شناسه خبر:73588
1402/6/22 09:24:22

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت: مدیریت عالی استان نگاه مثبتی به اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری دارد و از این طرح‌ها با قدرت حمایت می‌کند.

کیومرث حبیبی روز سه شنبه در دومین نشست مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز استان کردستان در سنندج اظهار کرد: پروژه‌های آبخیزداری نقش بسیار مهمی در حفظ منابع آبی و تقویت خاک و توسعه کشاورزی داشته و باید با جدیت ادامه یابد.

وی افزود: در صورت بی‌توجهی به عرصه‌های طبیعی و تخریب آن، باید منتظر مهاجرت جمعیت از منطقه زاگرس به دیگر نقاط کشور باشیم؛ بنابراین باید همه نسبت به حفظ منابع طبیعی احساس مسئولیت کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان به مصوبات سفر رئیس جمهور به استان و اختصاص اعتبارات مناسب برای اجرای طرح‌های آبخیزداری اشاره و اضافه کرد: نیاز است سازمان امور اراضی و منابع طبیعی و جهاد کشاورزی، به‌صورت ویژه تر پیوست بودجه‌ای برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری را در نظر بگیرند.

حبیبی ادامه داد: عملکردهای دوگانه سازه‌های مکانیکی آبخوانداری اقدام بسیار خوبی است اما صرف حفظ آب، کافی است و باید با ایجاد طرح‌های گردشگری، قایق سواری و پرورش ماهی به تقویت گردشگری نیز کمک کرد.

وی تأکید کرد: از حدود 17 هزار میلیارد تومان مصوبات سفر رئیس جمهور به استان، پنج هزار میلیارد تومان تخصیص یافته است؛ بنابراین تخصیص میانگین کل استان همین بوده و کم و کسری نبوده است و این اعتبارات تخصیصی هم بیشتر به پروژه‌های اولویت‌دار اختصاص یافته است.

  لزوم کمک همه دستگاه‌ها برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم بر لزوم اجرای روش‌های پایدار آبخیزداری و آبخوانداری برای به تعادل رساندن شرایط زمین و خاک در استان تأکید کرد.

بهزاد شریفی‌پور به تغییرات اقلیمی و الگوهای بارش به‌عنوان تهدید علیه امنیت ملی نام برد و ادامه داد: اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری بهترین راه برای حفظ منابع آبی و خاکی و جلوگیری از بیابان‌زایی است و همه دستگاه‌ها باید در این راستا کمک کنند.

وی خواستار جدیت برای انجام مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز استان شد و افزود: پروژه‌های آبخیزداری باید در بالادست سدها و برای تقویت پوشش گیاهی انجام شود.

  کسری 750 میلیون مترمکعبی مخازن آب زیرزمینی دشت‌های شرقی استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان هم از کسری 750 میلیون مترمکعبی مخازن آب‌های زیرزمینی دشت‌های شرقی استان خبر داد و گفت: این رقم سه و نیم برابر حجم آب سد قشلاق است.

آرش آریانژاد ادامه داد: با توجه به اینکه در حوضه سفید رود و سد تلوار هنوز دچار افت مخزن نشده ایم، باید در این حوضه طرح‌های آبخیزداری به‌صورت ویژه اجرا شود.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل 455 میلی‌متر است، بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود 800 میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 400 میلی‌متر است، میزان بارش در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به 500 میلی متر است.

از حوضه‌های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان 9 مورد است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، دو دشت در غرب و دو مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

18 سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت 12 سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار ازجمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

شناسه خبر 73588