شناسه خبر:73478
1402/6/19 14:18:11
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رزن گفت:

ثبت چشمه آب گرم غینرجه رزن در فهرست آثار ملی طبیعی، در دست پیگیری

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رزن گفت: چشمه آب گرم غینرجه واقع در پارک ملت شهر رزن برای ثبت در فهرست آثار ملی طبیعی کشور، در دست پیگیری است.

شهروز کهیایی اظهار کرد: در سنوات گذشته بررسی‌هایی در رابطه با درصد املاح معدنی چشمه آب گرم غینرجه پارک ملت شهر رزن انجام گرفته و در این بررسی‌ها مشخص شده که آب این چشمه دارای خواص درمانی و معالجه امراض پوستی است.

وی گفت: در سال‌های گذشته برای ثبت این چشمه در فهرست آثار ملی طبیعی کشور اقدام کردیم، اما در آزمایش‌ها مشخص شد متأسفانه میزان دبی آب آن پایین است.

کهیایی خاطرنشان کرد: مجدد به دنبال آزمایش و بررسی دیگر در رابطه با میزان دبی آب این چشمه هستیم و اگر جواب آن مثبت و مورد تأیید باشد، به‌طور قطع برای ثبت چشمه آب گرم غینرجه پارک ملت رزن در فهرست آثار ملی کشور دوباره اقدام خواهیم کرد و این موضوع در دست پیگیری است‌.

وی بیان کرد: یک مورد چشمه آب گرم نیز در روستای غینرجه به‌نام همین روستا وجود دارد که متأسفانه از چندین‌سال پیش این چشمه به‌دلیل کاهش و اُفت سفره‌های زیرزمینی و نیز کاهش نزولات جوی خشک شده و تنها در فصول بارندگی به‌صورت فصلی این چشمه دارای آب است و با چنین وضعیتی نمی‌توان برای ثبت این چشمه در فهرست آثار ملی طبیعی کشور اقدام کرد.

کهیایی در ادامه با بیان اینکه شهرستان رزن دارای 91 اثر تاریخی شناسایی‌شده بوده که از این تعداد آثار 53 اثر ثبت فهرست آثار ملی کشور شده است، افزود: سال گذشته با پیگیری‌های انجام‌شده اداره کل میراث فرهنگی استان و نیز اداره میراث فرهنگی شهرستان اثر چشمه نظرگاه خورونده در فهرست آثار ملی طبیعی ایران و مراسم شب عید قربان روستای خورونده در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

 

شناسه خبر 73478