شناسه خبر:73480
1402/6/19 14:20:17

معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با بیان اینکه تالاب پیرسلمان در اسدآباد خشک شد، گفت: باید استفاده از چاه‌های آب زیرزمینی اطراف تالاب مدیریت شود.

مهدی صفی‌خانی با اشاره به خشکی تالاب پیرسلمان، اظهار کرد: خشک‌سالی و شرایط آب‌های زیرزمینی باعث شد چشمه‌های جوشان اطراف از تالاب تغذیه کنند.

وی با بیان اینکه تبخیر آب نیز اثر مستقیم بر خشکی تالاب پیرسلمان گذاشته است، گفت: این موضوع که استفاده بی‌رویه کشاورزان از آب تالاب باعث خشکی آن شده، صحت ندارد؛ چراکه آن‌ها از سرریز تالاب برای آبیاری استفاده می‌کنند و نمی‌توانند از آب آن بهره‌برداری مستقیم داشته باشند.

معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با بیان اینکه درحال حاضر تقریباً تالاب پیرسلمان خشک شده و ماهی‌های داخل آن نیز تلف شد‌ه‌اند، عنوان کرد: البته ماهی‌های تالاب طبیعی نیستند و متأسفانه به‌صورت غیر قانونی و غیر رسمی در آن تخلیه می‌شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه درحال حاضر باید منتظر بارش‌های فصل پاییز و زمستان بود تا اتفاق خوبی درخصوص سفره‌های آب زیرزمینی بیفتد و تالاب به دوران آب‌دار شدن برگردد، ابراز کرد: در خشکی تالاب پیرسلمان کم‌کاری خاصی نبوده، اما اصولاً برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی می‌تواند روی خشکی چشمه‌های جوشان در ایجاد تالاب مؤثر باشد و باقی مسائل به شرایط اقلیمی برمی‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که چاه‌های آب زیرزمینی در حاشیه تالاب و اطراف آن بهینه مدیریت شود و میزان برداشت‌ها بررسی و در حد پاسخگویی باشد؛ از یک‌طرف هم باید به شرایط بارش‌ها و خشک‌سالی پی‌درپی بنگریم که طبیعتاً وجود دارد.

 

 

شناسه خبر 73480