شناسه خبر:73493
1402/6/20 11:38:41

رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر اراک گفت: با ابلاغ طرح جامع، باید به صورت جدی نسبت به حفظ باغات سنجان و کرهرود اقدام کرد.

سید وحید میرنظامی با تاکید بر لزوم حفظ باغات سنجان و کرهرود در اراک، اظهار کرد: در ابتدای فعالیت دوره ششم شورای شهر اراک، به عنوان رییس شورا و امروز به عنوان رییس کمیسیون نظارت شورا، بارها از وضعیت باغات سنجان و کرهرود بازدید کرده ایم تا بتوانیم مدیریت درستی برای آن تدوین و اعمال کنیم.

وی با اشاره به بازدید از باغ‌شهرهای کشور و استفاده از تجربیات آنان، گفت: به منظور الگوگیری از شیراز و اصفهان، بازدیدی از این شهرها صورت گرفت است. در شیراز ذیل سازمان املاک و معاونت شهرسازی و فضای سبز شهرداری این شهر، اداره حفظ باغات شیراز ایجاد شده که جهت حفظ باغات این شهر فعالیت می‌کند. پیرو این بازدیدها و مطالعات، جلساتی در شورای شهر و شهر داری اراک برگزار شد تا اقدامات موثر انجام گیرد، اما مسئله اینجاست که اراده قوی برای حفظ باغات سنجان و کرهرود در شهرداری اراک نیاز است و به صرف سفر و بازدید نمی توان کاری را به پیش برد.

میرنظامی با اشاره به قانون "حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی" مصوب مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: متاسفانه این قانون، قانون جامعی نیست. باغات شهرها، شریان‌ها و رگ‌های شهرها محسوب می‌شوند که لکه‌های بسیاری را اشغال کرده اند و از نظر تجاری، اقتصادی و مسکونی ارزش بالایی دارند، شهرهایی که از گذشته باغ شهر بوده اند باید همچنان به مانند باغ شهر حفظ شوند و اگر نسبت به این موضوع نگران و دغدغه مند نباشیم در میان‌مدت باغات را از دست خواهیم داد.

وی تصریح کرد: در اراک، باغات سنجان و کرهرود با وسعتی بالغ بر 720 هکتار، چسبیده به شهر هستند و از نظر اقتصادی ارزش بالایی دارند که در صورت بی توجهی، در کوتاه مدت از دست می‌روند. خوشبختانه در سال‌های 1392 تا 1400 به علت برداشته شدن تنش آبی در منطقه، تعداد درخت‌ها نیز افزایش یافته است و حتی با نگاهی به تصاویر هوایی، در کنار رشد ویلاها و خانه باغ‌ها در منطقه، افزایش چشم‌گیر درخت را نیز شاهدیم، اما حفظ این شرایط به شدت نیازمند توجه و برنامه ریزی درست است.

رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر اراک با اشاره به نهایی شدن طرح جامع حفظ باغات سنجان و کرهرود، افزود: در حال حاضر منتظر ابلاغ این طرح به شهرداری اراک هستیم که هنوز انجام نشده است و باید برای اجرای آن نیز اراده ای قوی شکل گیرد.

وی اضافه کرد: مالکین این باغات یا باید در منطقه کشاورزی و سبزیکاری داشته باشند که به دلیل کمبود آب ممکن نیست یا باید برای ایجاد انگیزه جهت حفظ باغات و صرفه اقتصادی، تغییر قانون را دنبال کرد، اما در حال حاضر قانون مذکور اجازه نمی دهد که باغ ویلا در این منطقه‌ایجاد شود و همین امر انگیزه مالکین برای نگهداری باغات را از بین می‌برد.

میرنظامی تاکید کرد: چه ایرادی دارد که مالکین در باغات خود 100 تا 150 متر ویلا یا عمارت بسازند که ضمن سکونت در آن، انگیزه ای برای حفظ باغات داشته باشند؟

وی بیان کرد: قطعا اجرای درست و قوی طرح جامع می‌تواند به حفظ باغات کمک کند البته اگر در جایی مالکین در حفظ باغات سهل انگاری یا کم کاری کنند و آبیاری را انجام ندهند تا درختان خشک شود و اقدام به تغییر کاربری کنند، شهرداری در مرحله اول برای آنها اخطار صادر می‌کند و در صورت بی توجهی، خود راسا نسبت به آبیاری درختان اقدام می‌کند، اما تا امروز توقعات بسیاری برای حفظ این باغات وجود داشته که متاسفانه برآورده نشده است و باید برنامه‌های درستی اجرایی شود. قطعا شورای ششم سعی دارد که این لکه‌های باغی در اراک حفظ شود و از کوچک شدن آنها جلوگیری کند.

 

شناسه خبر 73493