کاری این نیرو سالانه تمدید می‌شود و قرار است امروز پنج شنبه 31 اوت، ماموریت آن به پایان برسد.

شناسه خبر 73247