شناسه خبر:73407
1402/6/18 13:14:08

فرماندار همدان گفت: سرعت تحولات، تغییرات و اجرایی شدن تصمیمات مجموعه شهرداری همدان و شورای اسلامی شهر، لاکپشتی است؛ من از شهردار و شورای اسلامی شهر قطع امید کرده‌ام.

مسلم مخفی با بیان اینکه سرعت تحولات، تغییرات و اجرایی شدن تصمیمات مجموعه شهرداری همدان و شورای اسلامی شهر لاکپشتی است و من از شهردار و شورای اسلامی شهر قطع امید کرده‌ام، اظهار کرد: دو ماه است اعلام می‌کنند که پُل شهیدهمدانی آماده افتتاح است و فقط نیاز به آماده‌سازی فضای سبز دارد، اما کارگری در محوطه کار نمی‌کند! پروژه به 99 درصد پیشرفت رسیده و رها شده که نشان می‌دهد رضایت مردم در بدنه شهرداری و شورای اسلامی شهر اهمیتی ندارد.

وی با اشاره به اینکه چیزی به‌نام حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر همدان نداریم و طبق گفته خودشان بی‌آرتی 10 سال دیگر در همدان قابل اجرا است، ادامه داد: برای سامان‌دهی پارک حاشیه خیابان دو ماه پیش گفتند قرارداد منعقد شده است که تاکنون خبری از اجرای طرح پارک حاشیه شهر نیست.

فرماندار همدان با بیان اینکه در انطباق هیئت تطبیق به شهرداری کمک کردیم که به اذعان خودشان قبل از حضور بنده تا تیرماه بودجه شهرداری تصویب نمی‌شد اما بودجه سال جاری قبل از پایان اسفندماه 1401 تصویب شد، گفت: با این شرایط هیچ اتفاقی در شهرداری نیفتاده است، تا چه زمانی قرار است زمین بفروشد و خودش را اداره کند؟ این مجموعه سه هزار و 500 نیرو دارد، چگونه می‌خواهد حقوق آن‌ها را پرداخت کند.

مخفی اشاره کرد: 20 الی 30 درصد کارهای شهرداری را ما انجام می‌دهیم؛ به‌طور مثال با سد معبر ما برخورد می‌کنیم و برای شورای اسلامی شهر جهت هماهنگی امور دست‌فروش‌های پیاده‌راه بوعلی‌سینا نامه زده‌ایم.

وی در پاسخ به این سؤال که یکی از محورهای توسعه شهر همدان گردشگری است اما چرا پروژه خاصی طی این سال‌ها برای آن نداشتیم؟ گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری شهرداری باید فکری کند؛ من احساس می‌کنم باور عمومی مسئولان و مردم این نیست که گردشگری نجات‌دهنده اقتصاد همدان است.

فرماندار همدان ادامه داد: گردشگری نجات‌دهنده و سهل‌الوصول‌ترین راه است؛ اگر بخواهیم از حوزه صنعت، کشاورزی و یا هر حوزه‌ دیگری برای توسعه همدان ورود کنیم، راه سخت‌تری در پیش داریم، اما در حوزه گردشگری بستر به‌دلیل وجود مکان‌های تفریحی که از نیاکانمان به ارث مانده، آماده است.

مخفی اضافه کرد: شهرستان‌های اطراف نیز بستر جذب گردشگر را دارند که اگر زمینه اقامت پایدار در همدان فراهم شود، توریست با اقامت در مرکز استان می‌تواند در شهرستان‌های مجاور نیز حضور داشته باشد؛ اگر یک مسافر به شهر همدان بیاید، می‌تواند یک هفته بماند و علاوه‌بر استفاده از مراکز تاریخی و تفریحی، در انتها با خود سوغاتی‌های متنوع ببرد.

به گفته وی، باید گردشگری محور توسعه همدان شود که تاحدودی کار پیش رفته است و باید نهایی انجام شود؛ لازم است به این باور برسیم که گردشگری نخستین و بهترین فرصت سرمایه‌گذاری همدان است و این مهم اجرایی شود.

این مقام مسئول بیان کرد: باید در استان جهاد هتل‌سازی راه بیفتد و به این باور برسیم که اقدام مذکور از کارهای شهرداری است که با ارائه مشوق‌ها، امتیاز‌ها و غیره، اقدام به جذب سرمایه‌گذار برای ساخت هتل کند؛ گردشگری حمل‌ونقل، بازار، اقامت و غیره را به حرکت وا می‌دارد و با بحث ثبت جهانی هگمتانه، محرکی ایجاد می‌شود.

فرماندار همدان با اشاره به پروژه معبرگشایی بلوار فرودگاه که 32 مغازه برای رفع ترافیک جابه‌جا شد، گفت: زمینی در حدود 450 متر نیز در محدوده پُل شهیدقهاری‌سعید از طرف بلوار آیت‌الله نجفی به بلوار ارتش باید بازگشایی شود که با مالک صحبت شد و قرار بود در سه فقره چک هزینه آن پرداخت شود؛ در مرحله اجرا مشخص شد مالک دو دانگ از 450 متر، فرد دیگری است که موافقت نکرد، حتی با ورود دادستان هم مالک راضی نشد و می‌دانید که مالکیت افراد در دین اسلام محترم است، البته همچنان درصدد بازگشایی این گلوگاه هستیم، اما برای اربعین اجرا نشد.

مخفی در پاسخ به این سؤال که چرا بیمارستان اکباتان بدون داشتن پارکینگ در آستانه افتتاح است که باعث تشدید ترافیک می‌شود؟ ابراز کرد: بیمارستان اکباتان بیمارستان تخصصی کودکان است که قطعاً ارباب رجوع آن کم خواهد بود؛ راهکار موقت استفاده از مرکز بهداشت برای پارک خودرو‌ها در ساعات ملاقات است و پیشنهاد ساخت پارکینگ طبقاتی با توجه به بودن زمین خالی در اطراف بیمارستان، داده شده است.

* 136 پروژه با اعتباری بالغ‌بر 11800 میلیارد تومان در شهرستان همدان افتتاح شد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار نیز گفت: در هفته دولت 136 پروژه با اعتباری بالغ‌بر 11 هزار و 800 میلیارد تومان افتتاح شد؛ 26 پروژه با پنج هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار کلنگ‌زنی شده است که می‌توان ازجمله آن‌ها به افتتاح شهرک بنکداران اشاره کرد که تحول عظیمی با انتقال بازاریان راسته حسین‌خانی به این محل ایجاد خواهد شد.

حمید عبدلی اشاره کرد: در هفته دولت امسال دولتیان دستشان پُر بود و با گذشت دو الی سه روز از هفته دولت، همچنان مشغول افتتاح پروژه بودیم که در کل استان روند این‌گونه بود.

وی با بیان اینکه نزدیک به 500 پروژه مهم در سطح شهرستان درحال اجرا است که تعداد 284 پروژه با اعتباری بالغ‌بر 236 میلیارد برای سال جاری است، ادامه داد: تعداد 160 پروژه با اعتباری بالغ‌بر چهار هزار و 300 میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهور شهرستان درحال اجرا است.

این مقام مسئول گفت: 120 پروژه دارای نقش مهم و پیشگام با بیش از سه هزار میلیارد تومان اعتبار در بخش آب، ورزش، راه و زیرساخت، حمل‌ونقل، بهداشت و درمان، فرهنگی، گردشگری، مذهبی، راه‌آهن و غیره هستند که برای این پروژه‌ها اعتبار تعریف کرده‌اند و آغاز به کار شده‌اند.

عبدلی اشاره کرد: از کارهای اثرگذار می‌توان به کنارگذر غربی، ایستگاه راه‌آهن، مسیر دسترسی ایستگاه راه‌آهن، بیمارستان اکباتان، پیش‌بینی کلنگ‌زنی بیمارستان یک‌هزار تختخوابی و غیره اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در سطح شهرستان همدان 15 پروژه قطعی و فعال وجود دارد، افزود: این پروژه‌ها در بحث مسکن فعالیت می‌کنند که 13 هزار و 553 واحد مسکونی درحال اجرا است، یک‌هزار و 462 واحد درحال اجرای فوندانسیون بوده، 720 واحد دارای اسکلت و سقف است، 150 واحد به مرحله سفت‌کاری رسیده و 15 واحد در مرحله نازک‌کاری است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار همدان اضافه کرد: در شهرستان همدان مجموعاً 68 هزار و 826 نفر متقاضی دریافت مسکن شدند که از این میزان 52 هزار و 20 نفر حائز شرایط بودند و درنهایت 30 هزار و 83 نفر نهایی شدند.

عبدلی بیان کرد: 11 هزار مسکن در محوطه باغ‌میوه همدان و مابقی در سطح شهر جورقان، مریانج و قهاوند ساخته می‌شود؛ با کمک راه و شهرداری و شهرداری درصدد تأمین زمین هستیم که پوشش داده شوند.

 

شناسه خبر 73407